6 نکته برای بهبود عملکرد بازی با Steam در لینوکس

6 نکته برای بهبود عملکرد بازی با Steam در لینوکس
  • 1391/12/16
  • مژگان فنائی
  • 1

Team Fortress 2-On Ubuntu

سرانجام Steam برای لینوکس منتشر شد. اینکه آیا شما یک کاربر قدیمی لینوکس هستید که هرگز توجه چندانی به عملکرد بازی ندارید یا یک کاربر جدید که با وسواس بازی های لینوکس را انجام می دهید، ما کمک خواهیم کرد تا به اجرای روان آن بازی ها تا حد امکان دست یابید.

چیزهای گوناگونی می توانند بر عملکرد تأثیر بگذارند، از نگارش های درایورهای (برنامه راه انداز) کارت گرافیکی که در محیط میزکار مورد استفاده تان نصب کرده و شیوه ای که اوبونتو (Ubuntu) را روی رایانه تان نصب کرده اید.

استفاده از بهترین درایورهای گرافیکی

چنانچه در حال استفاده از یک سیستم اوبونتو یک ساله با درایورهای گرافیکی پیش فرض هستید، امکان مشاهده بهترین عملکرد بازی را نخواهید داشت. راه اندازی Steam برای لینکوس موجب شده است تا انویدیا (NVIDIA) توجه کرده و درایور هایشان را بهبود ببخشد. انویدیا می گوید که درایور R310 می تواند “عملکرد را دو برابر کرده و به طور چشمگیری زمان های بارگذاری بازی را کاهش دهد.” Valve همچنین با اینتل همکاری کرده تا درایورهایشان را بهبود ببخشند.

برای اطمینان از اینکه بهترین درایورهای گرافیکی را در اختیار دارید، مطمئن شوید که از اوبونتو 12.04 (که به طور رسمی به وسیله Valve پشتیبانی می شود) یا اوبونتو 12.10 استفاده می کنید.

  • در اوبونتو 12.04 : برنامه درایورهای مازاد (Additional Drivers) را از پنجره تنظیمات سیستم (System Settings) یا داشبورد (dash) باز کنید.
  • در اوبونتو 12.10 یا بعدتر : برنامه منابع نرم افزار (Software Sources) را از تنظیمات سیستم یا از داشبورد باز کرده و روی زبانه درایورهای مازاد کلیک کنید.

درایور انویدیا با نشان آزمایشی (experimental) را از اینجا نصب کنید. چنانچه هیچ گونه درایور NVIDIA را مشاهده نمی کنید، احتمالا از پردازنده گرافیکی اینتل بر روی مادربرد (onboard) با درایوری منبع باز استفاده می نمایید. چنانچه از اینتل استفاده می کنید مجبور نیستید تا هیچ گونه درایور اضافی را نصب کنید، اما مطمئن شوید که سیستم عامل تان با استفاده از برنامه مدیریت به روز رسانی (Update Manager) به روز شده است.

Additional Drivers - Ubuntu

استفاده از گرافیک انویدیا بجای اینتل بر روی یک لپ تاپ Optimus

چنانچه شما از یک لپ تاپ با گرافیک قابل تعویض انویدیا و اینتل استفاده می کنید، کار بسیار کمتری برای انجام دادن دارید. گرافیک های قابل تعویض هنوز هم مهیای پشتیبانی بر روی اوبونتو نیستند. شما نیاز به نصب زنبور عسل (Bumblebee) برای انجام این کار خواهید داشت. ما بکار انداختن Optimus انویدیا بر روی لینوکس را پوشش داده ایم و شما مراحل به روز شده در ویکی اوبونتو را نیز پیدا خواهید کرد.

چنانچه در حال انجام این کار هستید، WebUpd8 راهکارهایی را برای استفاده از درایورهای R310 انویدیا آزمایشی به همراه Bumblebee در اختیار دارد. شما به اینها نیز نیاز خواهید داشت.

Optimus Laptop

ورود به حالت تصویر بزرگ Steam از صفحه ورود به سیستم اوبونتو

به صورت پیش فرض، Steam به عنوان یک برنامه میزکار (دسکتاپ) راه اندازی می شود. چنانچه نمی خواهید مزاحم محیط میزکار تان شود، می توانید به صورت مستقیم وارد حالت تصویر بزرگ Steam از صفحه ورود به سیستم (login screen) اوبونتو شوید. این امر از برنامه های در حال اجرایی که موجب کاهش سرعت بازی می شوند جلوگیری می کند و به شما تجربه بازی تمام صفحه و بی وقفه را می بخشد.

اُه خدای من! اوبونتو! میزبان بسته ای است که گزینه ای را به صفحه ورود به سیستم از زمانی که Steam را نصب می کنید، اضافه خواهد کرد.

Steam- Ubuntu’s Login Screen

استفاده از حالت تمام صفحه

رابط کاربری (Unity) میزکار اوبونتو از ترکیب میزکار استفاده می کند. ویندوز محتویات خود را از صفحه نمایش بیرون کشیده و مدیریت ترکیب میزکار (desktop compositing manager)، آنها را دوباره به درون صفحه نمایش می کشاند. این به رابط کاربری میزکار (و دیگر میزکارها همچون پوسته GNOME و KDE 4 به همراه ترکیب فعال شده) اجازه می دهد آثار یا جلوه های هموار و یکدست، و سه بُعدی را فراهم نماید.

با بیشتر برنامه ها، شما متوجه کاهش سرعت نخواهید شد. هرچند، چنانچه در حال اجرای یک بازی باشید، این کار  موجب افزایش پردازش اضافی، و کاهش سرعت بازی می شود. برخی مردم گزارش کرده اند که این تغییر مسیر می تواند عملکرد را تا 20% کاهش دهد.

با آخرین به روز رسانی ها، هر دو اوبونتو 12.04 و 12.10 اینک گزینه “عدم تغییر تمام صفحه پنجره ها” فعال شده به صورت پیش فرض را در اختیار دارند. هنگامی که این گزینه فعال شده باشد، بازی های تمام صفحه در حداکثر سرعت با چشم پوشی از مدیریت ترکیب و کاهش سرعت آن، اجرا خواهند شد. اطمینان حاصل کنید از اینکه با استفاده از مدیریت به روز رسانی اوبونتو آن را به روز کرده باشید، بنابراین می توانید از امتیاز این بهسازی برخوردار شوید.

Team Fortress 2-On Ubuntu

استفاده از یک میزکار غیر مرکب

چنانچه می خواهید بازی های سه بُعدی را در حالت پنجره اجرا کنید و به حداکثر عملکرد دست یابید، به یک میزکار غیر مرکب (non-composited desktop) نیاز خواهید داشت.

چنانچه در حال استفاده از اوبونتو 12.04 هستید، می توانید رابط کاربری دو بُعدی (Unity 2D) در صفحه ورود به سیستم را انتخاب نمایید. کاربران اوبونتو 12.10 مجبور خواهند بود تا از یک محیط میزکار متفاوت استفاده کنند، از آنجا که رابط کاربری دو بُعدی دیگر در دسترس نیست.

رابط کاربری (Unity) و پوسته GNOME به شما اجازه نمی دهند تا ترکیب را غیر فعال کنید، هرچند بسیاری از میزکار های دیگر این کار را انجام می دهند. شما ممکن است بخواهید تا Xfce ، KDE یا دیگر محیط میزکار را بیازمایید. تنها مطمئن شوید که ترکیب را در میزکار برگزیده تان غیر فعال سازید. (یک جستجوی گوگل برای آموختن چگونگی غیر فعال سازی ترکیب در میزکار انتخابی را انجام دهید.) شما جلوه های گرافیکی تجملی را از دست خواهید داد، اما پردازش سه بُعدی پنجره ای تسریع خواهد شد.

Xubuntu-File Manager

از Wubi استفاده نکنید

Wubi یک شیوه بسیار آسان برای نصب اوبونتو است. متاسفانه، استفاده از Wubi مکافات چشمگیری را از نظر عملکرد برای خواندن و نوشتن دیسک در پی دارد. چنانچه از Steam در یک نصب Wubi استفاده می کنید، به طور چشمگیری شاهد زمان های بارگذاری کندتری از آنچه که بر روی پارتیشن مناسب و مخصوص لینوکس می بینید، خواهید بود. Wubi راهی عالی برای امتحان کردن اوبونتو است، اما شما می خواهید که یک سیستم راه اندازی دوگانه (dual-boot system) با اوبونتو را بر روی پارتیشن خودش تنظیم و راه اندازی کنید تا به بهترین عملکرد دست یابید. توجه نمایید که فعال کردن رمزنگاری نیز عملکرد ورودی/خروجی را اندکی کاهش خواهد داد، هرچند این نباید به اندازه تأثیر عملکرد Wubi اساسی باشد.

Phoronix از تأثیر عملکرد Wubi در گذشته الگوبرداری (Benchmark) کرده است، و نتایج خوشایند نیستند.

Wubi-Install Ubuntu

آیا شما نکات خاص لینوکسی دیگری برای دستیابی به حداکثر عملکرد بازی دارید؟ دیدگاه یتان را مطرح نمایید و آنها را به اشتراک بگذارید!

منبع: HowToGeek

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. همه این هایی که فرمودید درست، من تمام این مراحل و فول بلدم.
    دنبال این بودم که ببینم استیم اصلا در ایران قابل استفاده هست یا نه؟؟؟ یکی این رو به من بگه.
    الان گیرم که بتونم نصبش کنم، چطور میتونم بازی اصلی بخرم یا اینکه اصلا ایرانی پشتیبانی میشه ؟ آیا باید دائم به اینترنت وصل باشم ؟ (با این وضعیت اینترنت قطره چکونی که باید پشت هم پول به حجم اینترنت بدیم)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *