یک توسعه‌دهنده چه زمانی باید ایمیل بفرستد، چه زمانی اس ام اس و یا نوتیفیکیشن؟

یک توسعه‌دهنده چه زمانی باید ایمیل بفرستد، چه زمانی اس ام اس و یا نوتیفیکیشن؟
  • 1393/11/22
  • مریم موید
  • 0

یکی از دغدغه‌های اساسی شرکت‌ها به کارگیری بهترین تکنیک در جلب نظر مشتریان است. شما چطور مشتریان خود را به تعامل با محصولاتتان ترغیب می‌کنید؟

ایمیل، نوتیفیکیشن و اس ام اس هر سه از شیوه‌های رایج در برقراری ارتباط با مشتری به‌حساب می‌آیند. اما نکته مهم این است که کی از کدام استفاده کرده و چه محتوایی را با کدام یک ارائه دهیم که اسپم به نظر نیاییم؟

در پنج سالی که گذشت، تلفن‌های همراه به اساسی‌ترین بستر ارتباطی بدل شدند. اتخاذ شیوه‌ای که با بهره‌گیری از آن بتوانیم از طریق این دستگاه‌ها توجه مشتری خود را جلب کنیم، می‌تواند برند ما را بیشتر به نمایش بگذارد و به آن‌قدرت بدهد.

یک توسعه‌دهنده چه زمانی باید ایمیل بفرستد، چه زمانی اس ام اس و یا نوتیفیکیشن؟

برای اینکه مخاطب را به سمت اپ خود هدایت کنید، باید شیوه ارتباطی شما بیشترین ارزش را در بهترین زمان ممکن به همراه داشته باشد.

در ادامه توصیه‌هایی را برای شما فهرست کرده‌ایم که می‌گوید چه زمانی بهتر است از اس ام اس استفاده کنید، چه زمانی از نوتیفیکیشین و چه زمان از ایمیل؟

اس ام اس

تقریباً 90% از پیام‌های اس ام اسی ظرف 3 دقیقه نخست دریافت، خوانده می‌شوند. از این ابزار ارتباطی برای رساندن پیام‌های کلیدی و دارای اهمیت بالا استفاده کنید تا بیشترین تجربه کاربری را برای مخاطبانتان به همراه داشته باشد.

زمانی که اتفاق تازه‌ای در مورد محصولات و سرویس شما رخ می‌دهد برای راحتی بیشتر، مشتریان خود را از طریق اس ام اس در جریان بگذارید. مثلاً در اپلیکیشن Uber مسافرانی درخواست تاکسی می‌کنند، وقتی‌که درخواست آن‌ها ثبت شد یک پیام متنی دریافت خواهند کرد و زمانی هم که تاکسی به آن‌ها برسد پیام دیگری برایشان ارسال خواهد شد. این کار به کاربران امکان آن را می‌دهد که در فاصله زمانی مابین این دو پیام آماده شوند و بدانند کی باید از خانه بیرون بیایند. این پیام متنی حاوی گزینه‌ای نیز هست که کاربر با استفاده از آن می‌تواند وارد نقشه شهر شده و موقعیت دقیق راننده را مشاهده کند.

یک توسعه‌دهنده چه زمانی باید ایمیل بفرستد، چه زمانی اس ام اس و یا نوتیفیکیشن؟

علاوه بر کارکردهایی که در بالا گفتیم، این شیوه ارتباطی می‌تواند دوسویه بوده و کاربران نیز برای شرکت پیام ارسال کنند. خوبی اس ام اس این است که محیط آن برای کاربر ساده، آشنا و دم دست است و برای برقراری یک ارتباط ساده به دردسر نمی‌افتد. برای این منظور می‌توانید یک کانال ارتباطی اس ام اسی ایجاد کنید.

در بالا گفتیم که اغلب افراد اس ام اس را در همان وهله نخست بازکرده و می‌خوانند، مزیت دیگر این سرویس آن است در همه‌جا امکان ارتباط از طریق آن وجود دارد. بنابراین می‌توانید از آن برای ارسال پیام‌های دریافت تأیید هم استفاده کنید.

شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، و اپل از این شیوه استفاده می‌کنند و به کاربران امکان آن را می‌دهند که verification PIN خود را به‌صورت خودکار از طریق پیام متنی دریافت کنند.

چه مواقعی نباید از آن استفاده کنیم؟

پیام‌های مهمی که افراد بعدها ممکن است به محتوا آن نیاز پیدا کنند را نباید از طریق اس ام اس ارسال کنیم. چراکه در مقایسه با سرویسی مانند ایمیل، اس ام اس ها به‌مراتب راحت‌تر پاک‌شده و گشتن در میان آن‌ نیز سخت‌تر است. پیامی که از طریق اس ام اس ارسال می‌شود باید از آن دسته پیام‌هایی باشد که کاربر در یک بازه زمانی کوتاه به آن بازخورد نشان خواهد داد.

و نهایتاً اینکه یک اس ام اس نباید بیش از 160 کاراکتر باشد، که خب این محدودیت بر روی محتوایی که قصد ارائه آن را دارید تأثیر می‌گذارد. این سرویس فقط برای مواقع حساس باید استفاده شود که نیاز به بازخورد مخاطب در بازه زمانی مشخصی داریم.

نکات تکمیلی:

اگر برای مخاطبان منطقه‌ای پیام خود را ارسال می‌کنید که میدانید در بسیاری از مواقع به اینترنت دسترسی ندارند، نباید محتوایی که قرار است به آن‌ها ارائه شود را در قالب یک لینک در پیام بگنجانید. این کار آن‌ها را دلسرد می‌کند. ناامید شدن مشتری اصلاً به نفعتان نیست!

اگر ضرورت دارد که لینکی را در پیام خود بگنجانید، توجه کنید که این لینک قرار است در موبایل باز شود، پس شرایط باز شدن در موبایل را باید داشته باشد.

در میان ابزارهای ارتباطی، اس ام اس یکی از حساس‌ترین‌های آن‌ها به زمان است. اگر سرویس شما مخاطب جهانی دارد، توجه کنید برای هر منطقه با توجه به زون زمانی آنجا پیام خود را ارسال کنید. سعی کنید تمام پیام‌ها در یک محدوده زمانی مشابه ارسال‌شده ولی در ساعات مختلفی از روز که مخاطب شما در منطقه خود بیدار است.

ایمیل

یک توسعه‌دهنده چه زمانی باید ایمیل بفرستد، چه زمانی اس ام اس و یا نوتیفیکیشن؟

ایمیل باید زمانی استفاده شود که مسئله زمان در ارتباط شما دخیل نیست. چیزی را با ایمیل بفرستید که مهم نباشد چه زمانی کاربر به سراغ صندوق خود رفته و ایمیل را می‌خواند. مواردی مانند ثبت‌نام‌های موفق، تأییدیه‌ها، کدهای منبع، سفارش‌ها و رسیدها چیزهایی است که می‌توانید با این سرویس ارسال کنید.

هر چیزی که مربوط به‌حساب کاربری و یا تغییر در سرویس است نیز باید با ایمیل ارسال شود. مواردی هم که ممکن است کاربر دوست داشته باشد آن را نگه دارد نیز بهتر است با ایمیل ارسال شود.

چه مواقعی نباید از آن استفاده کنیم؟

برای موارد حساس و فوری نباید از این سرویس استفاده کرد. بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده به‌طور متوسط 6.4 ساعت طول می‌کشد تا افراد ایمیل جدید خود را ببینند.

نکات تکمیلی:

زمانی که از اپ یا شرکت شما ایمیلی ارسال می‌شود، دقت کنید که حتماً عنوان درستی بر روی آن قرارگرفته باشد که مخاطب فکر نکند اسپم دریافت کرده است. اگر می‌خواهید اسم خود را اضافه کنید، اسم اپ را هم کنار نام خود بگنجانید، مثلاً “فلانی از فلان اپ”.

لینک‌هایی که در ایمیل قرار می‌دهید باید به‌خوبی در دستگاه‌های موبایل بازشوند.

نوتیفیکیشن

یک توسعه‌دهنده چه زمانی باید ایمیل بفرستد، چه زمانی اس ام اس و یا نوتیفیکیشن؟

این شیوه، شیوه پیش‌فرض ارتباطی اپ ها در دستگاه‌های هوشمند است. به‌این‌ترتیب که پیامی که باید دریافت کنید، در قالب یک نوتیفیکیشن در نوار وضعیت شما قرار می‌گیرد.

این شیوه ارتباطی بی‌آزارتر از اس ام اس است، چراکه در گوشه‌ای از صفحه ظاهرشده و مزاحم کاری که انجام می‌دهید نمی‌شود.

بااین‌حال باید در این مورد هم دقت داشته باشیم که چه زمان‌هایی نوتیفیکیشن ارسال کنیم وگرنه کاربر قابلیت نوتیفیکیشن را غیرفعال می‌کند.

از این قابلیت زمان‌هایی استفاده کنید که لازم است کاربر چیزی را بداند تا عکس‌العملی متناسب با آن انجام دهد. مثلاً می‌توانید تغییرات مهم، پیشنهادهای ویژه و یا محتوا جدید درون برنامه‌ای را از این طریق به گوش مخاطب برسانید.

چه مواقعی نباید از آن استفاده کنیم؟

این مورد را نیز همانند اس ام اس ، در مواقعی که ممکن است مخاطب بعدها به آن محتوا نیاز پیدا کند، نباید به کار ببریم. ماهیت بی‌دوام این نوتیفیکیشن ها به نحوی است که به‌زودی ناپدید می‌شوند و پاک کردن آن‌ها در مقایسه با دو مورد دیگر موجود در این لیست، ساده‌تر است.

از این ابزار در ارائه محتوا و یا هر چیز دیگری غیر از موارد مربوط به همان اپ خودداری کنید! حتی اگر نوتیفیکیشنی را در مورد شرکت دیگرتان و یا محصولی وابسته به خود نیز ارسال کنید بازهم ممکن است نامربوط و آزاردهنده به نظر آید.

نکات تکمیلی:

نوتیفیکیشن ها، تا جای ممکن مختصر و مفید باشند. به یاد داشته باشید که کاربر این پیام‌ها را در بالای صفحه خود و احتمالاً در همان زمانی می‌بیند که مشغول کار با برنامه دیگری است. درنتیجه کوتاه و ساده بودن آن بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

از این ابزار ارتباطی می‌توانید برای به دست آوردن دل مخاطب هم استفاده کنید! فکرش را بکنید به‌جای نوتیفیکیشن “وضعیت جوی” بنویسید “امروز چتر یادت نره!”.

در پایان هم اینکه بیش‌ازاندازه از این ابزار ارتباطی استفاده نکنید. درست است که این نوتیفیکیشن ها مزاحم کار افراد نمی‌شوند، اما دلیل نمی‌شود آن‌قدر برایشان نوتیفیکیشن ارسال کنید که ناچار شوند این گزینه را غیرفعال کنند!

زمان، حرف اول را میزند!

یک توسعه‌دهنده چه زمانی باید ایمیل بفرستد، چه زمانی اس ام اس و یا نوتیفیکیشن؟

در اصل مسئله زمان است که تفاوت اساسی را میان این سه مورد ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید با ارسال پیامی در مورد محصولات خود مخاطب را به وجد آورید، نوتیفیکیشن و ایمیل انتخاب مناسبی است.

اما در مواقع حساس، محدوده‌های زمانی مشخص، و اطلاعات ارزشمند استفاده از اس ام اس ایده بهتری است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *