وجود ۱۰۰۰ میلیارد حشره بالای سر انگلیسی ها

وجود ۱۰۰۰ میلیارد حشره بالای سر انگلیسی ها
  • 1395/10/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

آیا هرگز در مورد تعداد حشراتی که هموراه بالای سر شما می چرخند، کنجکاو نبوده اید؟ دانشمندان انگلیسی بوده اند؛ و بر اساس نتایج حاصل از مطالعه ای ده ساله دریافته اند که تعداد این حشرات در انگستان جنوبی هر ساله چیزی بالغ بر هزاران میلیارد است.

گویا آی تی – این نخستین مطالعه ای است که به تعداد دقیق حشرات موجود در یک منطقه اشاره می کند.جیسون چپمن از دانشگاه اکستر، به عنوان بوم شناس و یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید «از آنجا که بسیاری از گونه های حشرات یا آفات مضر هستند یا (شکارچیان یا گرده افشان های) مفید، مهاجرت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین ما باید بدانیم که چه تعداد از آنها در حال جابجایی هستند، و مبدا و مقصد آنها کجاست».

طبق این مطالعه، هر ساله از ماه می تا سپتامبر، روی هم رفته چیزی حدود ۳٫۵ تریلیون حشره از شمال و جنوب به جنوب انگلستان مهاجرت می کنند.
محققان پژوهشگاه راثِمستد و دانشگاه اِکستر با استفاده از یک پرتو رادار رو به بالا، همراه با تورهایی که از یک نوعی بالون هوایی کوچک آویزان شده اند، به شمارش تعدادی از حشرات پرداختند که در آن اطراف پرواز می کردند. آنها حشرات موجود در فاصله ۵۰۰ تا ۴۰۰۰ فوتی بالای سطح زمین را جستجو کردند.
رادار آب و هوایی، که معمولا برای جمع آوری بارش هایی مانند قطرات باران و برف دانه ها استفاده می شود، اغلب به طور تصادفی، به جای بارش ها، دسته های حشرات را اسیر می کند. در این نمونه، دانشمندان رادار مخصوصی را برای جستجوی واقعی حشرات استفاده کردند.

جابجایی سالانه این ۳۲۰۰ تن حشره بیش از هفت برابر حجم ۳۰ میلیون پرنده آوازخوانی است که هر پاییز، بریتانیا را به مقصد آفریقا ترک می کنند. وزن این حشرات نیز با مجموعه وزن حدود ۸۰۰ فیل برابری میکند. دانشمندان می افزایند، اگر بخواهیم به لحاظ فصل مقتضی نیز مقایسه کنیم، با ۲۰۰۰۰ گوزن شمالی برابر خواهند بود.
به گفته دانشمندان، به احتمال زیاد در آن سوی جهان -یعنی مناطق گرم تر زمین- تعداد حشراتی که در اطراف می چرخند، بیشتر است.
چپمن می گوید: اگر بخواهیم از تعداد حشرات یافت شده در جنوب انگلستان برای تخمین حشرات در حال پرواز تمام قاره ها استفاده کنیم، «مهاجرت حشرات در ارتفاعات بالا نشان دهنده تحرک بسیار مهم سالانه جانوران در زیست بوم کره زمین است».

دانشمندان دریافتند که بیشترین جابجایی حشرات در طول روز، و بیشترین مهاجرت در روزهای گرمی اتفاق می افتد که باد ملایمی می وزد. همچنین به نظر می رسد که این حشرات قادر به انتخاب بادهای همسو با مسیرهایی هستند که به سوی آنها مهاجرت می کنند.
گمان می رفت که مهاجرت فصلی میان حشرات بسیار نادر باشد. به گفته چپمن، این کشف که گونه های بسیاری با استفاده از بادها در سراسر کشور مهاجرت می کنند «یک شگفتی بزرگ برای ما بود».

این پژوهش در مجله ساینس به چاپ رسیده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *