آینده بازار در دست تبلت موبایل ها

آینده بازار در دست تبلت موبایل ها
  • 1391/6/4
  • آزاد
  • 0

بیشتر تبلت هایی که این روزها در دست کاربران مشاهده می شود اندازه ای مشابه آی‌پد (iPad) دارند. دلیلش هم این است که بیشتر تبلت‌هایی که این روزها در دست کاربران‌اند‌، آی‌پد هستند! همین موضوع باعث شده کارشناسان تصور کنند اندازه مناسب برای تبلت‌های لمسی همین ابعاد آی‌پد است‌ اما گروهی از کارشناسان هستند که پیش‌بینی می‌کنند تا دو سال دیگر تبلت‌هایی با این ابعاد سهم بسیار کوچکی از بازار بسیار بزرگ تبلت را خواهند داشت. هم‌اکنون این رایانه‌های تخت و محبوب در دو اندازه‌‌ قطری استاندارد ۱۰ اینچ‌(مشابه آی‌پد) و ۷ اینچ عرضه می‌شوند. این دو گروه از تبلت‌ها را باید کاملا مجزا از هم و چه بسا متضاد هم دانست. تبلت‌های بزرگ اکنون با لقب قابل‌حمل (Portable) شناخته می‌شوند که می‌توان از آنها در خانه، محل کار و حتی کافی‌شاپ استفاده کرد، اما گروه دوم با لقب موبایل‌(Mobile) مشهورند و می‌توان به معنای واقعی کلمه در هر جایی از آنها استفاده کرد.

 تبلت موبایل

از دلایل اصلی پرفروش بودن تبلت‌های کوچک، قیمت کم آنهاست و هرچه این قیمت کمتر شود، محبوبیت این ابزارها بیشتر خواهد شد اما این کاهش قیمت تا کجا ادامه خواهد یافت؟ به نظر می‌رسد محدوده قیمت تبلت‌های ۷ اینچ در دو سال آینده بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار باشد. شاید فکر کنید گوشی‌های هوشمند زیادی در این محدوده قیمت هستند که می‌توانند رقیب تبلت باشند. اما باید در نظر داشت که گوشی هوشمند نیاز به خط تلفن همراه دارد به همین دلیل هزینه نهایی گوشی هوشمند شما چندین برابر قیمت اولیه خواهد بود اما در مورد تبلت‌های کوچک، هزینه فقط همان قیمت خرید اولیه است و اینترنت مورد نیاز تبلت‌ها نیز همان اینترنت وای‌فای است که در خانه یا محل کار، برای رایانه‌ رومیزی یا لپ‌تاپ خود به کار می‌برید. خریدن این دستگاه‌ها هیچ‌گونه تبعاتی برای خریدار به همراه ندارد و به همین دلیل هر کاربر در هر لحظه ممکن است تصمیم به خریدن تبلت بگیرد. بعضی‌ها ممکن است بیش از یکی بخرند، بعضی والدین هم تبلت جداگانه‌ای برای فرزندشان خواهند خرید. وقتی قیمت تبلت ارزان باشد، اشخاص بیشتری می‌توانند آن را بخرند. ضمن این‌که با پایین آمدن قیمت، کاربر دیگر به چشم ابزاری لوکس و فانتزی به آن نگاه نمی‌کند و حاضر است در هر مکان و هر شرایطی از آن استفاده کند. حمل آنها دیگر ریسک نخواهد بود و خطر به سرقت رفتن آنها بسیار کاهش می‌یابد. اگر خراب یا گم شوند، کاربر به راحتی می‌تواند تبلت جدیدی را جایگزین کند. واضح است که آی‌پد ۵۰۰ دلاری‌(که البته قیمتش در ایران شاید تا ۲ میلیون هم برسد) را نمی‌توان با خیال راحت در هر جایی استفاده کرد‌ اما تبلتی ۲۰۰ دلاری مثل نکسوس ۷ را می‌توان با خود به رستوران، ساحل، کوه‌نوردی و خلاصه همه‌جا برد. هرچه در مکان‌های بیشتری بتوان از تبلت استفاده کرد، میزان استفاده از دستگاه افزایش می‌یابد و به طور حتم محبوبیت این ابزار بیشتر خواهد شد. بنابراین ارزانی مهم‌ترین قابلیت تبلت‌های ۷ اینچی آینده خواهند بود، قابلیتی که تضمین‌کننده‌ قابلیت جا‌به‌جایی (Mobility)‌ این ابزارهاست.

Nexus7

 هرچه تبلت در مکان‌های بیشتری استفاده شود، نرم‌افزارهای کاربردی جذاب‌تر و عمومی‌تری برای آنها طراحی خواهد شد. هم‌اکنون اَپ‌های دستیار مجازی محبوبیت شگفت‌انگیزی دارند و با سرعت و دقت عالی کار خود را انجام می‌دهند. به همین دلیل کاربران دوست دارند در هر جایی از آنها استفاده کنند. به نظر می‌رسد در آینده نزدیک، این برنامه‌های دستیار مجازی بتوانند قدرت کنترل سایر اَپ‌ها را در تبلت به دست آورند؛ هم در iOS و هم در آندروید. به این ترتیب استفاده از تبلت مانند فیلم‌های علمی تخیلی، بسیار جذاب‌تر و ساده‌تر خواهد شد. یکی دیگر از استفاده‌های بسیار متداول از تبلت‌های کوچک، در شبکه‌های اجتماعی است. تلفن‌های هوشمند برای کار با سایتی مانند فیس‌بوک زیادی کوچک‌اند. حمل ونقل تبلت‌های ۱۰ اینچی هم خیلی راحت نیست و چون این روزها کاربران دوست دارند هر لحظه و در هر جا به شبکه اجتماعی محبوب خود دسترسی داشته باشند، باز هم بهترین ابزار برای آنها تبلت کوچک ارزان قیمت است.

 تبلت موبایل

استفاده از تبلت در سیستم‌های آموزشی پیشرفته انقلابی ایجاد کرده است اما کارشناسان کمی خارج از بازار آموزش می‌دانند که قیمت گران تبلت سرعت پیشرفت این انقلاب را کند کرده است. حتی اگر والدین بتوانند هزینه خرید آی‌پد فرزندشان را تقبل کنند، حاضر نیستند آنها را با دستگاهی گران‌قیمت راهی خیابان‌های پر خطر کنند. به همین دلیل، بسیاری از سیستم‌های آموزشی صرفاً برای حفظ سلامت جسمانی دانش‌آموزان حاضر نیستند تبلت را جایگزین کتاب‌های درسی عادی کنند.

هرچه تبلت کوچک‌تر و ارزان‌تر باشد، احتمال استفاده گسترده از آن در سیستم آموزشی بیشتر خواهد بود. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود گرچه تبلت‌های بزرگی مانند آی‌پدهای امروزی هم‌چنان محبوب باقی بمانند، اما دستگاه‌های آخرین مدلی محسوب خواهند شد که سهم کوچکی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند.

 منبع: pcworld

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *