راهنمای تشخیص ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن لینوکس

راهنمای تشخیص ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن لینوکس
  • 1396/10/23
  • زهرا معبودی
  • 0

بسیاری از کامپیوتر های امروزی قابلیت اجرای سیستم عامل های ۶۴ بیتی را دارند اما این موضوع به این معنی نیست که یک سیستم عامل ۶۴ بیتی به طور دقیق و کامل توسط یک کامپیوتر اجرا می شود. به همین دلیل است که همیشه اهمیت دارد بدانید که آیا سیستم عامل شما ۶۴ یا ۳۲ بیتی است و به تناسب نوع سیستم عامل خود تدابیری بیندیشید.

گویا آی تی: در بیشتر اوقات ما توصیه می کنیم که از سیستم عامل های ۶۴ بیتی استفاده کنید چرا که هم عملکرد بهتری دارند و هم اینکه از امنیت بهتری برخوردارند. اما تنها زمانی شما از سیستم عامل ۳۲ بیتی استفاده می کنید که پردازنده ۳۲ بیتی باشد. البته گاهی مشکلات سخت افزاری نیز عامل این اتفاق هستند.

بسیاری از اوقات شما هنگام نصب سیستم عامل، با این پیام مواجه شده اید که آیا می خواهید نسخه ۳۲ یا ۶۴ بیتی را نصب کنید؟ در چنین شرایطی معمولا باید با توجه به عملکرد سیستم خود انتخاب داشته باشید.

در این مقاله به شما یاد می دهیم که نوع لینوکس خود را از لحاظ ۳۲ یا ۶۴ بیتی بودن تشخیص دهید.

پیشنهاد اول: از دستور lscpu در ترمینال استفاده کنید

برای بررسی اینکه آیا رایانه لینوکس شما دارای یک پردازنده ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی است، همچنین برای دیدن اینکه چه نسخه ای از لینوکس نصب شده است، ترمینال خود را باز کنید، دستور زیر را در این اعلان تایپ کنید، سپس Enter را بزنید:

lscpu

 

lscpu

با زدن این دستور العمل، صفحه ای مطابق عکس بالا پیش روی شما باز می شود که دو آپشن مشخص شده برایمان اهمیت دارد.

در قسمت Architecture:

اگر عبارت روبروی این گزینه x86_32 باشد به معنی ۳۲ بیتی بودن و اگر x86_64 باشد به معنی ۶۴ بیتی بودن سیستم عامل است.

در قسمت CPU op-mode(s):

در این جا می توانید مشاهده کنید که چه ورژنی از سیستم عامل روی کامپیوتر نصب شده است. اگر شما یک نسخه  ۶۴-bit ای استفاده کرده باشید، می توانید هر دو المان ۶۴ بیتی و ۳۲ بیتی را مشاهده کنید چرا که یک سیستم عامل ۶۴ بیتی قادر به اجرای هر دو مدل است.

اما اگر شما نسخه ۳۲ بیتی را نصب کرده باشید تنها قادر به اجرای ۳۲ بیتی خواهید بود.

پیشنهاد دوم: از رابط گرافیکی استفاده کنید

اگر روش اول را دوست ندارید و می خواهید سریع تر، با کمک رابط گرافیکی سیستم به اطلاعات لازم پی ببرید می توانید در سمت راست و بالای نمایشگر روی منوی System که به صورت چرخ دنده است کلیک کنید و از منوی باز شونده عبارت System Settings را انتخاب کنید تا تنظیمات لازم در اختیارتان قرار داده شود.

System Settings

وقتی که System Settings را باز کردید با صفحه ای مطابق زیر روبرو می شوید که در ان باید روی گزینه Details کلیک کنید. این گزینه در بخش System قرار دارد و فلش به سمت آن است:

System

بعد از زدن این گزینه، پنجره ای باز می شود که معمولا در سمت چپ آن ۴ منو وجود دارد. از میان منو ها یا تب ها گزینه Overview را انتخاب کنید. در صفحه ای که باز می شود، اطلاعاتی وجود دارد که باید در آن به دنبال عبارت OS type باشید. در این بخش می توانید “۶۴-bit” یا “۳۲-bit” را مشاهده کنید.

دقت کنید که در این بخش و به کمک Details شما فقط می توانید نوع سیستم عامل خود را تشخیص دهید. در حقیقت با مشاهده این سیستم عامل، شما هنوز نمی دانید که آیا کامپیوتر شما می تواند نسخه ۶۴ بیتی را هم اجرا کند یا نه! در حقیقت با این روش فقط می توانید ورژن سیستم عامل را مشاهده کنید و خبری از اطلاعات لازم برای مشاهده معماری سیستم نیست. برای حل این موضوع تنها می توانید از روش اول استفاده کنید.

در این باره تجربیات و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *