آیا مک شما واقعا به فایروال نیاز دارد؟

آیا مک شما واقعا به فایروال نیاز دارد؟
  • 1394/5/27
  • پرهام
  • 0

از سیستم عامل مک شرکت اپل استفاده می کنید؟ به بخش تنظیمات رفته و فایروال سیستم را بیابید. این گزینه به طور پیش فرض غیر فعال است. آیا این موضوع امنیت سیستم عامل مک ( که به عنوان یکی از امن ترین و سبک ترین سیستم عامل های جهان به شمار می رود) را زیر سوال نمی برد؟ چرا اپل چنین تصمیم خطرناکی گرفته است؟

آشفته نشوید: این به معنی امن نبودن سیستم شما نیست. فایروال در سیستم عامل مک بیشتر به محدودیت برنامه ها در دریافت و ارسال اطلاعات مربوط می شود و کمتر بحث ویروس و امنیت جدی را پشتیبانی می کند.

با این تفاسیر اگر اینترنت شما از یک روتر امن و مناسب تغذیه می شود احتمالا به فعال کردن فایروال در سیستم عامل مک نیازی ندارید. در ادامه این مقاله با بررسی بیشتر همراه گویا آی تی باشید.

متخصصان چه می گویند؟

در این جا مطمئنا محبوب ترین و متداول ترین پیشنهاد این است که فایروال را روشن کنید تا سیستم شما امن باشد و علاوه بر محافظت از اطلاعات، از خرابی سیستم توسط ویروس ها جلوگیری می شد. نمی گوییم فایروال بی اهمیت است، مطمئنا در برخی شرایط می تواند به کمک سیستم شما بیاید. البته اگر بی دلیل نصب شود و تنظبمات مشخص روی آن اعمال نگردد نمی تواند به کمک کاربر و رایانه اش بیاید.

اگر هیچ کدام از موارد بالا برای شما مهم نیست می توانید از خیر فایروال گذشته و آن را غیر فعال نگه دارید.

۲

من نویسنده و یک کاربر نیمه حرفه ای هستم که از برنامه های متعددی استفاده می کنم. با این حال یک متخصص نیستم و ممکن است اشتباه بگویم. با این حال آقای توماس رید، Thomas Reed، با تجربه چندین ساله در زمینه وبلاگ نویسی پیرامن امنیت مک می تواند تکلیف ما را برای روشن کردن فایروال در مک مشخص کند. وبلاگ وی حدود ده سال است که وضعیت امنیت در سیستم عامل مک را بررسی می کند. او به سادگی می گوید نیازی نیست در مک فایروال روشن باشد:

در اکثر شرایط، کاربران معمولی و حتی نیمه حرفه ای به فایروال نیازی ندارند. فایروال یک راهکار جادویی برای مشکلاتی نظیر اسپم و ویروس نیست و به رایانه ای که به سرقت رفته است نیز کمک فراوانی نمی کند.

کریس هافمن، Chris Hoffman، یکی از نویسندگان شناخته شده وب سایت HowToGeek به نتیجه گیری مشابهی رسیده است:

در مجموع، فایروال در یک سیستم معمولی و خانگی مک ضرورت ندارد، این موضوع در لینوکس، دسکتاپ و همچنین Ubuntu نیز صدق می کند. حتی فعال کردن بی دلیل آن می تواند به مشکلاتی در زمینه استفاده از شبکه های مختلف منجر شود. با این حال اگر هنوز هم به روشن بودن آن علاقه دارید، هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد. فعالش کنید!

با این حال فایروال برای یک کاربر حرفه ای کاملا ضروری و کاربردی است، کسی که می داند فایروال چیست و چگونه باید تنظیمات مورد نظرش را اعمال نماید و از آن چه می خواهند. برای کاربران دیگ، فعال کردن فایروال در بهترین حالت غیرضروری و در بدترین حالت مشکل ساز خواهد بود.

با این حال اگر هنوز می خواهید فایروال خود را روشن کنید، هیچ منعی وجود ندارد. در ادامه با ما همراه گردید.

روشن کردن فایروال اپل

ممکن است هنوز همه ندانند که از سیستم عامل Snow Leopard تا به حال یک فایروال درون سیستمی در مک تعبیه شده است. این گزینه را در قسمت System Preferences و در بخش Security گنجانده شده است.

۳

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، شرکت اپل فایروال خود را به طور پیش فرض غیر فعال کرده است. روشن کردن آن نیز ساده و بسیار سریع خواهد بود.

۴

اگر این گزینه شده، با کلیک بر روی آیکون قفل در پایین و سمت چپ می توانید رمز عبور خود را وارد کرده و فایروال را فعال نمایید. با این کار همچون تصویر زیر به تمامی امکانات این بخش دسترسی داشته و می توانید برنامه های سیستم خود را در زمینه های مختلف محدود نمایید.

۵

در این بخش می توانید هر برنامه ای را از درخواست های مختلف در سیستم منع نمایید. با این حال باید بدانید که امکان غیر فعال کردن نوتیفیکیشن اپلیکیشن ها برای درخواست های خارجی را نخواهید داشت.

قابلیت ها و حالات دیگر در فایروال مک

با اینکه در مک به طور پیش فرض یک سیستم فایروال درونی گنجانده شده است، هنوز هم می توانید از ابزار های دیگری برای این بخش و محافظت از اطلاعات خود استفاده نمایید.

برنامه Murus ( ده دلار) – منوی بهتر و کاربردی تر برای فایروال اختصاصی اپل

فایروال شرکت اپل در سیستم مک بسیار قدرتمند و کاربردی است. با این حال می توان با تغییر در منوی کاربری این بخش، امکانات را به طور مناسب تر و بهتری در دسترس قرار داد. این برنامه می تواند در همین مورد به کاربران کمک نماید. از جمله امکانات مورس می توان به دسترسی سریع به منع درخواست های درونی و حتی بیرونی برنامه ها اشاره کرد.

۵

لازم به ذکر است که نسخه رایگان از این برنامه جهت آشنایی بیشتر با کاربرد آن است. از جمله دیگر ابزارهای فایروال در مک نیز می توان به برنامه Little Snitch و همچنین Private Eye ( کاملا رایگان) اشاره کرد. این برنامه به صورت زنده و هم زمان دریافتی و خروجی سیستم شما را بررسی می کند و به نمایش در می آورد.

۶

با این حال پیشنهاد می کنیم اگر واقعا می خواهید فایروال خود را روشن کنید حتما مقالاتی را در زمینه آموزش استفاده از آن مطالعه نمایید. در این زمینه به زودی یک مقاله کامل و جامع جهت آشنایی با فایروال در سیستم عامل های مختلف منتشر خواهیم کرد.

امیدواریم این مقاله مورد توجه و کاربرد شما عزیزان قرار گرفته باشد. نظرات خود را در بخش زیر با ما و خوانندگان در میان بگذارید. منتظر مقالات تخصصی دیگر از مجله اینترنتی گویا آی تی باشید.

منبع مطلب: وب سایت Make Use Of

مترجم: پرهام مارزلو

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *