نمیتوانید بدون آیفون زندگی کنید؟ شاید دچار سندرم “اضطراب جدایی از آیفون” شده باشید!

نمیتوانید بدون آیفون زندگی کنید؟ شاید دچار سندرم “اضطراب جدایی از آیفون” شده باشید!
  • 1393/10/22
  • نادر عظیمی
  • 1

دانشگاه میسوری آمریکا طی تحقیقی نشان داد که دوری از آیفون میتواند باعث عملکرد ضعیف تر ذهن و اضطراب فیزیولوژیک شود. در این تحقیق که با عنوان “تاثیر جدایی از آیفون بر عملکردهای ذهنی و فیزیولوژیک و احساسات” منتشر شده است ۴۰ نفر از دارندگان آیفون با یک پازل ساده جستجوی کلمات مورد آزمایش قرار گرفتند. آنتونی آلموند از دپارتمان پزشکی دانشگاه بولومینگتون ایالت ایندیانا، گلن لشنر از دانشگاه اوکلاهاما و راسل کلایتون که خود انجام این تحقیق را بر عهده گرفته و از دانش آموختگان مدرسه عالی جورنالیسم است طی تحقیق فوق به این نتیجه رسیدند که دوری از آیفون در حین حل یک پازل ساده مثل پازل جستجوی کلمات میتواند باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب دارندگان آیفون شود!

 

علاوه بر این احساس اضطراب و نارضایتی نیز در افراد تحت آزمایش دیده شد. عملکرد ذهنی این افراد در صورت دور ماندن از آیفون خود بسیار ضعیف تر از زمانی است که به آن نزدیک هستند. آقای کلایتون در این مورد اظهار داشت: “نتایج تحقیق ما حکایت از آن دارد که آیفون قادر است تبدیل به بخشی از هویت افراد شود به طوری که جدایی آن از فرد میتواند به احساس کمبود هویت و شرایط فیزیولوژیکی نامساعد بیانجامد.”

 

url

 

قبل از انجام آزمایش فوق به افرادی که قرار بود آزمایش روی آنها انجام شود گفته شد که هدف از انجام آزمایش تست کارکرد یک وسیله بیسیم برای اندازه گیری فشار خون است. بنابراین هیچ کدام از آنها از ماهیت واقعی آزمایش مطلع نبودند. در مرحله اول آزمایش به افراد یک پازل جستجوی کلمات داده شد تا حل کنند در حالی که همه آنها آیفون شان را کنارشان داشتند. در مرحله دوم از افراد خواسته شد که یک پازل جستجوی کلمات دیگر را حل کنند این بار با کنار گذاشتن آیفون هایشان. محققان در هر دو مرحله ضربان قلب و فشار خون افراد تحت آزمایش را تحت نظر داشتند.

 

در مرحله اول آزمایش پس از گذشت مدت زمان خاصی به افراد تحت آزمایش گفته شد که سیگنال بلوتوث گوشی شان با سیگنال های دستگاه اندازه گیری فشار خون تداخل کرده و باید آیفون هایشان را تحویل بدهند. آنها مجبور بودند ادامه پازل را بدون آنکه آیفون شان در کنارشان باشد حل کنند. در مرحله دوم آزمایش هیچ کدام از افراد آیفون شان را از ابتدا در کنار خود نداشتند و باید پازل را حل میکردند. ضمنا در حین آزمایش آیفون آنها به صدا نیز در می آمد.

 

نتایج ثبت شده از این آزمایش نشان داد که در زمان دوری از آیفون فشار خون و ضربان قلب افراد افزایش پیدا کرده و توانایی ذهنی آنها برای حل معما کاهش می یابد. آقای کلایتون به دارندگان آیفون توصیه کرد که هنگام انجام کارهایی که به توان ذهنی بالایی نیاز دارند آیفون شان را در کنار خود داشته باشند اما آن را در حالت بیصدا (سایلنت) قرار دهند تا هیچ گونه حواس پرتی برای آنها تولید نکند.

 

شایان ذکر است که تحقیق مذکور در ژورنال Computer-Mediated Communication منتشر شده و از سوی دپارتمان فناوری ارتباطات در مونترئال کانادا برنده جایزه بهترین مقاله در مجمع آموزش جورنالیسم و ارتباطات جمعی شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام
    با تشکر از این مطلب خوب و مفید 🙂

    من واقعا همین جوری هستم و میتونم به جرأت بگم که این آزمایش درسته. من حدود سه هفته ای میشه که آیفون ۵ خودم رو به یکی از دوستام دادم و یک گوشی سامسونگ بسیار معمولی ( ۴۰-۵۰ تومنی 😀 ) در حال حاضر دارم. واقعا هر روز که میگذره احساس میکنم یه چیزی کم دارم و تمرکز زیادی هم روی کارهایی که انجام میدم ندارم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *