پاکسازی تاریخچه وبگردی شما در آندروید

پاکسازی تاریخچه وبگردی شما در آندروید
  • 1391/6/1
  • علیرضا
  • 0

یکی از کارهایی که برخی کاربران برای افزایش حریم خصوصی خود انجام میدهند ، پاکسازی تاریخچه وبگردهای شان از مرورگرهای موجود در کامپیوتر میباشد . چون بالاخره ممکن است بخواهیم کسی متوجه این نشود که ما به چه سایت هایی سر میزنیم 🙂 . اما در دستگاه های همراه مثل گوشی های موبایل و تبلت ها چگونه باید تاریخچه وبگردی هایمان را پاکسازی کنیم . بحث امروز ما نیز همین خواهد بود . میخواهیم با هم روش های پاکسازی تاریخچه وبگردی در مرورگرهای مختلفی که روی آندروید قابل اجرا هستند را بررسی کنیم . پس با گویا آی تی همراه باشید …..


1- مرورگر پیشفرض آندروید

این مرورگر که با نام Internet شناخته میشود ، مرورگر داخلی و پیشفرض آندروید است . برای پاکسازی تاریخچه وبگردی در این مرورگر باید روی Menu ضربه زده و گزینه Settings را انتخاب کنید .

اکنون صفحه تنظیمات را به پایین اسکرول کنید تا به بخش تنظیمات حریم خصوصی ( Privacy Settings ) برسید . اکنون در این بخش میتوانید انواع اطلاعات ذخیره سازی شده از وبگردی تان را پاکسازی کنید . مثلا پاکسازی تاریخچه وبگردی و کوکی ها .

2- مرورگر کروم

مرورگر کروم را باز کرده و از منوی اصلی گزینه ی Settings را انتخاب کنید . اکنون گزینه Privacy را باز کنید . در صفحه Privacy روی گزینه Clear Browsing Data که در گوشه بالا و سمت راست قرار دارد ضربه بزنید .

پنجره ای باز خواهد شد که باید در آن نوع اطلاعات ذخیره شده ای که قصد پاکسازی آنها را دارید ، انتخاب کنید . اطلاعاتی نظیر تاریخچه وبگردی ، حافظه موقت مرورگر ، اطلاعات سایت ها و کوکی ها ، کلمات عبور ذخیره شده ، پر کننده های اتوماتیک فرم ها . آخرین کار نیز انتخاب گزینه Clear است .

اما حالت مرور ناشناس وب در نسخه آندرویدی کروم نیز وجود دارد و میتوانید از آن استفاده کنید . با استفاده از این حالت دیگر هیچ جزئیاتی از وبگردی های شما در مرورگر ذخیره نخواهد شد . البته هرگاه بخواهید از حالت مرور ناشناس استفاده کنید ، باید یک Incognito tab باز کنید که یک تفاوت عمده با نسخه مخصوص کامپیوتر کروم دارد . در هنگام استفاده از کروم بر روی کامپیوتر ، میتوانید با انتخاب گزینه New Incognito window از منوی آچار ، یک پنجره جدید با استفاده از حالت مرور ناشناس باز کنید و هر تبی که در این پنجره باز شود ، از قابلیت مرور ناشناس برخوردار است . اما در نسخه آندرویدی کروم ، شما تنها میتوانید یک تب با حالت مرور ناشناس باز کنید که قاعدتا در آن تب تنها یک وبسایت باز خواهد شد و اگر بخواهید چندین وبسایت را با استفاده از این قابلیت باز کنید ، مجبور به باز کردن چند تب با حالت مرور ناشناس خواهید بود .

3- Dolphin Browser

اگر یادتان باشد قبلا این مرورگر را در گویا آی تی کاملا بررسی کردیم . در صورت تمایل میتوانید بررسی کامل مرورگر دلفین را از اینجا مطالعه کنید .

اما برای پاکسازی تاریخچه وبگردی در این مرورگر ابتدا منوی اصلی مرورگر را باز کرده به بخش Settings بروید . اکنون قسمت Privacy & Personal Data را باز کنید . حالا با انتخاب گزینه Clear Data میتوانید تاریخچه وبگردی ، کوکی ها ، حافظه موقت مرورگر و دیگر اطلاعات را پاکسازی کنید .

البته شما میتوانید حالت Browsing Without History از همین بخش فعال کرده تا بتوانید با خیال راحت و بدون نگرانی از ذخیره شدن اطلاعات وبگردی تان ، به مرور وب بپردازید . این حالت در واقع همان Incognito یا Private Browsing میباشد .

همچین هنگامی که شما دکمه Back را به منظور خروج از مرورگر دلفین انتخاب میکنید ، پیغامی ظاهر میشود که در آن میتوانید قبل از خروج از مرورگر به پاکسازی حافظه موقت و / یا تاریخچه وبگردی بپردازید . همچنین با انتخاب گزینه Do not ask me again دیگر از شما سوالی در هنگام خروج پرسیده نخواهد شد .

4- مرورگر فایرفاکس

مانند همه مرورگرهای قبلی ابتدا باید منوی اصلی را باز کرده و گزینه Settings را انتخاب کنید .

اکنون در بخش Privacy & Security به قسمت Clear private data بروید . در این قسمت میتوانید انواع اطلاعات مورد نظرتان به منظور پاکسازی را انتخاب کنید . ظاهرا فایرفاکس در بخش انتخاب نوع اطلاعات از همه جامع تر است . به شکلی که در این قسمت میتوانید اطلاعاتی نظیر تاریخچه مرور وب و دانلودها ، اطلاعات فرم ها و جستجوها ، کوکی ها ، کلمات عبور ذخیره شده ، حافظه موقت مرورگر ، Active Logins ، اطلاعات مربوط به مرور آفلاین وبسایت ها و تنظیمات وبسایت ها را پاکسازی کنید . درپایان روی دکمه Clear data ضربه زده تا اطلاعات انتخاب شده پاک شوند .

5- مرورگر اپرا موبایل

برای پاکسازی تاریخچه وبگردی خود در اپرا موبایل کافیست به منوی اصلی این مرورگر ( آیکون O قرمز رنگ ) بروید . سپس به بخش Settings رفته و وارد قسمت Privacy شوید . برای پاکسازی تاریخچه وبگردی کافیست گزینه Clear History انتخاب کنید . البته اگر بخواهید اطلاعات ذخیره شده ی دیگری مثل کلمات عبور ، حافظه موقت مرورگر ، کوکی ها و موارد دیگر را پاکسازی کنید ، باید به صورت جداگانه اقدام کنید .

لازم به ذکر است که اپرا دارای صفحه Speed Dial میباشد که وبسایت های پر بازدید توسط شما را در آن لیست میکند و یک تصویر کوچک از آن نیز نمایش داده میشود . حال اگر وبسایت های مورد نظر شما که نمی خواهید کسی از آنها با خبر شود در این صفحه قرار بگیرد تکلیف چیست ؟

خیلی راحت است . کافیست یک تب جدید باز کنید تا صفحه Speed Dial نمایش داده شود . اکنون روی تصاویر بند انگشتی وبسایت های مورد نظرتان انگشت خود را چند ثانیه نگه دارید و سپس روی آیکون ضربدر ضربه بزنید . وقتی که کارتان تمام شد ، کافیست در پایین صفحه روی دکمه Done ضربه بزنید .


6- ویجت جستجوی گوگل

سیستم عامل آندروید تمامی جستجوهایی که از طریق ویجت جستجوی گوگل انجام میدهید را به خاطر می سپارد . البته لازم به ذکر است که جستجوهایی که از طریق مرورگرهای خود در گوگل انجام میدهید در این قسمت ذخیره نخواهند شد ؛ اما جستجوهایی که از طریق ویجت جستجوی گوگل در صفحه خانگی و یا Google Now انجام میدهید ذخیره خواهند شد .

برای پاکسازی موارد ذخیره شده کافیست روی ویجت گوگل ضربه بزنید . اکنون از منوی اصلی گزینه Settings و یا Search Settings را انتخاب کنید . اگر از نسخه های جدیدتر آندروید استفاده میکنید ، گزینه Settings در قسمت پایین صفحه اصلی Google Now قرار دارد .

اکنون در بخش تنظیمات روی گزینه Clear On – device search history و یا Clear On – device history ضربه زده تا تاریخچه جستجوهایی که از طریق ویجت جستجوی گوگل انجام دهید پاکسازی شود .

در این مطلب تقریبا به تمامی مرورگرها و حتی ویجت جستجوی گوگل برای پاکسازی تاریخچه وبگردی و جستجوهای شما اشاره شد . در صورتی که از مرورگرهای دیگری که کمتر در بین کاربران مطرح هستند استفاده میکنید ، میتوانید همین مسیرها را طی کنید . چون در عمل تفاوت زیادی وجود نخواهد داشت .

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *