نقشه برداری جدید مغز انواع سلول های ناشناخته را نشان می دهد

نقشه برداری جدید مغز انواع سلول های ناشناخته را نشان می دهد
  • 1393/12/2
  • مهرداد فراهانی
  • 0

با استفاده از فرایندی که به عنوان توالی تک سلولی شناخته شده، دانشمندان یک نقشه دقیق از انواع سلول های قشر مغز و ژن درون آنها تهیه کرده اند. این اولین بار است که از این روش برای تجزیه و تحلیل بر روی چنین مقیاس بزرگ در چنین بافت پیچیده ای استفاده می شود. این تیم تحقیقاتی بیش از سه هزار سلول را در یک زمان، مورد مطالعه قرار دادند و موفق به شناسایی تعدادی از انواع سلول های ناشناخته شده اند.استن لینارسون محقق ارشد گروه بیوشیمی پزشکی و بیوفیزیک در اینباره می گوید:

“اگر شما مغز را با سالاد میوه مقایسه کنید، می توان گفت که روش های قبلی مانند ریختن میوه ها در مخلوط کن و دیدن حاصل مخلوط شدن آنها به عنوان نقاط مختلف مغز بود”

“اما در سال های اخیر ما روش بسیار حساس تری از تجزیه و تحلیل را به کار گرفتیم که به ما اجازه دیدن ژن ها در سلول های انفرادی فعال را می دهد. این مثل در نظر گرفتن قطعه ای از سالاد میوه، می باشد و بررسی یک یک آنها و سپس دیدن بسیاری از ویژگی های هر قسمت میوه می باشد.”

علم به این که بدن تمام موجودات زنده از سلول ساخته شده است در حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد. از زمان کشف آن توسط یک گروه از دانشمندان آلمانی در قرن ۱۹، ما نیز بعد ها آموختیم که ماهیت بافت بدن به طور خاص توسط سلول های تشکیل دهنده آن که به نوبه خود، ژن های DNA هست تعیین می شود. با این حال، هنوز هم در مورد چگونگی این اتفاق و جزئیات شناخته شده چیز های کمی می دانیم، به خصوص با توجه به اینکه مغز، پیچیده ترین اندام بدن است.

در مطالعه جدید، دانشمندان برای پاسخ به برخی از سوالات روش تجزیه و تحلیل یک سلول را در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار داده اند. با مطالعه بیش از سه هزار سلول از قشر مغز در موش ها، در یک زمان و به دست آوردن جزئیات، و مقایسه ۲۰۰۰۰ ژن فعال در هر یک از آنها دانشمندان قادر به مرتب کردن سلولها به صورت مجازی شدند. آنها ۴۷ نوع سلول مختلف، از جمله بخش بزرگی از نورون های تخصصی، برخی از سلول های رگ های خونی و سلول های گلیال که وظیفه مراقبت و حفاظت بدن در برابر عفونت را دارند و همچنین اعصاب تغذیه سلول با مواد مغذی را شناسایی کردند.

با کمک این نقشه دقیق، دانشمندان قادر به شناسایی انواع ناشناخته سلول ها، از جمله سلول های عصبی در سطحی ترین لایه قشری و شش نوع مختلف از شبه الیگودندریتی، که سلول هایی هستند که در اطراف عصب به صورت عایق الکتریکی غلاف میلین وجود دارند، شده اند. دانش جدیدی که این پروژه تولید کرده است می تواند امید بیشتری در بیماری هایی که میلین در آن ها تاثیر می گذارد، مانند مولتیپل اسکلروزیس یا همان ام‌اس ایجاد کند.

دکتر ینس جرلینگ لفلر همکار دکتر لینارسون در رهبری این پروژه می گوید:

“این تحقیقات همچنین می تواند یافته های قبلی، مانند ساختار سلول های هرمی شکل در قشر مغز و عملکرد در لایه های سازمان یافته را تایید کند.”

“اما بالاتر از همه، ما به نقشه ای بسیار مفصل تر از سلول های مغز دست یافته ایم که هر نوع سلول و ژن فعال درون آن را را به تفصیل توضیح و نشان می دهد. این علم به عنوان یک ابزار جدید با بررسی این نوع سلول ها در بیماری ها کمک می کند تا ما درک بهتری از سلول های مغز در زمان بیماری و آسیب های آن ها پیدا کنیم.”
تخمین زده می شود  که حدود ۱۰۰ میلیون سلول در مغز موش وجود دارد و این میزان در مغز انسان ۶۵ میلیارد است. قطر سلول های عصبی ۲۰ میکرومتر و سلولهای گلیال در حدود ۱۰ میکرومتر اندازه دارد. میکرومتر معادل یک هزارم یک میلیمتر است.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *