ارتباط گوش دادن به موسیقی با خاص بودن مغز افراد

ارتباط گوش دادن به موسیقی با خاص بودن مغز افراد
  • 1396/9/26
  • رقیه کُرد
  • 0

آیا تا به حال شده هنگام گوش دادن به موسیقی های فاخر تمام موهای دست تان سیخ شوند؟ احتمالا برخی از شما این احساس را تجربه کرده باشید.سال گذشته آقای «متیو زکس» یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد به منظور کشف منشا این مساله، اقدام به مطالعه افرادی کرد که هنگام گوش دادن به موسیقی این احساس خاص را دارند.

گویا آی تی – در این پژوهش ۲۰ دانشجو شرکت داشتند که ۱۰ نفر از آنها تصدیق کردند بعد از گوش دادن به موسیقی موهای بدن شان سیخ شده و ۱۰ نفر دیگر چنین تجربه ای نداشتند؛ از هر دو گروه اسکن مغزی انجام شد.

زکس متوجه شد کسانی که موفق به برقراری ارتباط عاطفی و فیزیکی با موسیقی شده اند در مقایسه با سایرین عملا دارای ساختار مغزی متفاوت تری هستند.

تحقیق مذکور نشان داد این افراد دارای تارهای متراکم تری هستند که قشر شنوایی آنها را به بخش های پردازش عواطف و احساسات در مغز متصل کرده و این دو می توانند ارتباط بهتری داشته باشند.

نتایج یافته های زکس در ژورنال Oxford Academic منتشر شده اند. وی در بخشی از یافته های خود می نویسد:

”نظریه ارتباط تارهای متراکم‌ تر با کارایی بیشتر بین دو بخش به این معنی است که شما شاهد پردازش بهنیه تری بین آنها خواهید بود.“

به این ترتیب اگر شما هنگام گوش دادن به موسیقی احساس آرامش خاصی می کنید احتمالا عواطف و هیجانات شدیدتری دارید.

ضمنا بعید نیست این احساسات با خاطره های خاصی که امکان کنترل این متغیرها در محیط آزمایشگاهی وجود ندارد، مثلا یک آهنگ خاطره انگیز، هم در ارتباط باشند.

اگر چه آمار شرکت کنندگان این پژوهش زیاد نیست اما در حال زکس در حال تحقیقات بیشتری است که شیوه فعالیت مغز در زمان گوش دادن به موسیقی و نشان دادن واکنش های خاص را زیر نظر می گیرند.

وی امیدوار است از این طریق دلایل عصب شناختی این واکنش ها را یافته و از آنها برای درمان اختلالات روانشناختی کمک بگیرد.

زکس در پایان اضافه می کند:

”افسردگی باعث از بین رفتن قدرت درک زیبایی و لذت پدیده های ساده روزمره می شود.

درمانگرها می توانند از موسیقی برای زنده کردن احساسات افراد استفاده کنند.“

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *