ساخت پر شیب ترین خط آهن کابلی در سوئیس

ساخت پر شیب ترین خط آهن کابلی در سوئیس
  • 1396/9/25
  • مهری ایران دوست
  • 0

علم مهندسی و فناوری در کشور سوئیس به قله های رفیعی دست پیدا کرده است و به تازگی خبر افتتاح پرشیب ترین خط آهن کابلی دنیا در این کشور منتشر شده است.

این راه آهن کابلی  ۴۴٫۶ میلیون یوروئی که بین شهرهای شووتس و استوز در سوئیس ساخته شده است و یکشنبه ی آینده افتتاح خواهد شد، یکی از جدیدترین دستاوردها و موفقیت های مهندسی و طراحی مدرن به شمار می آید.

گویا آی‌تی  – استفاده از یک سیستم تنظیم تراز باعث می شود که واگن هایی این قطار با ظاهری شبیه به وسایل نقلیه ی عصر فضا (دهه ی ۱۹۵۰ میلادی) که استفاده از آن برای عموم آزاد است، حتی در حین افزایش سرعت به مقدار ۱۰ متر در هر ثانیه نیز کاملا افقی باقی بمانند.

قرار است این خط راه آهن کابلی واقع در پیست آلپاین استوز، در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا روز جمعه با حضور دوریس لئوتارد رئیس جمهور سوئیس افتتاح شود.

این قطار با دو ردیف واگن استوانه ای شکل که شکلی شبیه لوله ی تفنگ دارند، به گونه ای حرکت می کند که مسافران  حتی در زمان عبور از سربالایی ها – یا سرازیری ها در حالت افقی بمانند. جالب است بدانید که مسیر پر از فراز و نشیب این قطار حدود ۱۷۲۰ متر طول دارد و تغییر ارتفاع در طول این مسیر، ۷۴۳ متر است، به طوری که شیب این مسیر چیزی در حدود ۱۱۰ درصد یا (۴۷٫۷  درجه) محاسبه شده است.

دو ردیف واگن استوانه ای خط آهن کابلی

واگن های لوله ای شکل پرشیب ترین قطار کابلی

مسیر این قطار از ایستگاهی واقع در دره ای در نزدیکی شهر شووتس آغاز شده و به روستای کوهستانی استوز با جمعیت حدود ۱۰۰ نفر در ۵۰ کیلومتری جنوب زوریخ ختم خواهد شد.

ایوان اشتاینر، یکی از سخنگوهای این پروژه ی ریلی گفته است که راه آهن جدید کابلی جایگزین مسیر قبلی خواهد شد که از سال ۱۹۳۳ تحت بهره برداری قرار داشته است.” پس از ۱۴ سال برنامه ریزی و ساخت، همه به این خط آهن جدید افتخار می کنند.”

پروژه ی گوندولا، وب سایتی که به سیستم های حمل و نقلی کابل محور اختصاص داده شده است بیان می کند که طرح اصلی پروژه حتی پیش از آن که کار آغاز شود با چالش های متعددی رو به رو بوده است و از زمان آغاز ساخت پروژه در جولای ۲۰۱۳ نیز موانع بسیاری را پشت سر گذاشته است.

در این سایت آمده است:” طراحان این پروژه پیش از انتخاب راستای اصلی مسیر کنونی، حدود ۱۵ طرح مختلف را مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند.”

پرشیب ترین قطار دنیا در نمایی از رشته کوه های آلپ

 

در روند تحلیل و آزمایش طرح ها، ساخت یک خط تله کابین به روش سنتی هم مطرح بوده است که این طرح به دلیل آن که باید از یک میدان تیر فعال عبور می کرده است رد شده است.

” قطار کابلی استوز با استفاده از یک سیستم تنظیم شیب ویژه طراحی شده است. استفاده از این سیستم موجب می شود که چهار کابین در حال چرخش که ظرفیت ۳۴ نفر مسافر را دارند در تمام طول مسیر، افقی باقی بمانند.”

تا پیش از ساخت این خط آهن کابلی، قطار کابلی گِلمِر در شهر بِرن سوئیس با حداکثر شیب ۱۰۶ درصد، پر شیب ترین خط آهن کابلی در دنیا به شمار می رفت.

نمایی از پر شیب ترین خط آهن جهان در استوز سوئیس

 

راه آهن کابلی East Cliff Lift در هیستینگز که در سال ۱۹۰۲ ساخته شده است، پر شیب ترین خط آهن در انگلیس محسوب می شود و حداکثر شیب آن تنها ۷۸ درصد است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *