چگونگی فعال سازی قابلیت Do Not Track در 5 مرورگر مطرح دنیا

چگونگی فعال سازی قابلیت Do Not Track در 5 مرورگر مطرح دنیا
  • 1391/8/25
  • علیرضا
  • 0

این روزها بحث حریم خصوصی یکی از مهم ترین دغده های سازمان های حمایت از این حق کاربران می باشد . نه تنها سازمان های حامی کاربران ، بلکه کاربران کمی حرفه ای تر نیز در صدد بر آمده اند تا از این حق خود دفاع کنند . اما چگونه می توان حریم خصوصی در فضای مجازی داشت . نمی خواهیم زیاد شما را در بین کلمات و اصطلاحات پیچ و تاب دهیم . پس سعی می کنیم خیلی ساده و روان در این مورد توضیحاتی را ارائه دهیم .

معمولا ما به صورت کلی به دو دسته از وبسایت ها سر می زنیم . وبسایت هایی که شهرت جهانی دارند و معمولا به ما سرویس هایی را ارائه می کنند . شما هم حتما با آنها آشنا هستید . مثل گوگل که سرویس هایی نظیر جستجو ، پست الکترونیک ، نقشه ، سرویس ذخیره سازی ، سرویس مشاهده ویدئو ، وبلاگ نویسی و موارد دیگر را ارائه می دهد . یا فیسبوک که سرویس ارتباط با دوستان را در اختیار شما قرار می دهد .

دسته دوم نیز بیشتر وبسایت هایی هستند که جنبه خبری دارند و ما صرفا به منظور مشاهده محتوا و یا شرکت در بحث ها به آنها می رویم . شاید بیش از 90 درصد وبسایت های اینترنت را اینگونه وبسایت ها تشکیل می دهند .

خب حالا زیاد کاری با دسته دوم نداریم . بیشتر تمرکز ما بر روی دسته اول است . مثلا فکر می کنید که گوگل یا فیسبوک چرا این همه خدمات مختلف را بدون گرفتن حتی یک دلار به شما ارائه می هند ؟ سرویس هایی که تقریبا در بالاترین سطح کیفیت هستند . مسلما این همه کارمند و زیر ساخت هایی نظیر سرورها و دیتاسنترها هزینه های بسیار زیادی دارند .

ساده است . آنها دارند گرانترین جنس دنیا یعنی ” اطلاعات ” را از شما می گیرند . بدون اینکه حتی یک دلار هم به شما بدهند 🙂 . اطلاعاتی مثل وبسایت هایی که شما بازدید می کنید و یا مطالبی که مورد علاقه شما هستند . مثلا فکر می کنید که وقتی در فیسبوک پیج کریس رونالدو ، رئال مادرید و یا یوفا را لایک می زنید چه اتفاقی می افتد ؟ الگوریتمی که فیسبوک طراحی کرده است تا علایق کاربران را مشخص کند ، متوجه می شود شما یک فرد علامند به ورزش و رشته فوتبال هستید . یا گوگل با تحلیل و آنالیز جستجوها و یا مواردی که در گوگل پلاس به اشتراک می گذارید به علاقمندی های شما پی خواهد برد .

اما این اطلاعات به چه دردی خواهد خورد ؟ واضح است ؛ تبلیغات . تبلیغات این روزها یکی از پرسودترین تجارت های دنیا به حساب می آید . مثلا من وقتی که به فیسبوک می روم ، در کنار صفحه مدام تبلیغات ورزشی مثل فروش پیراهن تیم های باشگاهی ، لوازم ورزشی و از این دست تبلیغات را مشاهده می کنم . درست است که در حال حاضر امکان خرید از وبسایت های خارجی را نداریم اما برای کسانی که این امکان را دارند می تواند منبع درآمد زایی برای وبسایت های فروشنده باشد .

همین استفاده از اطلاعات شما نقض حریم خصوصی است . گرچه برخی وبسایت ها در توافقنامه های خود به این موارد به صورت خیلی پیچیده اشاره ای می کنند که اکثر کاربران هم حال و حوصله خواندن آنها را ندارند .

اما چگونه جلوی این نقض حریم خصوصی را بگیریم ؟ قابلیتی در اکثر مرورگرهای اینترنتی مطرح دنیا وجود دارد که با نام Do Not Track شناخته می شود . اگر این قابلیت را در مرورگر خود فعال کنید ، مرورگرتان به همه وبسایت هایی که در حال دنبال کردن فعالیت های شما هستند درخواستی را ارسال می کند تا دست از تعقیب فعالیت های شما بردارند . اما مسلما این قابلیت برای وبسایت هایی که اینگونه درخواست ها را نادیده می گیرند ، کارایی نخواهد داشت . ولی بهتر است که قابلیت Do Not Track را در مرورگر خود فعال کنید . در ادامه با هم به روش فعال سازی این قابلیت در 5 مرورگر مطرح دنیا اشاره خواهیم کرد . پس با گویا آی تی همراه باشید …..


1- مرورگر فایرفاکس

روی منوی اصلی فایرفاکس کلیک کرده و گزینه Options را انتخاب کنید .

در پنجره باز شده روی تب Privacy کلیک کرده و گزینه Tell websites I do not want to be tracked را فعال کنید .

2- مرورگر گوگل کروم

در زمان نوشته شدن این مطلب نسخه 23 گوگل کروم منتشر شده است که به صورت رسمی دارای قابلیت Do Not Track می باشد . برای فعال سازی آن باید روی منوی اصلی کروم که در گوشه بالا و سمت راست مرورگر قرار دارد کلیک کرده و گزینه Settings را انتخاب نمایید .

حالا تب باز شده را کمی به سمت پایین اسکرول کرده تا به لینک Show advanced settings برسید . روی آن کلیک کنید تا تنظیمات پیشرفته نمایش داده شوند .

حالا گزینه Send a ‘Do Not Track’ request with your browsing traffic را فعال کنید .

اما اگر هنوز از نسخه های قدیمی کروم استفاده می کنید و هنوز قصد بروز رسانی ندارید ( که البته کار بسیار اشتباهی است ) می توانید از افزونه ی Do Not Track استفاده کنید . لینک صفحه نصب این افزونه در پایان مطلب قرار داده شده است .

3- مرورگر اینترنت اکسپلورر

روی آیکون چرخ دنده کلیک کرده و سپس از منوی Safety گزینه ی Tracking Protection را انتخاب کنید .

در پنجره باز شده روی گزینه You Personalize List کلیک کرده و دکمه Enable را بزنید .

4- مرورگر اپرا

روی منوی اصلی اپرا کلیک کرده و از منوی Settings گزینه Preferences را انتخاب نمایید . یا اینکه از کلیدهای ترکیبی Ctrl + F12 برای رفتن به بخش تنظیمات استفاده کنید .

در پنجره باز شده روی تب Advanced کلیک کرده و از پنل سمت چپ گزینه Security را انتخاب نمایید . در نهایت نیز گزینه  Ask websites not to track me checkbox را فعال کنید .

5- مرورگر سافاری

روی آیکون چرخ دنده کلیک کرده و از منوی Preferences را انتخاب کنید . در پنجره باز شده به تب Advanced رفته و آخرین گزینه یعنی Show Develop menu in menu bar را فعال کنید و سپس این پنجره را ببندید .

در پنجره اصلی سافاری روی آیکون ” صفحه ” که در کنار آیکون چرخ دنده قرار دارد کلیک کرده و از منوی Develop گزینه ی Send Do Not Track HTTP Header را انتخاب کنید .


صفحه نصب افزونه Do Not Track

با الهام از وبسایت HowToGeek.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *