۵ نکته درباره برندسازی برای کارآفرینان

۵ نکته درباره برندسازی برای کارآفرینان
  • 1396/4/7
  • مهدی پیوندی
  • 0

راه اندازی یک کسب و کار، کار طاقت فرسایی است. کارآفرینان در ابتدای کار در میان جرح و تعدیل محصولات، ایجاد جامعه ای از مشتریان و رسیدگی به مباحث حقوقی، حتی برای غذاخوردن و خواب هم وقت کافی پیدا نمی کنند، چه رسد به اینکه بخواهند درباره برندسازی و ایجاد هویت برای برند خود فکر کنند.

کارآفرینی مثل این است که نوزادی داشته باشید که باید از او مراقبت کنید. همانطور که والدین مسئول هدایت فرزند خود هستند تا تبدیل به بهترین فردی شود که می تواند بشود، وظیفه شما هم این است که به رشد کسب و کار خود کمک کنید تا به آرمانهای هویت برند خود نزدیک شوید. اما در حالیکه درگیر رسیدگی به فوریت های چند سال اول زندگی شرکت نوزاد خود هستید، هیچ بعید نیست که در انجام این وظایف سهل انگاری کنید.

موارد زیر، پنج نکته هستند که به شما کمک می کنند تا حتی در همان آشفته بازار روزهای اولیه آغاز کار، به هویت برند خود شکل بدهید.

 

  1. به دنبال ایده باشید

اولین گام در جهت ایجاد هویت برای شرکت تان این است که ببینید که دیگران چه می کنند. شاید برخی از تاکتیک های برندسازی که در حوزه فعالیت شما پرطرفدار هستند نظرتان را به خود جلب کنند، یا شاید یک فونت جالب پیدا کنید، یا اینکه با یک طرح الهام بخش روبرو شوید. شاید هم عکس این تجربه را داشته باشید و چیزی را ببینید که دوست ندارید، مثلاً اگر همه شرکت های فعال در حوزه فعالیت شما از فونتی استفاده می کنند که شما از آن متنفر هستید، در اینصورت دلیل مضاعفی دارید تا از فونت متفاوتی استفاده کنید و نسبت به بقیه متمایز شوید.

 

  1. «بیست سوالی» بازی کنید

هنگامی که به دنبال ایده هستید، ارزیابی انگیزه هایی که دارید به شدت حائز اهمیت است. انتخاب یک لوگو فقط به این خاطر که جالب به نظر می رسد به اندازه کافی جالب نیست! شما باید برندی خلق کنید که بازتابی از شخصیت شرکت شما است، نه برندی که فقط جالب به نظر می رسد. به منظور کسب اطمینان از اینکه در راه درستی قدم بر می دارید، درباره فرهنگ، محصولات و اهداف شرکت خود از خودتان سوال بپرسید و به آن سوالات پاسخ بدهید. این فرآیند به شما کمک می کند تا نسبت به هویت فعلی -یا فقدان هویت- شرکت خود ایده به دست بیاورید و ببینید که چگونه می توانید شخصیت و مشتریان کسب و کار خود را با آن پیوند بدهید.

 

  1. روی جزئیات تمرکز کنید

مصرف کنندگان غالباً بسیار هوشیارتر از آن چیزی هستند که بیشتر صاحبان کسب و کارها تصور می کنند. شاید مشتریان شما نتوانند دلیل اینکه هویت برند شما موثر یا بی تاثیر است را در قالب کلام به شما ارائه کنند، اما فوراً متوجه می شوند که در کار شما ایرادی وجود دارد. به عنوان مثال، باید از فونتی استفاده کنید که با شخصیت برند شما همخوانی داشته باشد؛ در شرایطی که هدف و نیت شما این است که یک هویت جوان و جوان پسند را به مخاطب القا کنید، یک انتخاب نادرست می تواند این پیام را مخابره کند که شرکت شما کم تجربه و تازه کار است. همین اشتباهاتی که بسیار کوچک و جزئی به نظر می رسند، می توانند تصویر شرکت شما را مخدوش و مشتریان را گیج کنند.

 

  1. طرح ها و آیتم های چاپی را نادیده نگیرید

شاید دنیای ما مجازی شده باشد، اما انسانها موجودات مجازی نیستند. گاهی بهترین راه برای برقراری ارتباط با مردم استفاده از یک آیتم ملموس است تا بدین وسیله بین آنها و برند یک پیوند فیزیکی به وجود بیاید. یک طرح چاپی بی نظیر می تواند هر چیزی را که مشتری می خواهد در رابطه با برند شما بداند را در اختیار او قرار دهد. به عنوان مثال، استفاده از کارت ویزیت هایی که از اندازه ها و شکل های معمول تجاوز می کنند حسی از ابتکار و تفکر خلاق و متفاوت را القا می کند. کاغذ ضخیم حس گرانی و کیفیت را منتقل می کند و کارتهای غیرکاغذی بسته به اینکه از چوب، پلاستیک یا سایر مواد غیرمرسوم ساخته شده باشند، هر یک می توانند متضمن پیام خاصی باشند.

 

  1. تا می توانید از قدرت رسانه های اجتماعی استفاده کنید

رسانه های اجتماعی به دلیل دامنه گسترده کاربران خود یکی از کارآمدترین ابزارها برای بازاریابی برندها هستند؛ به عنوان نمونه، اخیراً تعداد کاربران فیسبوک از مرز ۵۰۰ میلیون عضو عبور کرد. ابزارهای پیشرفته هدفگیری مخاطبان به شما این امکان را می دهند تا با بسیاری از این کاربران ارتباط برقرار کنید. شبکه های اجتماعی شخصیت خودشان را دارند که می تواند هویت برند شما را هم تقویت کند، چرا که مخاطب شما خواه یا ناخواه، ایده نهادینه شده خود نسبت به سایت شبکه اجتماعی را به شرکت شما پیوند می دهد. به عنوان مثال، لینکدین نماد حرفه ای گری است، در حالیکه توییتر معمولاً بیشتر مفرح به شمار می رود.

کلید ایجاد یک هویت قوی برای برند، تهیه و توسعه هر چه سریع تر یک برنامه عملیاتی است. شما با تعیین اهداف واضح، شرایط را برای ارائه یک تصویر منسجم و یکپارچه از برند خود در همه پلتفرم های بازاریابی مورد نظرتان فراهم می کنید. و البته اگر قدم های درستی بردارید، آن هویت همراه با شرکت شما رشد کرده و تکامل پیدا خواهد کرد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *