آیا منظومه شمسی هم اکنون حامل سیاره ای شبیه زمین است؟

آیا منظومه شمسی هم اکنون حامل سیاره ای شبیه زمین است؟
  • 1395/7/24
  • زهرا معبودی
  • 0

بالاخره متوجه شدیم که Pale Red dot ماموریت اخیر خود را به پایان رساند. در واقع ماموریت Pale Red dot پیدا کردن سیاره ای در حواشی Proxima Centauri بود. اما اهداف این پروژه همچنان توسط گروهی دیگر در حال بررسی است. گروهی جدید که با نام ProjectBlue یا پروژه آبی فعالیت دارند قصد دارند نگاه همگان را به سمت بزرگترین ستاره های این منظومه جلب کننده: این ستاره ها قنطوریس آلفا A و B نام دارند.

هدف چیست این گروه جدید چیست؟ درواقع می توان گفت که هدف این گروه این است که کاری که بقیه در آن شکست خورده اند را به اتمام برسانند و این کار پیدا کردن سیاره ای در آنجا بود اما نه هر سیاره ای. این پروژه دو ساله بر روی پیدا کردن سیاره ای قابل سکونت در یکی از نواحی نزدیک یکی از ستارگان  تمرکز می کند. این پروژه طیف های نوری مرئی را از طریق کانال های سبز و آبی رصد می کند. چیزی که دیده می شود خیلی چشمگیر نیست، شاید در حد یک پیکسل یا بیشتر اما برای اینکه بفهمیم سیاره آبی و قابل سکونت است یا خیر کافیست.

حامل سیاره ای شبیه زمین

موسسه Boldly Go در حال تدارک دیدن پروژه ای است که موسسه SETI و دانشگاه ماساچوست و همچنین سرمایه گزاران و سهام داران دیگری را در این کار دخیل می کند. مدیر عامل انستیتو Boldly Go ، جون مورس  در این باره می گوید: “پروژه آبی خودش را از نیاز به گرفتن تصویر نقطه آبی کمرنگ (Pale Blue Dot image) که کاریست که همه در تحقیقات خارج از سیاره ای به آن روی می آورند مبرا کرده است” .

این برنامه ملزم به ارسال تلسکوپی با روزنه لنز ۱۷٫۷ اینچی (۴۵ سانتی متر) به مدار پایینی زمین است. عملا این تلسکوپ اندازه تلسکوپی خانگی بسیار بسیار پیشرفته است. این تلسکوپ از یک کرونوگراف برای تیره کردن نور ستارگان و هم چنین از لنز های حالت پذیر برای ایجاد ضریب سیگنال به نویز قوی ای استفاده می کند.

مورس می گوید، “قطعا مشاهده سیاری ای کوچک پیرامون ستاره ای مشابه خورشید چالشی دلهره آور است- هاله دور خورشید بسیار کوچک است و همین هم در نوک چیزی که ما قصد بدست آوردنش داریم، قرار دارد.”

اگر پروژه به موفقیت دست یابد، ما سیاره ای را پیدا می کنیم که تا به حال در فیلم های علمی تخیلی آن را دیده ایم. اگر هم موفقیتی حاصل نشد، با این حال هنوز هم تیم اطلاعات ارزشمندی در اختیار دارد تا  از آن برای رسد کردن دیگر سیاره های مشابه خورشید استفاده کند.

نظر شما در مورد حیات فرازمینی بر روی سیاره ای دقیقا شبیه به زمین چیست؟ راستی اگر شما بتوانید چنین سیاره ای را یپدا کنید آیا حاضرید که با صرف مبلغ نا معقولی به دیدار آن بروید و یا حتی از آن برای زندگی استفاده کنید؟ نظر خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و با انتشار این مطلب به دیگران در مورد این خبر اطلاع رسانی کنید.

منبع: astronomy

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *