۲۰ رشته بدون بازار کار توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی رسما معرفی شد

۲۰ رشته بدون بازار کار توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی رسما معرفی شد
  • 1395/10/25
  • زهرا معبودی
  • 2

بارها دوستان مان را دیده ایم که مدارج دانشگاهی را یکی پس از دیگری طی می کنند، نه به این خاطر که بخواهند علمی بر بار علمی بی مصرف خود بیفزایند، بلکه می خواهند فرصتی پیدا کنند تا بتوانند به طور کلی، فرصت شغل یابی خود را بهتر کنند. البته این افراد درست توجیه نشده اند که مشکل از مدرک دانشگاهی شان نیست، بلکه تنها و تنها عنوان برخی رشته ها صرفا جنبه آموزش تئوری دارند و هرگز نمی توانند به عنوا نیک رشته ارزشمند، در عرصه بازار کار، نیز موثر واقع شوند. از این رو با تلاش های بی هدف، این افراد سعی دارند، شوکی مثبت به زندگی خود وارد کنند. اما در حقیقت، آن ها فقط چند سال از عمر خود را به هدر می دهند.

شاید از میان روزنامه هایی که هر روز به فروش می روند، آن دسته از روزنامه ها فروش بالایی دارند که افراد جویای کار می توانند از طریق آن فرصت های کاری را دریافت کنند.

Labor market

یکی از عوامل اصلی و مهم در رابطه کد رشته ها و عدم تنظیم بازار کار، مربوط به آموزش عالی می شود که البته طی صحبت های اخیر شنیده ایم که این سازمان اعلام داشته که در ۳۰۰ رشته بازنگری هایی صورت داده ایم! اما باید این ادعا را هم به نظاره بنشینیم.

نا گفته نماند، که وزیر علوم نیز طی اظهاراتی اعلام داشته که بازنگری هایی پیرامون کارعملی، کارورزی و کارآموزی در رشته ها صورت گرفته که بر کیفیت و کارایی آموزش ها بینجامد، اما آن دسته از عزیزانی که در رشته خود، کارآموزی داشته اند خوب می دانند که در سازمان های ما، کارآموزی پیش از اینکه یک مدل افزایش آموزش و توانایی و مهارت باشد، بیشتر به عنوان کارگری! شناخته می شود.

وزیر محترم علوم در ادامه تکلیف افراد دارای ایده نو را یک سره کرد و آن ها را به استفاده از شرکت های دانش بنیان، فراخواند که از این طریق برای شغل خود کاری از پیش ببرند!

ایشان معتقد است که ورود به شرکت های دانش بنیان به اساتید و فارغ التحصیلان کمک می کند که بتوانند به بهترین شکل ممکن آقای خود باشند و نیازی نباشد که کسب و کار خود را زیر دست دیگران شروع کنند. نکته جالب هم این است که ایشان  به طور غیر مستقیم معتقدند که علت بیکاری بسیاری از افراد، تمایل به پشت میز نشینی با کار ساده و دریافت مزایای بالا است. به راستی که وقتی چنین چیزی برای یک عده خاص امکان پذیر است چرا برای همه امکان پذیر نباشد؟

Labor market

اما دوباره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد عمل شده و برای کمک به وزارت علوم، اماری ارائه داده است که به آن ها کمک می کند که از این پس کد رشته هایی که به اوضاع کاری بد بیشتر دامن می زنند را بشناسند و روی آن برنامه ریزی کنند. با این وجود درب هر توجیهی بر روی وزارت علوم بسته خواهد ماند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است که رشته هایی مثل رشته بهداشت با ۷.۹ درصد رشته ای است که بیشترین مشاغل کشور را به خود اختصاص داده در حالی که  رشته محیط زیست با ۴۹.۱ درصد، از جمله رشته هایی است که شمار بیکاری های آن از تمام رشته ها بیشتر بوده است.

اما از قول این وزارت خانه ها،  رشته هایی مثل علوم رفتاری و اجتماعی با نرخ بیکاری ۱۹.۷ درصد، بازرگانی و امور اداری با ۱۹.۵ درصد، حقوق ۲۱.۸ درصد، علوم زیستی ۲۲ درصد، علوم طبیعی ۲۲.۴ درصد، رایانه ۳۹.۹ درصد، صنعت و فرآوری ۳۲ درصد، معماری و ساختمان ۲۵.۹ درصد، کشاورزی، جنگلداری و شیلات با ۲۲ درصد و محیط زیست با ۴۹.۱ درصد؛ بالاترین میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان را به خود اختصاص داده اند.

در نهایت می توانیم با عرض پوزش شما را به جدول زیر هدایت کنیم که در بر گیرنده بدترین رشته ها است، از این رو، اگر احیانا شما عزیزان هم در زمره مدرک به دست های رشته های زیر هستید، توصیه می کنم که به فکر تغییر رشته و تحصیل در رشته های دیگر باشید.

رشته های بدون شغل

نظر شما در رابطه با مقاله یاد شده چیست؟ آیا با آمار ارائه شده موافق هستید؟ در صورتی که رشته مرتبطی در این باره می شناسید که در این لیست ذکر نشده می توانید آن را در بخش نظرات به دوستان خود یاد آوری کنید. همچنین توصیه اکید داریم این خبر گویا آی تی را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. یعنی زمین شناسی و گرایشهای مختلفش وضعیت خوبی داره؟
    والا من هر کی از دور و بریا که رفته زمین شناسی رفته یا بیکاره یا زده یه کار کاملا غیر مرتبط

  2. یکی دو هفته پیش نظرمو درباره این مطلب تون نوشتم
    اما نظر انتقادی رو منتشر نمیکنین،
    بهتره هیچ وقت فکر حرفه ای شدن به سرتون نزنه.
    متاسفم .

  3. سوال اینه که با این لیستی که شما دادی چی موند پس؟
    دقت کردین لیستتون خیلی کلیه؟
    مهندسی و حرفه های مهندسی عنوان رشته است آیا؟
    علوم انسانی رشته است؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *