آیا میان پورت های هدفون و بلندگو تفاوتی وجود دارد ؟

آیا میان پورت های هدفون و بلندگو تفاوتی وجود دارد ؟
  • 1392/3/13
  • سهیل دارائی
  • 3

 sshot518983ce06450

اگر دقت کنید ؛ کامپیوتر شما دارای یک پورت مخصوص برای بلندگو (اسپیکر) می باشد ( بعضی از سیستم ها حتی چند پورت برای بلندگو دارند ) و یک پورت مخصوص هم برای استفاده از هدفون.سوکت هدفون خود را بردارید و یک بار به پورت مخصوص هدفون وصل نمایید و در مرتبه بعدی به پورت مخصوص بلندگو.نتیجه ای که بدست می آید این است که در دوحالت شما صدا را داخل هدفون دریافت می کنید! پس آیا واقعا این دوپورت کار و وظیفه شان یکی است ؟ یا فرقی هم بین این دو پورت وجود دارد ؟

دریکی از مجلات معتبر کاربری در رابطه با همین پورت ها سوال جالبی را مطرح کرده است که عنوان کردنش در اینجا خالی از لطف نیست.

سوال کاربر :

من یک بلندگو را بر روی سیستم کامپیوترم ست آپ کردم و تنظیمات آن را انجام داده ام.سوکت هدفون را که به پورت مخصوص بلندگو متصل می نمایم هم خروجی صدا را در داخل هدفون دارم.پس از آن سوکت هدفون را به پورت مخصوص هدفون متصل می نمایم و باز هم خروجی صدا را داخل هدفون دارم.تا اینجا به این نتیجه رسیده ام که جفت پورت ها به هدفون من خروجی صدا می دهد اما یک نکته ریزی را پیدا کرده ام!حجم صدایی که از پورت مخصوص هدفون دارم با حجم صدایی که از پورت مخصوص بلندگو ؛ داخل هدفون قابل مقایسه نیست !حتی در ابتدا فکر کردم میزان بلندی صدا داخل سیستم در این دوحالت متفاوت بوده اما پس از بررسی و چک کردن این مورد متوجه شدم که حتی در مواقعی که بلندی صدای سیستم در این دو حالت یکسان می باشد هم حجم صدا متفاوت است ! آیا حجم صدا ؛ میزان بیس و تنظیمات خاص صدا در خروجی گرفتن از این دو پورت متغیر است ؟

پاسخ به سوال کاربر :

برای پاسخ دادن به این موضوع باید به صورت عمیق تری به این مسئله نگاه کرد.ابتدا باید عنوان کرد که این مسئه بستگی دارد به این که ، چه سخت افزار هایی بر روی سیستم کامپیوتری شما وجود دارد ؛ اما معمولا تفاوت هایی میان پورت مخصوص بلندگو و پورت مخصوص هدفون وجود دارد. میزان امپدانس (مقاوت ظاهری) و میزان حداکثر خروجی صدا در دقیقه نیز در مقایسه تخصصی این دو پورت مخصوص اهمیت دارد.همچنین مدل و کارایی کارت صدای موجود روی سیستم شما (sound card) نیز تاثیر گذار می باشد ؛ برای مثال کارت صدای ” Auzentech X-Fi-Forte” ؛ یک آمپیلی فایر مناسب و کارا بر روی پورت مخصوص هدفون را دارد تا کاربری که از آن استفاده می کند ؛ در هدفون خود خروجی صدا را با کیفیت بالاتر و بهتری دریافت کند.اما باید برای مقایسه صادقانه ؛ به جای اینکه ملاک و معیارمان را روی سیستم های حرفه ای قرار دهیم ؛ بایستی مشخصات یک پورت استاندارد را در نظر بگیریم :

امپدانس بارگذاری شده روی هدفون : 16Ω ~ 600Ω

لاین خروجی امپدانس : 330Ω

لاین /  AUX ورودی امپدانس : 10KΩ

مثلا اگر شما از کارت صدایی که امپدانس پایین تری نسبت به کارت صدای حرفه ای دارد ؛ خروجی بالایی بگیرید ؛ در حقیقت جریان بیشتری را در خواست کرده اید که قطعا باعث آسیب به کارت صدای شما می شود.

با توجه به توضیحات بالا ؛ برای دریافت صدا با کیفیت بهتر و عدم فشار بر روی کارت صدای خود ، حتما سوکت هدفون خود را به پورت مخصوص هدفون متصل نمایید.

منبع : howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. کارت صدایی که روی کامپیوتر قبلی من نصب بود (realteck) این قابلیت جالب رو داشت که وقتی بلندگو یا میکروفون یا هدفون رو به هر کدام از پورت ها وصل می کردی، یه پیغام روی صفحه ظاهر می شد و می پرسید این چیزی که الان وصل کردید چیه؟ و بعد از این که مورد مربوطه رو انتخاب می کردی خودش تنظیمات لازم رو انجام می داد. یعنی حتی پورت هدفون می تونست به پورت میکروفون تغییر کاربری بده.

  2. با سلام وتشکر از سایت خوبتون . من یک هدفون دارم وبه وسیله کابل Aux به کامپیوترم متصل کردم کیفیت صدای کمی دارم ولی اگر ااز رم استفاده کنم کیفیت صدا بسیار عالی میشود باتشکر اگر میشه جواب منو زود بدید چون خیلی زروریه.

  3. سلام من پورت صدای کامپیوترم چیزی توش گیر کرده و خراب شده میشه کل پورت های صدا رو عوض کرد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *