قیف محتوا: هدفگیری مشتری با محتوای مناسب در زمان مناسب

قیف محتوا: هدفگیری مشتری با محتوای مناسب در زمان مناسب
  • 1396/2/26
  • مهدی پیوندی
  • 0

بر اساس گزارشی که موسسه بازاریابی محتوایی در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد، با وجود اینکه استراتژی بازاریابی محتوایی در بیش از سه چهارم (۷۶ درصد) بازاریابی ها گنجانده شده بود، اما کمتر از نیمی از بازاریاب ها (۳۶ درصد) اعتقاد داشتند که استراتژی محتوایی آنها در دستیابی به اهداف مورد نظر عملکرد تاثیرگذاری داشته است.

با توجه به اینکه یک بازاریابی محتوایی موفق در افزایش تعامل با مشتری، افزایش آگاهی نسبت به برند و در نهایت کمک به رشد کسب و کار شما از طریق افزایش فروش نقش اساسی ایفا می کند، آمار بالا از میزان ایده آل فاصله بسیار زیادی دارد. ارائه محتوای خوب به مخاطب اهمیت به سزایی دارد، اما چگونه می توانید اطمینان پیدا کنید که محتوای مناسبی را در یک زمان مناسب با مخاطب خود به اشتراک می گذارید؟

صاحبان کسب و کار می توانند از یک قیف محتوا به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی خود استفاده کنند. قیف محتوا یک برنامه پنج مرحله ای است که به شما کمک می کند تا محتوای مناسب را در زمان مناسب در اختیار مشتریان بالقوه خود قرار دهید، و اگر همه چیز به درستی پیش برود، آنها را به مشتریان وفاداری تبدیل کنید که بارها و بارها به شما مراجعه خواهند کرد.

 

مراحل قیف محتوا از این قرار است:

 

  1. آگاهی

مرحله اول، مرحله ای است که باید تا می توانید خود را در معرض دید مشتری قرار دهید.

شما به عنوان یک صاحب کسب و کار باید با مشتریان بالقوه ای که به دنبال سرمایه گذاری در محصولی هستند که شما می توانید به آنها ارائه بدهید ارتباط برقرار کنید. هنگامی که توجه یک مشتری بالقوه به شما جلب شد، زمان تولید محتوایی فرا می رسد که شعله ایجاد شده را تغذیه می کند و بدون اجبار برای فروش – که باید در ادامه به شکل طبیعی انجام شود – به تعامل با مشتری ادامه می دهد. مهارت نویسندگی خود را تقویت کنید، رپورتاژ آگهی های جذاب بنویسید، وبلاگ خود را غنی کنید و از مبحث سئو غافل نشوید و همچنین آیتم های محتوایی خود را از طریق رسانه های اجتماعی نیز ترویج کنید تا بیشتر دیده شوید.

 

  1. توجه

مرحله دوم مرحله ای است که باید طی آن اعتماد و علاقه مشتری را به خود جلب کنید تا خرید از شما را به عنوان یکی از گزینه های خود مد نظر قرار بدهد.

هنگامی که مشتری به مرحله دوم قدم می گذارد، بهترین موقعیت برای ارائه کدهای تخفیف و پیشنهادات ویژه در محتوا برای ترغیب وی به سرمایه گذاری در محصولات تان فرا می رسد، البته مراقب باشید که این نوع از محتوا را وارد فاز هرزنامه (اسپم) نکنید. به علاوه، اکنون زمان بسیار مناسبی برای برنامه ریزی برای نقد و بررسی های مشتریان و روش استفاده از آنها است. در بسیاری از موارد کافی است که نظرات همه مشتریان خود را در اختیار مشتریان بالقوه خود قرار دهید و اطمینان پیدا کنید که فورا به تک تک سوالات احتمالی آنها پاسخ می دهید.

 

  1. تصمیم گیری

مرحله سوم مرحله ای است که طی آن باید با ارائه محتوای تخصصی تر به مشتری بالقوه ثابت کنید که بدون شک خرید از شما کار درستی است.

اکنون که اعتماد مشتری را به خود جلب کرده اید، باید ارزش بیشتری را در محتوای خود به او ارائه کنید. از حداکثر قدرت نویسندگی خود استفاده کنید و محتوای خود را در پلتفورم های مختلف برند به اشتراک بگذارید. مقالات و پرسش و پاسخ های تخصصی تر در این مرحله کارساز خواهد بود.

 

  1. تثبیت

مرحله چهارم، مرحله پس از خرید است.

مشتری محصول شما را خریداری کرده و هنوز از طریق رسانه های اجتماعی و مطالعه خبرنامه هایی که به معرفی محصولات دیگر می پردازند با شما تعامل دارد. اینجا همانجایی است که باید با استفاده از محتوا و متن های متقاعدکننده، کاری کنید که مشتری باز هم به شما مراجعه کند.

مرحله پس از خرید یک فرصت طلایی برای ارتباط با مخاطب و حفظ علاقمندی وی به برند شما است. کاری که باید انجام بدهید این است که از طریق محتواهای مدیریتی، خبرنامه، وبینار و ارسال مرتب پست در رسانه های اجتماعی جایگاه خود را به عنوان یک مرجع در بازار تثبیت کنید تا مصرف کننده تعامل خود را با شما حفظ کرده و متقابلا، خرید بیشتری از برند شما انجام دهد.

 

  1. بازگشت

هنگامی به مرحله پنجم می رسید که سایه شوم رکود را احساس می کنید.

از آخرین باری که مشتری محصولی را از شما خریداری کرده زمان زیادی می گذرد و او دیگر خبرنامه ها و پست های شما در رسانه های اجتماعی را مطالعه نمی کند؛ به عبارتی شما دیگر طلایه دار ذهن مشتری نیستید. اینجا جایی است که باید با ارائه محتوای فوق العاده و مناسب دوباره به میدان بازگردید!

جهت برقراری ارتباط مجدد با مشتریان قبلی، باید به منظور تعیین تغییرات مورد نیاز، به بررسی خواسته ها و رفتارهای خرید آنها بپردازید. پس از آن باید با تغییر در لحن و کلمات، ساختار یا تقویت محتوای خود اطمینان پیدا کنید که ارزش و منفعت تازه و مناسب و متناسبی را به مشتری تقدیم می کنید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *