دانشمندان فناوری شارژ بی‌سیم ایمپلنت‌های مغزی را طراحی کردند

دانشمندان فناوری شارژ بی‌سیم ایمپلنت‌های مغزی را طراحی کردند
  • 1393/2/30
  • بهراد جاود
  • 0

محققان اسنفورد راهی پیدا کرده‌اند که از طریق آن می‌توان دیوایس‌های الکترونیکی‌ای که عمیقا در داخل بدن شما قرار گرفته‌اند را به صورت بی‌سیم شارژ کرد. ضربان‌سازها و فرستنده‌های عصبی تا کنون برای شارژشدن به سیم‌پیچ‌های بزرگی نیاز داشتند که باید روی سطح پوست شما قرار می‌گرفتند یا اینکه با عمل جراحی در بازه‌های زمانی مختلف باید باتری آنها تعویض می‌شد.

اما با این روش جدید، این دیوایس‌ها بسیار کوچک‌تر از قبل خواهند بود چون دیگر نیازی به باتری‌های بزرگ قدیمی ندارند. علاوه بر این از آنجایی که این دیوایس‌ها دیگر برای شارژ شدن نیازی به سیم‌پیچ‌های شارژ ندارند می‌توانند در اعماق بیشتری از بدن قرار بگیرند.

wireless-implant-charging

البته این فقط در حد یک ایده نیست، محققان همین حالا هم یک ضربان‌ساز ساخته‌اند که از یک دانه برنج هم کوچک‌تر است و با قرار دادن یک منبع نیرو در بالای آن به سادگی شارژ می‌شود. با اینکه شارژ بی‌سیم فناوری کاملا جدیدی نیست، ولی توانایی ارسال ایمن نیرو به اعماق زیر پوست از نظر پزشکی خبر بسیار مهمی است.

در دسترس بودن چنین دیوایس‌های کوچکی به این معنا است که دکترها می‌توانند از این پس برای بیماری‌ها و دردهای مزمن به جای داروها، با خیال راحت‌تر این دیوایس‌های الکترونیکی را تجویز کنند. مثلا اگر مدام سر درد می‌گیرید می‌توانید ادویل را ایمپلنت کنید.

این گروه از محققان چندین آزمایش روی حیوانات کوچک انجام داده‌اند و به زودی روی انسان هم این دیوایس‌های جدید را آزمایش می‌کنند. با این حال ما هنوز فاصله زیادی با استفاده از این ایمپلنت‌ها داریم.

مرجع: engadget

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *