بررسی خانواده اینترنت همراه، از GPRS تا ۵G

بررسی خانواده اینترنت همراه، از GPRS تا ۵G
  • 1395/8/7
  • زهرا معبودی
  • 0

چند سالی است که از آن صداهای عجیب و غریب اتصال کامپیوتر به اینترنت از طریق تکنولوژی پیش پا افتاده دایل آپ گذشته به طوری که حالا می توانیم از طریق گوشی های هوشمند و به کمک قابلیت هایی که سیم کارت ها و اپراتورها و حتی ساختار داخلی گوشی ها دارند، به اینترنت وصل شویم. البته بعد از اینکه اولین نسل های اینترنت اپراتورها روی کار آمد این قابلیت ها پیشرفت پیدا کردند تا اینکه حالا بعد از پشت سر گذاشتن نسل ۳G و۴G متخصصان در حال کار کردن بر روی ۵G هستند. امروز این مقوله را به بحث نشسته ایم تا با همراهی شما تاریخ خانوادگی اینترنت همراه را ورق بزنیم.

سال ها قبل که تنها یک اپراتور بر روی بازار ارتباطی کشور سلطنت می کرد با آوردن اینترنت GPRS بر روی سیم کارت های خود تحول بزرگی در آن زمان ایجاد کرد البته با صرف نظر از اینکه این اینترنت از سرعت لاک پشت نیز کمتر بود. با آمدن اپراتور دوم و به دنبال آن اینترنت Edge کمی وضعیت اینترنت بهبود یافت اما باز هم فاصله ی بسیاری با آرزوهای ما داشت و در نهایت با روی کار آمدن اپراتور سوم معادلات به کلی بهم ریخت و شاهد رشد چشمگیر اینترنت همراه بودیم.

در هر حال ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نسل های گذشته اینترنت های همراه و نسل هایی که قرار است در آینده با آن روبرو شویم بپردازیم که شامل E, GPRS, 3G, 4G, 5G می شوند.

این حروف تنها نمادی برای نوع اتصال شما به اینترنت می باشد که بیانگر سرعت دانلود و آپلود یک فایل می باشد که این سرعت بسته به میزان نوع اتصال و تکنولوژی اینترنت متغیر است.

مقایسه اینترنت 4g، 3g، 2g

با رشد علم هر نسل اینترنت بهتر و پرسرعت تر از نسل قبلی خود شد که این امر نیز باعث سهولت در استفاده از اینترنت های همراه شد. سال ۱۹۹۹ بود که اینترنت نسل دوم یا همان ۲G پا به دنیای اینترنت های همراه گذاشت و نسل بعدی آن یعنی ۳G نیز سال ۲۰۰۱ متولد شد. اما رشد فزاینده سرعت اینترنت در موبایل ها را در اینترنت نسل چهارم یا ۴G شاهد بودیم که در سال ۲۰۱۲ عمومیت پیدا کرد. نسل بعدی آن نیز ۵G نام دارد که قرار است در آینده ای نزدیک وارد دنیای ما شود.

اینترنت GPRS چیست ؟

اولین شبکه ای که پس از عدم وجود سیگنال مورد اتصال قرار می گیرد را GPRS می نامند. در واقع این کلمه مخفف عبارت General Packet Radio Service می باشد که از آن با نام سرویس بسته امواج رادیویی نیز یاد می شود.

با توجه به تکنولوژی نسل دوم یا ۲G قادر بودید تا با سرعتی بین ۳۵ تا ۱۷۱ کیلوبایت بر ثانیه به اینترنت متصل شوید که ترکیب این فناوری باعث تولید تکنولوژی به نام ۲٫۵G کرد که با آن قادر بودید ایمیل خود را چک کنید یا این که با زحمت زیاد با شخصی در شبکه های اجتماعی به گفتگو بپردازید.

منظور از فناوری Edge چیست ؟

آیا تا به حال به علائمی که در کنار المان های سیگنال شما درج می شوند دقت کرده اید ؟ یکی از این علائمی که امکان دارد در گوشی شما ثبت شود حرف E است.

حرف E مخفف کلمه EDGE یا Enhanced Data rates For GSM Evolution است و این اولین استانداردی است که بعد از GPRS معرفی شده و سرعتی مابین ۱۲۰ تا ۳۸۴ کیلوبایت بر ثانیه در اتصال به اینترنت دارد. این فناوری برای اولین بار در گوشی های آیفون استفاده شد که سرعت چندانی نداشت اما بهتر از GPRS بود.

اینترنت همراه

اینترنت ۳G چیست ؟

در واقع استاندارد اینترنت ۳G از تکنولوژی با نام UMTS یا Universal Mobile Telecommunications System به عنوان معماری اصلی شبکه استفاده می کند که زاده سال ۲۰۰۱ میلادی است.

۳G را می توان تحولی در اینترنت های همراه دانست، چراکه سرعت بسیار بالایی را برای کاربران گوشی های هوشمند فراهم می کرد و توانست به نوعی رقیب اینترنت های خانگی آن زمان نیز بشود.

در تیزرهای تبلیغاتی نسل های بعدی گوشی اپل شاهد بودیم که استیو و همکاران بشدت از ۳G حمایت و آن را نقطه عطف دستگاه های جدید خود می داند که این امکان را به کاربران می دهد تا به راحتی و بدون افت سرعت بتوانند در اینترنت به گشت و گذار بپردازند. آیفون ۳G و ۳GS جزو اولین مدل هایی بودند که طعم سرعت اینترنت نسل سوم را چشیدند که قادر بود سرعتی معادل ۳۸۴ کیلوبایت تا ۲ مگابایت را برای کاربران فراهم کند.

۳٫۵G نیز را می توان نسل پیشرفت کرده ۳G دانست که با نام HPSA نیز شناخته می شود و قادر است سرعتی مابین ۶۰۰ کیلوبایت تا ۱۰ مگابایت را در اختیار کاربران خود قرار دهد. از طرفی میانگین سرعت این نسل چیزی بین ۱ تا ۳ مگابایت است که اینترنت گردی راحت را برای شما فراهم می کند. در حال حاضر کاربران اپراتورهای داخلی می توانند با فعال کردن اینترنت ۳g خود، از فرصت بهره مندی از آن استفاده کنند. همچنین اگر از کاربران ایرانسل هستید با مطالعه آموزش فعال سازی ۳G ایرانسل  می توانید از این سرویس روی ایرانسل استفاده کنید اما اگر بتوانید از نسل بعد از ۳G که در زیر به آن اشاره کرده ایم هم استفاده کنیم وب گردی تان کیفیت بیشتری خواهد داشت.

مقایسه اینترنت 4g، 3g، 2g

نسل چهارم یا ۴G چیست ؟

نسل چهارم اینترنت همراه  را می توان آخرین نسلی از اینترنت های همراه دانست که بشدت عمومیت پیدا کرده و هم اکنون تقریبا بر روی هر گوشی توسعه یافته است. در حال حاضر این تکنولوژی در بسیاری از کشور های جهان پیشرفت کرده و در شبکه ارتباطی آن رسوخ پیدا کرده است. در واقع اینترنت ۴G اوج شاهکار مهندسان را نشان می داد و آن ها توانستند اینترنت همراهی را عرضه کنند که بعضا سرعتش از اینترنت خانگی نیز بیشتر است. البته از نظر مقرون بصرفه بودن هنوز نمی تواند مانند اینترنت های خانگی عمل کند.

تا اینجا دیدیم که هر نسل به نسبت نسل قبلی خود بهتر و پیشرفته تر شد اما این فاصله در اینترنت ۳G تا ۴G به بیش از ۵ برابر رسید.

شبکه ۴G بر اساس سیستم Wimax یا LTE کار می کند که قادر است با سرعت حداکثر ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه به شبکه جهانی اینترنت متصل شود. البته اگر از خواندن ۱۰۰ مگابایت چشمانتان گرد شد باید بگویم که این سرعت تحت هیچ شرایطی نصیب  شما نخواهد شد . اگر خوشانس باشید و از بهترین اپراتور استفاده کنید نهایتا قادر به دریافت اطلاعات با سرعت ۲۰ مگابایت بر ثانیه هستید اما در مجموع سرعت میانگین آن چیزی بین ۳ تا ۱۰ مگابایت بر ثانیه می باشد.

شبکه ۴G دارای باند ها و طیف های مختلفی می باشد که ۲٫۶ گیگاهرتز سریع ترین آن و بعدی ۱ گیگاهرتز و نهایتا ۸۰۰ مگاهرتز هستند.

ضمنا اگر گوشی همراهی که در اختیار دارید از فناوری ۴G پشتیبانی می کند قادر هستید در ایران نیز از تکنولوژی نسل چهارم بهره مند شوید که به خودی خود می تواند سرعت بسیار بالایی را برای شما فراهم کند. حالا اگر از کاربران ایرانسل هستید می توانید با فعال کردن اینترنت ۴G برای خطوط ایرانسل خود، از این فناوری بهره مند شوید.

در نهایت بررسی نسل پنجم یا ۵G

نسل آخری که دانشمندان و برنامه نویسان سخت مشغول به راه اندازی آن هستند نسل پنجم اینترنت های همراه یا همان ۵G می باشد. در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ نظیر سامسونگ که بشدت در بازار حوزه گوشی های هوشمند فعالیت دارد قصد توسعه شبکه مخابراتی ۵G را دارد. در این شبکه که با نام mmWare نیز شناخته می شود دیگر خبری از مگابایت نیست و پای گیگابایت به میدان خواهد آمد. این شبکه قادر است با سرعت تقریبی ۱ گیگابایت بر ثانیه به شبکه اینترنت متصل شود که بیان گر سرعت ۱۰۰ برابری به نسبت ۴G است.

سامسونگ قصد دارد تا کاربران را مجاب کند که می توانند در عرض ۱ ثانیه فیلم سینمایی را با کیفیت HD دانلود کنند. البته ناگفته نماند که فکر نکنید در طی این چند وقت می توان شاهد فراگیر شدن ۵G بود، بلکه طبق گفته ها این تکنولوژی تا سال ۲۰۲۰ عمومیت پیدا نخواهد کرد.

البته از دو الی سه سال گذشته، کمپانی های مشهور، در حال کار کردن بر روی اینترنت ۵G هستند به عنوان مثال سه سال گذشته AT&T آزمایشات خود را بر روی شبکه ۵G آغاز کرد که به نتایج امیدوار کننده ای هم رسید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *