فراموشی هولوگرام ها با معرفی جوهر الکترونیکی شناور

فراموشی هولوگرام ها با معرفی جوهر الکترونیکی شناور
  • 1395/7/25
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

از زمان ظهور فناوری HDTV، تعداد پیکسل های موجود در یک صفحه نمایش، منشا بحث های مختلفی در میان انجمن های تحقیقاتی مختلف شد. این فناوری، یک فناوری تجربی در عرصه ساخت صفحه نمایش بوده که اولین بار توجه محققان دانشگاه ساسکس (Sussex) را به خود جلب کرد.

گویا آی تی – صفحه نمایش هایی که با این فناوری ساخته می شوند را JOLED می نامند و اندازه ارتفاع و عرض آنها به ترتیب ۷ و ۶ وُکسل است. یک لحظه صبر کنید! ماجرا جالب تر هم می شود! هر وکسل، یک کره کوچکِ چند رنگ است. این کره های کوچک، توسط آرایه ای از بلندگوهای فراصوت در میان هوا معلق نگه داشته می شوند. بلندگوهای فراصوت، “امواج صوتی با تن بالا (صدای بم) و شدت بالا تولید می کنند که برای گوش انسان نامفهوم هستند، اما به اندازه ای قدرت دارند که بتوانند وکسلها را در جایشان معلق نگه دارند”.
بلندگوهای فراصوت، اجزای مختلف JANUS را در محل خود نگه می دارند، اما به چرخش در آوردن آنها و نمایش رنگ های مختلف در زمانهای مختلف، موضوعی کاملا متفاوت است. به نظر می رسد آنچه در ایجاد این چرخش بسیار کلیدی و مهم است، پوشیده شدنِ این کره ها با ماده ای به نام تیتانیوم دی اکسید می باشد. این ماده وقتی با بتن مخلوط شود، برای خالص سازی (یا پاکسازی) هوا به کار می رود. به این ترتیب، وقتی کره ها در معرض میدانهای الکتریکی قرار بگیرند، می چرخند.
دیپاک ساهو، یکی از محققان این پروژه بوده و در یک اطلاعیه مطبوعاتی از قول وی نوشته شده: “با JOLED گویا یک صفحه نمایش با جوهر الکترونیکی شناور دارید که می تواند شکل خود را نیز تغییر دهد”.
البته، احتمال نباید انتظار داشته باشید که بتوانید این صفحه نمایش ها را روی میزتان بگذارید. برخی پیشنهاد می کنند کار روی صفحه نمایش های مذکور را مانند بسیاری از پروژه های شرکت تحقیقاتی دیزنی، به پایان برسانیم و از این فناوری فقط در زمینه های تجاری یا گردشگری استفاده کنیم؛ مثلا برای نمایش الگوهای در حال تغییر ردپای کربن یا تغییر در نرخ مبادله ارز. بنابراین، انتظار نداشته باشید که به این زودی ها بتوانید فیلم لوک کیج را در یکی از آنها و با کیفیت HDR تماشا کنید.
سریرام سابرامانیان، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه ساسکس، می گوید: ” ما به دنبال راهی هستیم که بتوانیم نیازها و مطالبات رسانه ها را با استفاده از این صفحه نمایش ها برآورده سازیم”. ” ابتدا یک صفحه نمایش در جلوی کاربر ظاهر می شود تا رسانه مورد نظر را نمایش دهد، سپس وقتی نمایش فیلم پایان یافت، اجزای مختلف صفحه نمایش به شکلی در می آیند که کل آن روی زمین قرار بگیرد”.
دانشمندان امیدوارند تراکم پیکسل و همچنین تعداد رنگهای نمایش داده شده را افزایش دهند ( این آرزو برایتان آشنا نیست؟). آنها نتیجه تحقیقات خود را هفته آینده، در سمپوزیوم تکنولوژی و نرم افزارهای رابط کاربردی ACM در ژاپن ارائه خواهند داد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *