اگر رمز Wi -Fi را فراموش کردیم چه کار کنیم؟

اگر رمز Wi -Fi را فراموش کردیم چه کار کنیم؟
  • 1395/8/10
  • زهرا معبودی
  • 0

در صورتی که قبلاً به یک وای فای وصل شده باشید معمولاً لپتاپ شما رمز آن را به یاد می‌آورد، اما اگر این رمز ذخیره نشده باشد، همیشه از خود روتر می‌توانید این رمز را به دست آورده یا اصلاً همه چیز را ریست کرده و رمز جدیدی تعریف کنید.

فراموش کردن رمز وای فای

روش‌هایی که در ادامه آوردیم به شما می‌گوید که چگونه رمز عبور هر شبکه‌ای که قبلاً به آن وصل شده‌اید را به دست آورید. سپس به آسانی از طریق دستگاه‌های دیگر هم می‌توانید وارد آن شبکه‌ها شده و یا حتی رمز آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. البته اگر از ویندوز ۸ یا ۸٫۱ استفاده می کنید بهتر است مستقیما به سراغ روش بازیابی رمز wi -fi در ویندوز ۸ و ۸٫۱ بروید و از آن جا مشکل خود را حل کنید. در صورتی که مشکل شما حل نشد این راه ها را هم تست کنید که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

بازیابی رمز عبور از لپتاپ

اگر قبلاً به یک شبکه وصل شده باشید، ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که رمز عبور را از کامپیوتری که به این شبکه وصل شده به دست آورید. در هر دو سیستم عامل ویندوز و مک به سادگی می‌توانید رمزهای عبور ذخیره شده‌ی وای فای‌ها را ببینید. اما انجام این کار در دستگاه‌های دیگر به همین آسانی نیست، مثلاً در اندروید برای مشاهده‌ی رمز عبورها باید سیستم را روت کنید یا در آیفون یا آیپد باید گوشی شما جیلبریک شده باشد. البته در زمینه‌ی محصولات اپل، اگر از iCloud Keychain استفاده می‌کنید و اطلاعات آن با دستگاه مک شما سینک شود، می‌توانید از داخل کامپیوتر رمز عبور وای فای را مشاهده کنید.

در ویندوز برای دیدن رمز عبور ذخیره شده‌ی یک وای فای، لیست شبکه‌های بیسیم را از کنترل پنل باز کنید، یا کلیدهای ترکیبی Win + R را فشار داده و پس از تایپ عبارت ncpa.cpl کلید Enter را فشار دهید. حالا بر روی یکی از شبکه‌های وای فای ذخیره شده کلیک راست کرده، گزینه‌ی Status را انتخاب کنید، و سپس بر روی دکمه‌ی Wireless Properties کلیک نمایید. به زبانه‌ی Security رفته و تیک گزینه‌ی Show characters را بزنید تا رمز ذخیره شده‌ی وای فای شما به نمایش درآید. برای انجام این کار باید مجوزهای مدیریتی داشته باشید.

فراموش کردن رمز وای فای

برای بازیابی رمز عبور وای فای در مک، دکمه‌های Command+Space را فشار داده، عبارت Keychain Access را تایپ کرده و Enter بزنید تا اپلیکیشن Keychain Access باز شود. دسته بندی Passwords را باز کرده و به دنبال نام شبکه‌ی وای فای خود بگردید. این شبکه به عنوان یک AirPort network password ظاهر خواهد شد. برای دستیابی به رمز عبور، علاوه بر این که می‌توانید بر روی نام شبکه کلیک راست کرده و گزینه‌ی Copy password to clipboard را انتخاب کنید، می‌توانید پس از کلیک راست کردن گزینه‌ی Get Info را انتخاب نموده و گزینه‌ی Show Password را تیک دار کنید. برای مشاهده‌ی این اطلاعات علاوه بر این که حساب کاربری شما باید از نوع مدیر باشد، باید نام کاربری و رمز عبور مک خود را هم وارد کنید.

بازیابی رمز وای فای

پیدا کردن رمز از روتر

از طریق روتر هم می‌توانید رمز عبور خود را پیدا کنید. البته اگر نمی‌توانید به وای فای روتر وصل شوید، همواره می‌توانید با کابل شبکه یک لپتاپ یا کامپیوتر رومیزی را به روتر وصل کرده و از آن‌جا رمز را مشاهده کنید.

آدرس IP روتر را پیدا کرده و به رابط وب آن وصل شده، و با اطلاعات مدیریتی وارد پنل آن شوید. اگر شما هم مثل اکثر مردم اطلاعات ورود خود را تغییر نداده باشید، می‌توانید نام کاربری و رمز عبور پیشفرض خود را از روی بدنه‌ی روتر یا با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کنید.

پیدا کردن رمز وای فای از روتر

پس از آن که وارد شدید، به بخش Wi-Fi رفته و دنبال رمز عبور وای فای خود بگردید. مثلاً همان طور که در تصویر زیر مشخص است از این بخش می‌توانید این رمز را تغییر داده یا آن را یادداشت نموده و برای وصل شدن به وای فای از آن استفاده کنید.

 

پیدا کردن رمز وای فای از روتر

ریست کردن روتر و رمز عبور آن

 

اگر رمز مدیریتی روتر خود را به یاد نمی‌آورید، می‌توانید تنظیمات آن را به کل ریست کنید. برای انجام این کار فقط باید به روتر دسترسی فیزیکی داشته باشید. با ریسک کردن همه‌ی تنظیمات شخصی روتر پاک خواهد شد، بنابراین تنظیمات وای فای به حالت پیشفرض بر می‌گردد، و در نتیجه رمز عبور هم همان رمز پیشفرض خواهد بود که با استفاده از آن می‌توانید رمز وای فای را تغییر دهید.

این بازنشانی کلی از طریق دکمه‌ای بر روی بدنه‌ی روتر صورت می‌گیرد، این دکمه معمولاً یک سوراخ کوچک است که باید به وسیله‌ی وسیله‌ای مثل سوزن آن را فشار دهید. معمولاً باید حدود ۱۰ ثانیه این دکمه را نگه دارید تا پس از راه‌اندازی مجدد، تمامی تنظیمات سفارشی کاربر به حالت پیشفرض کارخانه برگردد. سپس بدون داشتن رمز وای فای هم می‌توانید همه چیز را از صفر تنظیم کنید.

برای پیدا کردن دستورالعمل دقیق انجام این کار مدل روتر خود را در اینترنت جستجو کرده یا دفترچه راهنمای آن را بخوانید. پس از انجام مراحل مربوطه می‌توانید همه چیز را از ابتدا تنظیم کرده و رمز را هم عوض کنید.

ریست کردن روتر

اگر رمز وای فای خود را عوض کرده‌اید، برای وصل شدن باید این رمز جدید را در همه‌ی دستگاه‌های موردنظر خود وارد کنید.

امیدواریم که بتوانید با این روش ها به راحتی مشکل رمز وای فای خود را حل کنید. اگر تا کنون با چنین مشکلی روبرو شده اید و راه حلی دیگر برای این مورد یافته اید حتما آن را با ما در میان بگذارید و به دیگر کاربران نیز راه حل تجربه خود را بیاموزید. همچنین با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی به هم نوعان خود کمک کنید تا در صورت بروز چنین مشکلی بهترین راه حل را برای آن آموخته باشند.

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *