بی نیازی آمریکا از روسیه و چین با رونمایی از لباس فضانوردی استارلاینر

بی نیازی آمریکا از روسیه و چین با رونمایی از لباس فضانوردی استارلاینر
  • 1395/11/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ناسا هیچ علاقه ای ندارد میلیارد ها دلار به روسیه پرداخت کند تا فضانوردان ایالات متحده را با موشک های روسی و در حالی که لباس فضانوردی روسی به تن دارند به فضا بفرستد. اما این سازمان فضایی در حال حاضر همین روند را طی می کند؛ واقعا جز چین هیچ گزینه دیگری برای همکاری در این زمینه وجود ندارد.

گویا آی تی – دو شرکت فعال در حوزه هوا و فضا، یعنی اسپیس ایکس (SpaceX) و بوئینگ، سخت در تلاش اند تا برای ساخت تجهیزات لازم و پرتاب فضانوردان به مدار پایینی زمین در سال ۲۰۱۸ ( با تاخیر حدودا ۳ ساله) با ناسا همکاری کنند. اسپیس ایکس، روی فضاپیمای Dragon خود کار می کند و در عین حال، شرکت بوئینگ فضاپیمای CST-100 Starliner خود را توسعه داده و آزمایش می کند.
به همین منظور، در روز چهارشنبه، شرکت بوئینگ برای اولین بار به صورت عمومی از یک قطعه جدید و حیاتی از سیستم استارلاینر خود رونمایی کرد: یک لباس فضانوردی برای محافظت از نسل بعدی فضانوردان در هنگامی که آنها به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب می شوند، و فضانوردانی که در نهایت قرار است به مقصدهای عجیب و غریب تری مانند یک سیارک یا حتی مریخ برسند.
لباس فضانوردان استارلاینر
یکی از دست اندر کاران ساخت این لباس فضانوردی، یک فضانورد کهنه کار به نام کریس فرگوسن است. وی مدیر برنامه سیستم های ماموریت و خدمه استارلاینر شرکت بوئینگ است. طراح ارشد تیم طراحی این لباس هم شین ژاکوبز می باشد.
فرگوسن در یک فیلم تبلیغاتی شرکت بوئینگ می گوید “فضانوردان تا پیش از این مجبور بودند این لباسهای سنگین و نسبتا بزرگ که حلقه های ضخیمی دارند را بپوشند. اما در طی سالها تجربه و تحقیق دریافتیم که شاید نیازی به این لباسها نباشد” .
“ما این لباس را بسیار ساده تر طراحی کرده ایم. وزن آن هم سبکتر است”.
وزن معمول لباسهای به کار رفته در شاتل های فضایی، حدود ۳۳ پوند (۱۵ کیلوگرم) است، در حالی که لباس جدید شرکت بوئینگ، تنها حدود ۱۲ پوند (۵٫۴ کیلوگرم) وزن دارد. وزن این لباس به اندازه چند لپ تاپ مک بوک است.
به گفته شرکت بوئینگ، این لباس از لباسهای فضانوردی معمولی بسیار خنک تر است. برای مثال، در زیر قسمت شانه ها یک مش وجود دارد که اجازه می دهد هوا به صورت غیرفعال در لباس جریان یابد.
فرگوسن می گوید “شما می توانید بدون هیچ سیستم خنک کننده خارجی از این لباس استفاده کنید. بسیار هم راحت است”.
این لباس دارای یک کلاه است که با یک زیپ بزرگ به لباس متصل شده و می تواند از آن جدا شود. همچنین دستکش های کوچکتر و کم حجم تری نسبت به لباس قدیمی فضانوردان دارد (این دستکش ها هم از موادی ساخته شده اند که به فضانورد اجازه می دهند از صفحات لمسی استفاده کنند و با آنها تعامل داشته باشند).
در ادامه چند تصویر که از لباس فضانوردی جدید شرکت بوئینگ در معرض دید عموم قرار گرفته را می بینید.
این لباس فضانوردی جدید CST-100 Starliner است که توسط شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده است.
این شخص، فضانورد کهنه کار، کریس فرگوسن است که یکی از طراحان لباس جدید بوده و آن را به تن کرده است.
دستکش ها با صفحات لمسی سازگار هستند
کلاه این لباس با یک زیپ ضخیم که امکان رد شدن هوا از آن وجود ندارد، به لباس متصل شده است. دیگر نیازی به حلقه های سنگین و بزرگی که قبلا به گردن می انداختند، نیست. فضانورد ناسا، اریک بو (Eric Boe)، لباس جدید را به تن کرده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *