تولید نانو داروی خوراکی برای درمان سرطان روده در ایران

تولید نانو داروی خوراکی برای درمان سرطان روده در ایران
  • 1393/12/3
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به ساخت و تولید نانو داروی خوراکی برای درمان سرطان روده شدند. یکی از مجریان این طرح به نام حسنیه حسین زاده با توجه به این طرح گفت: یکی از مزایای اصلی نانوداروی خوراکی این است که می تواند اثرات جانبی داروی جم سیتابین را کاهش دهد واثر بخشی آن بالا ببرد و همچنین هزینه ی مصرفی درمان با دارو را کاهش می دهد.

وی خاطر نشان کرد: موادی که برای این طرح تهیه گردیده از مخاط چسبی بالایی برخوردار است و یک سیستم مفید و کارامد برای دارو رسانی مستقیم به قسمت های متعدد گوارش مانند روده که مقدار تولید موسین بالاست، می باشد.

حسین زاده گفت: نانو ذرات کیتوسانی که شامل جم سیتابین است، توسط سلول‌های روده با موسین تولید شده ارتباط برقرار می کند وبا غلضت زیاد به سلول می چسبند. اگر نانو ذرات چسبیده به سطح سلول به صورت آهسته رها شود، دسترسی ناقل غشایی نوکلئوزیدی به دارو و ورود دارو به سلول افزایش یابد.

طبق گفته ی او، اندازه ی نانو ذرات به دست آمده  ۸۰ تا ۱۷۰ نانومترمی باشند و همچنین مطالعات برون تنی این نانو ذرات در مقایسه با داروی جم سیتابین کارایی  و اثر بخشی بیشتری در مرگ سلول های سرطانی روده دارد.

طبق نتایج اعلام شده در ستاد نانو; جم سیتابین داروی حل شونده در آب است و صورت خوراکی ندارد و فقط قابل تزریق می باشد. این دارو برای درمان برخی سرطان ها ازجمله سرطان روده مورد استفاده قرارمی گیرد اما در این طرح، سیستم نانوذره‌ ای که توسط پلیمر کیتوسان ساخته شده است، می‌تواند اثربخشی دارو را برای نابود کردن سلول‌های سرطانی بالاببرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *