چگونه کارمندانی وفادار به سازمان و شرکت تربیت کنیم؟

چگونه کارمندانی وفادار به سازمان و شرکت تربیت کنیم؟
  • 1395/9/13
  • زهرا معبودی
  • 0

مدیریت در هر چیزی اهمیت خاص خود را دارد و به کارایی بیشتر امور و نظم کارها می انجامد اما وقتی که صحبت از شرکت ها است، این موضوع بسیار پر رنگ تر جلوه می کند. هر سازمانی که مدیریت درست و حسابی داشته باشد می تواند روزی موفقیت خود را جشن بگیرد اما در راس امور مدیریتی، موضوع مدیریت کارکنان به چشم می آید که در واقع یک آسان نمای مشکل است. امروز گویا آی تی به شما می آموزد که چگونه افراد خود را مدیریت کنید که بیشترین سود را برایتان داشته باشند. این رفتارها و آموزه ها به شما کمک می کند که در نهایت کارمندانی وفادار برای سازمان خود تربیت کنید و این می تواند از جهات مختلف به بازدهی سیستم شما کمک کند.

موفق ترین مدیر ها کسانی هستند که اخلاقی خوب، مدیریتی قاطع، صبر و حوصله دارند. این افراد از نظر کارمندان افرادی ستودنی هستند که می توان در کنار آن ها امنیت خاطر از نظر شغلی و رفتاری داشت.

 عدم درخواست کارهای سخت از کارمندان

کارمندان دوست ندارند وارد کارهای چالش زاد بشوند. یک مدیر خوب می داند که هر کاری روحیه خاص خود را می طلبد، بنابراین باید ظرفیت کارمندان را به درستی شناخت و کارهایی به آن ها محول کرد که بتوانند به درستی کار را به پایان ببرند. نکته مهم تر اینکه هر وقت از کارمندان چیزی بیش تر و سخت تر از کار مرسومشان می خواهیم باید نسبت به پرداخت دستمزدشان، کمی متفاوت تر از حالت عادی عمل کرد و از این کار سر سری نگذشت.

همیشه به این فکر کنید که کدام کارها به کارمندان لذت بیشتری می دهد؟ این دسته کارها می تواند به بهره وری بیشتر بینجامد. پس این روش را حتما تست کنید.

 کارمندانی وفادار به سازمان و شرکت

بازدهی کارمندان را نادیده نگیرید

گاهی کارمندانی که حقوق کمتری می گیرند، دارای اشتباهات مهلکی هستند که می تواند به ضرر سازمان تمام شود. اما برخی کارمندان که حقوق بیشتری می گیرند، دارای عملکردی هستند که در نهایت به سود شرکت تمام می شود. بنابراین اضافه حقوق و یا میزان بالای حقوق برخی از افراد را نباید غیر منصفانه انگار کرد. شما باید بتوانید به راحتی بین این دو موضوع تمایز قائل شده و سعی کنید فاکتورهای موفقیت آمیز را با حقوق کارمندان بیامیزید و به بهره وری آنان و سازمان کمک کنید.

ایجاد حس موفقیت در کارمندان

اگر کارمندان بتوانند در حیطه خود موفق شوند و شما به عنوان مدیر این فرصت را بستایید، می توانید بارها و بارها این شعله را آتشور کنید و با یاد آوری حس دوست داشتنی موفقیت آن ها، آن ها را دوباره به سمت موفقیت سوق دهید. به عنوان یک مدیر، تابش موفقیت کارمندان تا حد زیادی به انگیزه هایی ربط دارد که شما به آن ها می دهید.

موفقیت را برای انان ملموس و قابل اندازه گیری کنید تا هر بار میزان آن را زیاد تر کنند تا بتوانید از این انگیزه هایی که به آن ها می دهید نهایت سود را به سازمان تزریق کنید.

  روی اعتماد به نفس کارمندان کار کنید

اعمال و رفتار هر مدیر می تواند در عزت نفس و اعتماد به نفس کارمندان نقش اساسی داشته باشد. کارمندان بیش از هر چیزی نیاز  به اجازه، مبارزه، امنیت و پول دارند بنابراین سعی کنید این موارد را برایشان قابل دسترس کنید تا بتوانند ذهن خود را در پرتو آرامش به کار اندازند. می دانید که در چنین شرایطی یک کارمند بهتر از هر وقت دیگر کار خواهد کرد و بازدهی خواهد داشت. روی عیدی های پایان سال برنامه ریزی کنید چرا که کارمندان هم به آن نیاز دارند و هم می تواند در موفقیت شان نقش اساسی داشته باشد.

 کارمندانی وفادار به سازمان و شرکت

اعتماد به نفس کارمندان زمانی زیاد می شود که شما را پا به پای خود در حال تلاش ببینند بنابراین اگر کارمندان موظفند ساعت ۹ سر کار حاضر شوند اما صبح شما از ساعت ۱۱ شروع می شود این نمی تواند تاثیر مثبتی بر کارمندان بگذارد.

  مدیریت اشتباه های کارمندان

کارمندان هم در لیست اعضای بشر در خلقت ثبت شده اند بنابراین طبیعی است که اشتباه کنند. این رفتار شماست که نشان می دهد چقدر اعتماد به نفس دارید و در مدیریت تان هوشمند هستید. وقتی که کارمندی اشتباه می کند، طمانیه و آرامش شما می تواند او را شرمنده کند البته قرار نیست با این کار، زهر خود را به گونه ای دیگر بریزید اما وقتی که با صبر و تحمل مشکل کارمندان را رفع می کنید فرد دقت بیشتری دارد تا مشکل را تکرار نکند. گاهی اوقات کارمندان مختلف یک اشتباه را مشابه هم تکرار می کنند که این شاید به دلیل عملکرد شما رخ می دهد. بنابراین سعی کنید استرس را از آن ها دور کنید و انسان دوستانه به وضعیت سازمان رسیدگی کنید.

 کارمندانی وفادار به سازمان و شرکت

به هر حال شما مدیر یک سازمان هستید و با افرادی کار می کنید که بازدهی و کارایی شان تا حد زیادی به شما ربط پیدا می کند. شجاعت و قاطعیت در برخورد با این افراد می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا آن ها را آنطور که می خواهید بار بیاورید. اما گاهی یک کارمند مثل میخ کج است! یعنی هرچقدر هم که بخواهید با او کنار بیایید، باز کار به جایی نمی رسد. در چنین شرایطی باید صبوری بیشتری داشته باشید و با سیاست هایتان او را درست کنید در غیر اینصورت قرار نیست شما نقش یک قربانی بازی کنید. بهتر است که این فرد را با فردی مناسب جایگزین کنید. البته قبل از این کار به وی هشدار دهید تا او خودش را در چنین فرصتی مشاهده کند. مطمئنا بسیاری از کارمندان با ترس از دست دادن کارشان، عملکرد خود را به زور و سختی هم که شده درست می کنند.

به هر حال سیاست های مدیرانه شما است که می تواند تیم تان را سر زنده و شاداب و فعال نگهدارد. شما می توانید رویکرد خصمانه نیز داشته باشید که البته این روش در نهایت به ترک سازمان توسط کارمندان می انجامد که اصلا به سود سازمان و مدیریت شما نیست. بنابراین به عنوان ماحصل این مطلب می توان گفت که کارمندان خود را ابزار موفقیت خود بدانید و سعی کنید آن ها را با روش ها موثر و انسان دوستانه پرورش دهید تا بتوانید از آن ها نهایت بهره را ببرید. در غیر اینصورت باید به فکر نتایج غیر منتظره ای باشید که مطمئنا به سود هیچ کس نخواهد بود.

 کارمندانی وفادار به سازمان و شرکت

نکته آخر هم اینکه فراموش نکنید که شرکت شما شرکت اپل نیست که هرکس با تمام سختی هایش حاضر به کار کردن در آن باشد. زمانی که با کارمندان خود به سختی و بد رفتاری، رفتار می کنید، مطمئن باشید که روزی هم خواهد آمد که حسابی دورتان خالی باشد و اوضاع بر خلاف میلتان بچرخد. پس همیشه نرمش و مثبت رفتاری را جایگزین رفتارهایی کنید که می تواند همه را از شما دور کند. به عبارت دیگر بیش از دافعه سعی کنید جاذبه داشته باشید.

نظر خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید و در صورتی که آن را مفید انگاشته اید، آن را روی شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *