راهنمای خرید مونوپاد

راهنمای خرید مونوپاد
  • 1395/9/15
  • زهرا معبودی
  • 0

عکس سلفی یکی از روش های تقریبا نوظهور عکاسی است که طرفداران بسیاری پیدا کرده است. بر اساس آمار بدست آمده روزانه در حدود یک میلیون عکس سلفی در جهان گرفته می شود. این روش عکاسی آنقدر پر رونق شد که آکسفورد در سال ۲۰۱۳ واژه سلفی را پرکاربرد ترین واژه سال معرفی نمود. همچنین در سال ۲۰۱۴ تعداد تقریبی عکس های سلفی گرفته شده از مرز یک تریلیون عکس عبور کرد.

در این میان با رونق گرفتن این نحوه عکس برداری کم کم افرادی به فکر ساخت ابزاری افتادند که بتوان با آن این شیوه عکسبرداری را ساده تر کرد و این گونه شد که ابزاری به نام مونوپاد خلق شد.

مونوپاد چیست؟!

monopad-hellp-gride

مونوپاد در لغت از دو کلمه مونو به معنای خود ویا  تک و همچنین کلمه پاد به معتای پایه و یا میله است. مونوپاد در واقع ابزاری است که به وسیله آن می توان بسیار ساده تر از پیش و به صورت حرفه ای به عکاسی مشغول شد. این ابزار در واقع همان سه پایه های عکاسی قدیمی است که با پیشرفت تکنولوژی با شمایلی جدید و با قابلیت های متفاوت و برای استفاده از دوربین موبایل طراحی و ایجاد شده اند.

کاربران به وسیله مونوپاد می توانند موبایل و یا دوربین های خود را بر روی این پایه به وسیله گیره دستگاه ثابت نموده و عکس هایی با فاصله های یک تا ۱۰ متر از خود بگیرند.

یک مونوپاد خوب چه ویژگی هایی دارد؟

  • همانطور که مشخص است مونوپاد یک ابزار کاملا قابل حمل است و باید ویژگی هایی داشته باشد که این قابلیت حمل شدن را آسان تر و ساده تر از مدل های گذشته خود (سه پایه های عکاسی) کند. به عنوان مثال از ویژگی های یک مونوپاد خوب که به توان به سادگی آن را حمل نمود وزن و سایز آن است همچینین یک مونوپاد حرفه ای بایستی دارای قایلیت تغییر سایز به وسیله میله کشوی داشته باشد تا با تغییر سایز به ابعاد چوکتری در زمان حمل تبدیل شده اما در زمان کار نیز با تغییر سایز بتواند بازه مورد نیاز شما را ایجاد نماید.

monopad-hellp-gride

  • از آن جا که تعویض اسمارت فون یک اتفاق طبیعی است . سعی کنید مونو پادی را خریداری نمایید که قابلیت تغییر سایز گیره داشته باشد و شما بتوانید به سادگی هر اسمارت فون و یا دوربینی را در آن جای دهید.
  • یک مونو پاد با کیفیت بایستی از جنس آلومینیوم باشد تا هم وزن کمتری را داشته باشد و هم با قابلیت هایی مثل پیج های و قابلیت های انعطاف پذیری در بخش های مختلف امکان تنظیم دوربین در هر زاویه ای را به شما بدهد.
  • یکی از ویژگی هایی که در منوپاد های حرفه ای مشاهده می شود وجود یک کنترل از راه دور است که اصطلاحا شاتر بلوتوثی نامیده می شود. این قابلیت به شما امکان م یدهد تا اسمارت فون خود را از طریق بلوتوث به کنترل متصل نوده و به سادگی از طریق دکمه هایی که بر روی انتهای دسته مونوپاد قرار گرفته به عکاسی مشغول شوید.
  • یکی دیگر از ویژگی های مونوپادها قابلیت ساپورت دستگاه های اندرویدی و iOS است که به شما این امکان را می دهد تا با هر نوع سیستم عاملی بتوانید به وسیله شاتر بلوتوثی مونوپاد به دستگاه خود متصل شوید.

monopad-hellp-gride

تقسیم بندی مونوپاد ها

به طور کلی مونوپاد ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. مونوپاد های معمولی (با شاتر روی دسته)

    این مدل از مونوپادها خود به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ارزان تر این مونوپادها در نزدیکی گیره یک سیم دارند که با اتصال آن به اسمارت فون می توانید عکس بگیرید. مدل های دیگر نیز یک کنترل بر روی دسته دارند که با بلوتوث کار نمی کند اما می تواند از راه دور عکاسی نماید.این نمونه از مونوپاد ها یک ایراد کوچک دارند و آن این است ککه در زمان عکس گرفتن و با فشردن دکمه شاتر یک ویبره کوچیک به دستگاه داده می شود که ممکن است باعث خراب شدن عکس شود. اما اگر کمی با آن کار کنید به سادگی به آن عادت کرده و روش کار صحیح آن را می آموزید.

  2. مونوپاد های حرفه ای با شاتر بلوتوثی(ریموت کنترل)

    در این سری مونوپادها یک کنترل از راه دور وجود دارد که می توانید آن را روی دسته نصب نمایید و یا جدا از آن در دست گرفته و با آن کار کنید. این شاتر ها امکانات متفاوتی دارند به عنوان مثال برخی از این شاتر ها به دکمه های Zoomi In و Zoom Out مجهز هستند و برخی نیز دکمه های متفاوتی برای عکس برداری با اندروید و یا iOS در اختیار کاربر قرار می دهند این شاترها باید در ابتدا با دستگاه شما به وسیله بلوتوث پیر شوند و سپس به سادگی قابل تنظیم هستند.

monopad-hellp-gride

مونوپادها در انواع و مارک های بسیاری تولید و عرضه می شوند. یکی از بهترین مارک های موجود در زمینه تولید مونوپاد برند معروف یانتنگ است که بدنه ای محکم، سبک و با قابلیت تغییر طول را در اختیارتان قرار می دهد. به طور کلی در زمان خرید یک مووپاد سعی کنید یک مارک معتبر و معروف را خریداری نمایید و برای هزینه آن نیز خساست به خرج ندهید چون این ابزار از آن هایی است که یک بار می خرید و یک عمر برایتان کار می کند. به عنوان آخرین نکته حتما به جنس بدنه و مخصوصا محافظ گیره اسمارت فون در این دستگاه ها دقت نمایید تا از استحکام و قدرت کافی برای نگه داری گوشی شما در برابر ضربه و هر چیز احتمالی توانایی کافی را داشته باشند.

امیدواریم این مطلب به شما درخرید یک مونوپاد با کیفیت و مناسب کمک نماید. نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *