تاثیر بازی های دیجیتال و راهکارهای کنترلی برای خانواده ها

تاثیر بازی های دیجیتال و راهکارهای کنترلی برای خانواده ها
  • 1391/4/29
  • زهرا معبودی
  • 0

از روزگاران بسیار قدیم بازی یکی از سرگرمی های افراد به شمار می آمده است .انواع بازی ها با توجه به فرهنگ بومی و منطقه ای حتی متناسب با جنسیت افراد متغییر بوده است .با پیشرفت روز افزون رسانه ها ، در حدود 30 سال است که بازی های  ویدیویی پا به عرصه حیات گذاشته اند و بخشی از زندگی افرادی شده اند که در منزل فرزند کم سن و سال دارند . هرچند ستقبال از بازی های رایانه ای در میان بزرگسالان نیز کم نیست اما قشر عظیم و پرطرفدار این بازی ها کودکان و افراد کم سن و سال را تشکیل می دهند . رفته رفته این بازی ها به عنوان بخش مهم و حتی یکی از وظایف مقرره افراد به حساب آمده است .  به طوری که  اغلب بازی را به تماشای فیلم و سایر تفریحات سالم ترجیح می دهند که این خود میتواند نقاط مثبت و منفی به دنبال داشته باشد .در این مقاله تصمیم داریم سه بحث مهم در مورد بازی های ویدیویی و کودکان و نوجوانان را به بحث بگذاریم این سه گام عبارتند از :

تاثیرات بازی های ویدیویی بر کودکان و نوجوانان

نکاتی در مورد مدیریت فرزندان در استفاده از رسانه

انجمن رتبه نرم افزاری (esrb)

در زیر به تشریح نکات بالا می پردازیم :

تاثیرات بازی های ویدیویی بر کودکان و نوجوانان

به طور کلی اگ بخواهیم به مقوله بحث بازی های رایانه ای و ویدیویی بپردازیم و در ان نهایت واقع گرایی خود را دخیل کنیم باید به این نکته اعتراف کنیم که یک نکته مثبت در زمینه بازی های کامپیوتری این است که  این بازی ها موجب ارتقای سواد نرم افزاری و کامپیوتری کودکان در سنین اولیه زندگی می شود که می تواند موجب پیشرفت آینده علمی و رایانه ای آن ها باشد .این مورد یکی از نکات مثبت و غیر قابل احتناب برای بازی کنان وعلاقمندان به بازی است . البته باید کیفیت بازی ها را در درجه دوم مورد بحث و بررسی قرار داد . طبق تحقیقات اخیر یکی از دلایل بدخلقی و خشن بودن کودکان و نوجوانان و زور آزمایی های آنان ، استفاده مکرر از بازی های اکشن و خشن بوده است .با توجه به روان لطیف کودکان و تاثیرات منفی این گونه بازی ها ، بیشترین آثار منفی در مورد بازی ها از سوی بازی های خشن معرفی شده است .

رفتار خشونت آمیز کودکان بیشتر در مورد افرادی صدق می کند که این بازی ها به صورت رفتاری روزانه و زوزمره برای انان تبدی شده و از سمت خانواده هایشان به طور اجباری در یک زمان محدود و مشخص ملزم به بازی می باشند .متاسفانه خانواده های بی اطلاع در مورد نوع بازی ها و ارتباط آن ها با روح و روان فرزندشان ، موجب این خسارات و زیان های غیر قابل جبران بر فرزندان خود می شوند .

در یک مطالعه دیگر محققان توانستند به نتیجه جالبی در مورد میزان ساعات بازی بین دختران و پسران  دست یابند . در این تحقیق میزان ساعاتی که دختران به بازی مشغول بودند در اندازه متوسط 5 ساعت در هفته بوده است در صورتی که در همین مدت یک هفاه این رقم برای پسران 13 ساعت اعلام شده است .چیزی حدود سه برابر دختران . همچنین رفتارهایی که اینگونه کاربران بعد از مدتی از خود بروز می دهند به صورت زیر گزارش شده است :

  1. تمایل به رفتار زورمندانه و تهاجمی علیه دیگران
  2. در برخورد با معلمین خود بسیار خشن و بداخلاق و غالبا بی ادب می شوند .
  3. اغلب با همسالان خود در گیر دعوا و زد و خورد می شوند
  4. پیشرفت تحصیلی آنان کم و روبه نزول می گذارد

میزان تاثیر فیلم های خشن بر کودکام و نوجوانان با میزان تاثیر بازی های خشن بر این قشر ، بسیار متفاوت است چرا که در طول روند بازی های خشن ، کودک به یک فرد به عنوان گرداننده بازی و یکی از شخصیت ها تبدیل می شود که در متن بازی قرار دارد و این رفتار و برخورد ها به مرور در وی نهادینه می شود .

دربیانیه ای مشترک که قبل از اجلاس کنگره بهداشت از سوی تعدادی از پزشکان ، پزشکان اطفال ، روانشناسان و روانپزشکان و خانواده های کودکان و جوامع بهداشتی صادر شد اعلام شد ، بازی های خشن می تواند به طرز زیانباری روح و روحیه کودکان را به صورت تهاجمی سوق دهد هر چند این بیانیه در مورد بازی به صورت عمومی بیان شده بود اما می توان گفت میزان تاثیر این حالت و این زیان در بازی های ویدیویی و دیجیتال بسیار بیشتر است .

نکاتی در مورد مدیریت فرزندان در استفاده از رسانه

با توجه به اینکه بازی های دیجیتال از محبوبیت وافری در بین کودکان برخوردار است لذا حذف اینگونه بازی ها از زندگی آنان بسیار شوار است اما می توان با رعایت برخی نکات این آثار منفی را مدیریت کرد و آنان را کاهش داد . در زیر به بین چند نکته در مورد مدیریت کودکان و بازی های دیجیتال می پردازیم :

  1. بدانید که این بازی ها برای کودکان شما چه اندازه اهمیت وارزش دارد که آن ها را در متن زندگی پیاده خواهد کرد .
  2. تجهیزات بازی های رسانه ای مثل کامپیوتر ، ویدیو و تلویزیون را در اطاق خواب کودک خود قرار ندهید .
  3. تعیین محدودیت های زمانی برای بازی از سمت شما بر روی کودکان و نوجوانان
  4. بر روی بازی هایی که کودکان بازی می کندد چه به صورت رایانه ای ،ویدیویی و یا اینترنتی نظارت داشته باشید
  5. در مورد بازی ها با کودکان خود صحبت کنید . در مورد میزان تاثیرات آن ها ، میزان تفاوت با سایر تفریحات و برنامه های تلویزیونی با کودکان صحبت کنید و احساسات خود را با او در میان بگذارید . این روشی مناسب برای بیان اعتقاد خود و نزدیک شدن به وی می باشد .
  6. در مورد دستاوردهای خود و نتایجی که حاصل کرده اید با سایر پدر و مادر های درگیر این مساله صحبت کنید و از راهکار های یکدیگر بهره مند شوید .

 

انجمن رتبه نرم افزاری (esrb)

ESRB در سال 1994 به منظور نظارت بر بازی های دیجیتال و محتوای آن ها بوجود امد . کار این انجمن نظارت بر بازی ها و محتوا و تایید صحت و سلامت بازی هاست . این انجمن سالانه نزدیک به 1000 بازی را بررسی می کند و اجازه انتشار موارد قانونیو  مفید را صادر می نماید . ESRBبه بازی ها در مورد میزان خشونت ، رفتارهای غیر قابل قبول در  عرف جامعه و.. امتیاز هایی می دهد و بر اساس همین امتیاز ها مجوز انتشار بازی ها را صادر می کند این انجمن بازی ها را به دوران متفاوتی تقسیم کرده که در زیر به آن ها اشاره می کنیم :

  1. دوران خردسالی Early Childhood (EC) : بازی هایی که برای این زمان مد نظر قرار می گیرد برای کودکانی در سن 3 سال به بالا صادر می شوند . در اینگونه بازی ها هیچگونه مورد خشن و یا قابل اعتراضی نباید وجود داشته باشد .
  2. عموم کاربران Everyone (E) . در این بازی ها که برای افراد سن 6 سال به بالا تدارک دیده می شود ، میزان خشونت به حداقل میزان ممکن وجود دارد و موارد فساد اجتماعی در ان به چشم نمی خورد .
  3. نوجوانان Teen (T) این گروه که افراد بالای 13 سال را تشکیل می دهند نوجوانان شناخته می شوند . در بازی های متناسب برای این دسته میزان خشونت کمی بیشتر از گروه E است .
  4. جوانان Mature (M) این گروه که افراد بالای 17 سال را تشکیل میدهند گروه جوانان می باشند بازی های این دوره کمی دارای ویژگی های جنسیتی می باشد و در مورد نحوه گفتار و زبان قوی تر می باشند .
  5. بزرگسالان : Adults Only (AO): در این گروه که برای افراد بزرگ سال تدارم دیده شده است میزان خشونت به حداکثر میزان مورد قبول وجود دارد و استفاده از این دسته بازی ها به گروه زیر 18 سال پیشنهاد نمی شود .

وب سایت ESRB در مورد محتوای بازی ها و رتبه بندی های بازی ها دارای مطالب متنوع و بیشتری می باشد . به پدر و مادرانی که در مورد برخورد فرزندان و تاثیر این بازی ها بر فرزندان خود حساسیت فراوانی دارند و طالب آنند که مطالب بیشتری را بدانند مطالعه این پایگاه را در آدرس http://www.esrb.org پیشنهاد می کنیم .

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *