آیا استفان هاوکینگ واقعا قصد رفتن به فضا را دارد؟

آیا استفان هاوکینگ واقعا قصد رفتن به فضا را دارد؟
  • 1396/1/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

استفان هاوکینگ، مشهورترین فیزیکدان و کیهان شناس جهان است. او چندی پیش به طور رسمی اعلام کرد قصد دارد به فضا سفر کند و این اتفاق به لطف همکاری گروه ویرجین (با کمی چاشنی تکنولوژی مدرن) صورت می گیرد.

گویا آی تی – سِر ریچارد برانسون، بنیانگذار گروه ویرجین، در سال ۲۰۱۵ با انتشار بیانیه ای اعلام کرد امیدوار است روزی برسد که بتواند هاوکینگ را به ستاره ها بفرستد.
در این بیانیه، برانسون گفت این پیشنهاد را به دلیل احترام و ارادت زیادی که به هاوکینگ دارد مطرح کرده است:
“به نظر من پروفسور استفان هاوکینگ یکی از تحسین برانگیز ترین انسانهای جهان است. او هم یک نابغه بی چون و چرا است که چشم ما را به روی شگفتی های جهان می گشاید، و هم مردی مهربان و خوش مشرب است. او تنها فردی است که از من یک بلیط رایگان سفر با “Virgin Galactics” دریافت کرده و رضایت نامه ای را امضا کرده که به موجب آن، قرار است اگر وضعیت سلامتی اش اجاره دهد، با ما به عنوان یک “فضانورد آینده” به فضا سفر کند”.

هاوکینگ ۷۵ ساله، مسن ترین فضانورد تاریخ نخواهد بود (چرا که این رکورد به جان گلن، که در سن ۷۷ سالگی به فضا سفر کرد تعلق دارد)، اما اولین شخصی خواهد بود که با وجود ابتلا به اسکلروزیس آمیورتروفیک جانبی (ALS)، که به عنوان بیماری “لو گریگ” هم شناخته می شود، به فضا سفر می کند.
ALS، یک بیماری حرکتی – عصبی است که معمولا حداکثر تا پنج سال پس از تشخیص اولیه، منجر به مرگ فرد می شود. وقتی هاوکینگ ۲۱ ساله بود، پزشکان بیماری او را تشخیص دادند. در آن زمان هیچ کس انتظار نداشت او به ۲۵ سالگی برسد.
اما خیلی زود ۵۰ سال دیگر هم گذشت و او هنوز کنار ماست
سفر به فضا، یک کار پرخطر است، و وقتی پای بیماری ها وسط باشد، خطرناک تر هم می شود. اما به نظر می رسد هاوکینگ برای این سفر آماده است.
سفر هاوکینگ به فضا این فرصت را به دانشمندان می دهد که تاثیرات بیماری ALS بر انسان را به شیوه ای جدید مطالعه کنند؛ مثلا ببیند این بیماری در شرایط گرانش صفر چگونه عمل می کند.

در برنامه “صبح بخیر بریتانیا”، وقتی در مورد این سفر با هاوکینگ صحبت کردند و از او پرسیدند آیا هرگز به خواب خود دیده بود که به چنین سفری برود، او بلافاصله گفت “بله”.
او در ادامه صحبت هایش گفت، این سفر را سفری فوق العاده مهیج می داند و احتمالا به اندازه ای که از داشتن سه فرزند در زندگی اش لذت می برد، از این سفر هم لذت خواهد برد.
او در این مصاحبه گفت “سه فرزند من زندگی ام را بسیار شاد کرده اند و می توانم بگویم سفر به فضا به همان اندازه مرا شاد خواهد کرد”.
البته سفر به فضا جای خودش را دارد، اما این اولین باری نیست که هاوکینگ گرانش صفر را تجربه می کند…
عصر جدید پرواز
سفینه فضایی ۲ (Space Ship Two) شرکت Virgin Galactic، یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد و بالدار است که برای حمل حداکثر هشت نفر (که شامل ۲ خلبان می شوند) و رساندن آنها به فضا طراحی شده است. این پیوند میان هاوکنیگ و شرکت کهکشان ویرجین، پیوند جدیدی نیست.

در سال گذشته، هاوکینگ در اتحادیه VSS، از سفینه فضایی ۲ نام برد.
او در یک ویدئوی ضبط شده ۴ دقیقه ای برای اعضای این اتحادیه اینگونه توضیح داد که:
“ما روی زمین سعی می کنیم معنای جدیدی به فضا و به مسئولیت های خود به عنوان مباشران زمین بدهیم. و همین امر به ما کمک می کند موقعیت و آینده خود در جهان هستی را بشناسیم. من معتقدم سرنوشت نهایی ما در همین جهان هستی نهفته است”.
هاوکینگ مدتهاست از پروازهای فضایی تجاری حمایت می کند. در همین راستا، او نقش شرکت Virgin Galactics در دموکراتیزه کردن فضا را بسیار تحسین برانگیز می داند و به صراحت اعلام کرده که “من به توانمند ساختن انسان ها برای تجربه شگفتی های واقعی فضا احترام می گذارم”.
“من در گذشته گفته بودم “به بالا نگاه کن تا ستاره ها را به ببینی، نه به پایین و پاهایت”، اما معتقدم دیگر لازم نیست برای دیدن جهان هستی و شکوه آن “به بالا نگاه کنیم”.
هاوکینگ در مصاحبه با صبح بخیر بریتانیا، روی قدرت وحدت بخش اکتشافات فضایی تمرکز کرد، و و آن را وسیله ای برای گرد هم آوردن دولت های سراسر جهان و موضوعی الهام بخش برای نسل های آینده دانست.

آلن استرن، رئیس ماموریت “افق های جدید” که هدف آن سفر به پلوتو بود، در یک اظهار نظر معروف گفت ، شرکت هایی مانند شرکت ما به دلایل متعددی ارزشمند و شایسته به شمار می روند، اما دو دلیل برای او مهم تر از بقیه است:
“ما فراتر از آنکه به خلق دانش جدید بپردازیم، به خلق یک علم عظیم تر مشغول هستیم. ما در حال انجام کاری هستیم که در زمینه اکتشافات بزرگ، یک کار تاریخی به شمار می رود. نه فقط روزها و هفته های آینده، بلکه در دهه ها و قرن های آینده مردم مطالب مربوط به این کار عظیم را در کتابها خواهند خواند”.
“این کارها یک علامت برای زمانه ما خواهند بود و از آرزوی ما، یعنی ساختن یک جامعه بزرگتر، حکایت دارند”.
چیزهایی که روی آنها سرمایه گذاری می کنیم (چه ورزش باشد چه جنگ و چه علم)، بازتاب مستقیم ارزشهای ما و جامعه ای که می سازیم، هستند.
پس روشن است که هاوکینگ، واقعا سفر به جایی که قبلا هیچکس نرفته، یا حداقل تعداد بسیار کمی از افراد رفته اند، را همیشه باور داشته است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *