راه های سوء استفاده از دستگاه شما

راه های سوء استفاده از دستگاه شما
  • 1394/2/7
  • مهدي ده نبي
  • 0

سارقان، دستگاه شما ( لپتاپ، تلفن همراه یا تبلت ) را از داخل منزل یا هنگامی که شما در حال پیاده روی هستید به سرقت می برند. بعد از آن فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟

اغلب ما، از تلفن های هوشمند خود در طول روز استفاده می کنیم. ممکن است در حال قدم زدن در خیابان باشید و پیامکی برای شما ارسال شود یا کسی به شما زنگ بزند. بدون هیچگونه فکری، گوشی خود را از جیب در می آورید تا به آن پاسخ دهید. این کار باعث می شود که شما هدف سارقان قرار بگیرید. اینگونه وقایع معمولا زیاد در سطح شهرهای بزرگ اتفاق می افتد. حال شما فکر می کنید بعد از سرقت دستگاه، چه اتفاقی ممکن است روی دهد؟

فروش دستگاه

اگر دستگاه شما دست دوم هم باشد، در صورت مراقب نبودن نیز مورد سرقت قرار خواهد گرفت. امروزه نیز سایت های زیادی برای فروش دستگاه های آکبند و یا دست دوم موجود است. اگر یک سرچ کوچک در اینترنت در این زمینه انجام دهید، خواهید دید که دستگاه به سرقت رفته، به راحتی و در کمترین زمان ممکن، در سطح اینترنت قابل فروش خواهد بود.

 

فروش تک تک قطعات

فروش یک مرحله ای دستگاه، قطعا سود بیشتری خواهد داشت. اما برخی سارقین ترجیح می دهند با جداسازی اجزای دستگاه، به فروش تک تک قطعات آن بپردازند که این کار نیز سودهای مخصوص به خود را خواهد داشت. البته این موضوع بستگی به نوع دستگاه و قطعات موجود در آن خواهد داشت. در این زمینه نیز سایت های زیادی در سطح اینترنت برای خرید و فروش موجود می باشند.

 

برگشت دستگاه به شما

این مورد کمی عجیب و غریب و نامأنوس به نظر می رسد. اما برخی سارقین با دزدیدن دستگاه شما، بعد از مدتی آن را به شرط دریافت هزینه های اغلب سنگین، به شما پس خواهند داد. همانطور که گفته شد، این مورد کمی دور از ذهن به نظر می رسد. چرا که انجام این کار، دارای ریسک بسیار زیادی است و معمولا، سارقین دست به چنین کاری نمی زنند.

 

ارسال ایمیل های تهدید آمیز

این موضوع، بیشتر بستگی به اطلاعاتی که در دستگاه شما وجود دارد، خواهد داشت. همانطور که مستحضر هستید، شرکت سونی سال گذشته درگیر همچین اتفاقی شد. هکرها با دسترسی به اطلاعات داخلی و محرمانه این شرکت بزرگ، ایمیل های تهدید آمیزی برای آنها فرستاده و درخواست رقم های بالایی داشتند و در ازای نرسیدن به درخواست شان، قصد انتشار اطلاعات محرمانه را داشتند.

اگر تلفن هوشمند، کامپیوتر یا تبلت شما دارای عکس های شخصی و یا اطلاعات محرمانه زیادی است، شما هدف بسیار خوبی برای سارقان هستید. به همین دلیل، به شما اکیدا توصیه می کنیم که عکس های شخصی و یا اطلاعات محرمانه خود را روی وسایل الکترونیکی خود که در معرض دید عموم قرار دارند، نگهداری نکنید.

 

تبدیل شدن سارق به شخص قربانی

امروزه، اکثر افراد سعی می کنند که از کوکی ها و پسورد های خودکار برای دسترسی سریع به اکانت های خود استفاده کنند. این موضوع باعث می شود تا سارقان و یا هکر ها، به راحتی به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. طبق بررسی ها و تحقیقات انجام شده، اطلاعات کارت های اعتباری در آمریکا تنها می تواند ۲ دلار ارزش داشته باشد. به این معنی که افرادی هستند که تنها با دریافت ۲ دلار، حاضر به در اختیار گذاشتن اطلاعات شما هستند.

اطلاعات شما شامل عکس های، ویدئوها، فایل های دانلود شده و کش های مرورگر، به صورت اتوماتیک روی حافظه دستگاه ذخیره می شود و سارقین با سرقت دستگاه شما، به آسانی به آنها دسترسی خواهند داشت.

 


 

 

از دست شما چه کاری بر می آید؟

قربانی اینگونه حوادث شدن، بسیار دردناک و ناراحت کننده است و ما صمیمانه و از ته قلب امیدواریم که هرگز اینگونه وقایع برای شما روی ندهد. اما کارهایی هست که شما می توانید آنها را انجام دهید.

پاک کردن کوکی ها و کش مرورگرها، امری اذیت کننده به نظر می رسد. چرا که اینگونه موارد، کمک زیادی در انجام کارهای روزمره به شما می کنند. اما این کار، ارزش بسیار زیادی خواهد داشت.

اما مهمترین نکته، هوشیار و زیرک بودن است. از تلفن هوشمند یا تبلت خود حفاظت کنید. نیاز نیست به محض دریافت پیامک یا تماس، واکنش سریع از خود نشان داده و آن را جواب دهید وقتی در یک جای شلوغ به سر می برید و به محیط اطراف خود آشنا نیستید.

اگر دستگاه شما گم شد و خوش شانس باشید، می توانید امید داشته باشید که فردی نیکوکار آن را پیدا کرده و به شما بازگرداند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *