گوگل قصد مسدود کردن NPAPI در مرورگر کروم را دارد

گوگل قصد مسدود کردن NPAPI در مرورگر کروم را دارد
  • 1392/7/4
  • علیرضا
  • 0

googlechrome-623x432

پلاگین ها یکی از موارد اصلی هستند که مرورگرها با آنها به صورت دائم در ارتباط می باشند. به همین دلیل یکی از بخش های مهم مرورگرها به شمار می روند که همواره امنیت و پایداری آنها در گرو فعالیت مناسب و بدون اشکال پلاگین ها می باشد. این مورد مخصوصا برای پلاگین هایی مثل جاوا و فلش که کاربرد زیادی دارند بیشتر صدق می کند.

سیستم پلاگین Netscape Plug-In API که به اختصار به آن NPAPI گفته می شود با یک پیش زمینه خوب در زمانی طراحی شده بود که افزونه ها و چیزهایی مثل HTML5 هنوز مد نظر برنامه نویسان نبودند.

پلاگین ها امروزه استفاده های گسترده ای دارند. مخصوصا پلاگین ادوبی فلش که در سایت های اشتراک گذاری محتوای ویدئویی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. حتی دیگر پلاگین ها مثل سیلورلایت که توسط نت فلیکس برای استریم کردن ویدئوها و یونیتی برای بازی به کار گرفته می شوند.

اما گوگل اعلام کرده است که در سال 2014 تمامی پلاگین های مبتنی بر NPAPI را در مرورگر خود یعنی کروم مسدود خواهد کرد. بر اساس پستی که آقای جاستین اسکا در بلاگ کرومیوم منتشر کرده است، این کار دو مرحله دارد و در ادامه نیز دلایل انجام آن را توضیح داده است.

 

فاز اول: لیست سفید

chrome-plugins

طرح فعلی گوگل این است که فاز اول این پروژه را در ژانویه 2014 شروع کند. در این مرحله کانال پایدار ( Stable Channel ) مرورگر کروم هدف اصلاحات گوگل خواهد بود. در این فاز تمامی پلاگین های به جز موارد انتخابی توسط گوگل که استفاده بسیار گسترده ای توسط کاربران دارند، به صورت اتوماتیک مسدود خواهند شد. طبق گفته های گوگل پلاگین های مایکروسافت سیلور لایت، یونیتی، گوگل ارث، جاوا، گوگل تاک و فیسبوک ویدئو مسدود نخواهند شد.

همچنین این کار بر اساس اطلاعاتی که گوگل از طریق مرورگر کروم جمع آوری می کند نیز انجام خواهد شد. در عین حال باید توجه داشته باشیم که امنیت اولین اولویت برای گوگل است. این بدان معناست که حتی اگر یک پلاگین در لیست سفید قرار داشته باشد اما به دلایل امنیتی توسط مرورگر مسدود شود دیگر امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

البته در کوتاه مدت گزینه ای ارایه خواهد شد تا کاربران بتوانند به صورت دستی پلاگین های مورد نظرشان را فعال کنند. بنابراین فعلا یک راهکاری موقتی در دسترس کاربران خواهد بود.

 

فاز دوم: مسدود کردن کامل پلاگین ها

در فاز دوم این پروژه گوگل به صورت کامل پشتیبانی از پلاگین های NPAPI را پایان خواهد داد. این بدان معناست که پلاگین هایی که از این نوع APIها استفاده می کنند و یا پلاگین های موجود در لیست سفید دیگر در مرورگر کروم کار نخواهند کرد. این پروژه گوگل حتی روی اپلیکیشن ها و افزونه هایی که در حال حاضر در وب استور کروم قرار دارند نیز تاثیر گذار خواهد بود. گوگل نهایتا تا پایان سه ماه سوم سال 2014 به توسعه دهندگان مهلت خواهد داد تا اپلیکیشن ها و افزونه های خود را بروز رسانی کنند. اپلیکیشن ها و افزونه هایی که تا پایان سپتامبر سال 2014 بروز رسانی نشوند، از صفحه خانگی، جستجو و دسته بندی های وب استور کروم حفظ خواهند شد و دیگر چنین اپلیکیشن ها و افزونه هایی حق انتشار نخواهند داشت.

 

حتی فلش؟

فلش در مرورگر کروم از NPAPI استفاده نمی کند اما به صورت Native و یکپارچه در مرورگر کروم کار می کند. بنابراین پلاگین فلش تحت تاثیر این پروژه گوگل قرار نمی گیرد و به مانند سابق به کار خود ادامه خواهد داد.

 

جمع بندی

این اعلام جدید گوگل ممکن است برای شرکت های اینترنتی عواقب جدی برای شرکت های اینترنتی داشته باشد. تیم یونیتی باید به دنبال آوردن یک موتور جدید بازی و بدون استفاده از پلاگین به مرورگر کروم باشد. همچنین نت فلیکس نیز باید به فکر راهی برای مهاجرت از سیلورلایت به سایر تکنولوژی های استریمینگ ویدئو باشد.

شاید چشم پوشی از مرورگر کروم انتخاب ساده ای برای کاربران عادی باشد. اما برای شرکت های بزرگی مثل نت فلیکس یک اشتباه احمقانه خواهد بود. چون اکثر سهم بازار مرورگرهای دنیا در دست گوگل و مرورگر قدرتمندش یعنی کروم است.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *