آشنایی با ۲۲ اصطلاح رایج در شبکه (قسمت دوم)

آشنایی با ۲۲ اصطلاح رایج در شبکه (قسمت دوم)
  • 1393/4/5
  • Jeff Mosawy
  • 0

در قسمت قبل از این مقاله شما را با یازده اصطلاح رایج در شبکه آشنا کردیم، اصطلاحاتی که شاید خیلی وقت است دلتان می‌خواسته معنای آن‌ها را بدانید ولی فرصت نکرده‌اید در موردشان تحقیق کنید. در قسمت دوم شما را با 11 اصطلاح بعدی آشنا می‌کنیم.

network wired

  • DNS

مخفف عبارت Domain Name System می‌باشد. وظیفه این سیستم این است که برچسب‌ها و دامنه‌هایی که تنها توسط انسان‌ها قابل خواندن می‌باشد را به یک IP آدرس تبدیل کند. تصور کنید که شما در مرورگر خود، آدرس GooyaIT.com را وارد می‌کنید. پس از فشردن کلید Enter برای ورود به این وب‌سایت، کامپیوتر شما، به DNS درخواستی ارسال می‌کند و در جواب، آدرس IP این وب‌سایت در اختیار کامپیوتر شما قرار خواهد گرفت و در نهایت وب‌سایت بارگذاری خواهد شد.

بصورت پیشفرض، شما به DNS‌های ISP خود متصل هستید؛ اما می‌توانید از DNSهای شرکت‌های دیگر همانند OpenDNS استفاده نمایید.

  • Ethernet

وقتی که کامپیوتر شما از طریق کابل یا سیم به دستگاهی متصل است، درواقع شما به پورت Ethernet وصل هستید! یک کابل شبکه، در یک درگاه در کنار لپ‌تاب که با نام Ethernet مشخص است، وصل می‌شود.

  • Network Interface / Network Adapter

اتصال شما به یک شبکه بصورت WiFi یا Ethernet، یک Network Interface می‌باشد. اگر شما بصورت همزمان به یک شبکه هم از طریق Ethernet و هم از طریق WiFi متصل شوید، هر کدام از Network Interfaceهای شما دارای یک IP منحصر به فرد خواهند شد.

network-interfaces-in-windows

Network Interfaceها همیشه دلالت بر یک سخت‌افزار در پشت‌زمینه نیست؛ بلکه حتی نرم‌افزارها نیز می‌توانند Network Interface را ایجاد کنند؛ مثل نرم‌افزارهای مجازی‌ساز VirtualBox.

  • Localhost

عبارت localhost به کامپیوتر فعلی موجود اشاره می‌کند. دقیقاً همانند قبل، localhost نیز یک نوع برچسب است که به یک IP اشاره می‌کند. وقتی که شما عبارت localhost را وارد می‌کنید، به آدرس آی‌پی: 127.0.0.1 در نسخه ۴ و آدرس آی‌پی: ::1 در نسخه ۶ ارجاع می‌دهد.

  • MAC Address

MAC Address مخفف عبارت Media Access Control می‌باشد که یک آدرس واحد و منحصر به فرد برای هر دستگاه می‌باشد که گاهی به آن آدرس فیزیکی نیز می‌گویند. این آدرس اغلب در زمان ساخت دستگاه در کارخانه تعیین و اختصاص داده می‌شود.

برای مثال، ممکن است که شما در یک فرودگاه، در حال استفاده از اینترنت رایگان آن‌ها باشید. بعضی از فرودگاه‌ها ممکن است پس از استفاده ۳۰ دقیقه از اینترنت آن‌ها، دسترسی شما را مسدود کنند و اطلاع دهند که برای استفاده‌ی بیشتر، می‌بایست هزینه‌ای را پرداخت کنید.

حقیقت امر این است که آن‌ها شما را از روی MAC Address تشخیص می‌دهند! روش‌هایی وجود دارند تا بتوانید MAC Address خود را تغییر دهید، در نتیجه حاصل این عمل این خواهد بود که دستگاه شما، از دید فرودگاه، همان دستگاه سابق نخواهد بود.

locate-mac-address-in-windows

  • Port

وقتی که نرم‌افزاری بخواهد اطلاعاتی را به شبکه‌ای ارسال و یا از شبکه‌ای دریافت کند، می‌بایست از طریق یک آدرس ما بین عدد ۱ تا ۶۵۵۳۵ صورت گیرد. حال احتمالاً متوجه می‌شوید که چطور ممکن است شما چندین برنامه داشته باشید که هر کدام اطلاعاتی را مابین یک شبکه رد و بدل می‌کنند.

هنگامی که شما آدرس اینترنت GooyaIT.com را وارد می‌کنید، اطلاعات از طریق پورت ۸۰ ارسال می‌شود که معمولاً در مرورگر نشان داده نخواهد شد. سرورهای گویا‌آی‌تی همیشه درحال بررسی پورت ۸۰ هستند که در صورتی که درخواستی به آن‌ها ارسال شوند، برای شما صفحه وب‌سایت گویا آی‌تی را در اختیارتان قرار دهد. اما اگر بجای دسترسی به پورت ۸۰، به پورت ۸۱ سایت گویا آي‌تی درخواستی ارسال نمایید، هیچ پاسخی را دریافت نخواهید کرد. نحوه دسترسی به این پورت‌ها برای یک وب‌سایت بصورت زیر است:

https://cdn.gooyait.com:80/

  • Protocol – TCP, UDP, ICMP و

پروتکل در واقع راه‌ها و روش‌های متفاوتی برای برقراری ارتباط با اینترنت می‌باشد. دو پروتکل معروف TCP و UDP رایج‌ترین و پرکاربردترین پروتکل‌های موجود هستند.

  • Packet

Packetها واحدی از اطلاعات هستند که مابین دستگاه‌ها ارسال و دریافت می‌شوند. وقتی که شما درخواست بارگذاری سایت Gooyait.com را می‌کنید، یک Packet به سرور ارسال می‌کنید که این Packet، حاوی درخواست بارگذاری سایت می‌باشد و در جواب، سرور برای شما تعداد زیادی Packetها در جهت بارگذاری وب‌سایت ارسال خواهد کرد.

wireshark-tcp-udp

  • Firewall

Firewall یا ترجمه فارسی آن، دیوارآتش، یک نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که ترافیک‌های رد و بدل شده‌ی بخصوصی را می‌تواند مسدود کند. برای مثال، یک Firewall می‌تواند درخواست‌های ارسالی به یکی از پورت‌ها را برای شما مسدود کند تا هر درخواستی که به آن پورت ارسال شود، دیوارآتش را در مقابل خود ببیند.

  • HTTP

مخفف عبارت Hypertext transfer protocol می‌باشد؛ استانداریست که توسط مرورگرها استفاده می‌شود. از انواع دیگر پروتکل‌های مشابه، پروتکل FTP و BitTorrent می‌باشد.

  • URL

gooyait

URL یا Uniform Resource Locator، همان آدرس وب است. URL فعلی، همان است که در حال حاضر در Address Bar مرورگر خود می‌توانید مشاهده کنید.

 

منبعHowToGeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *