شش ویژگی خانه‌های هوشمند که باید درباره آن‌ها بدانید

شش ویژگی خانه‌های هوشمند که باید درباره آن‌ها بدانید
  • 1396/11/9
  • بابک شالکونژاد
  • 0

صاحب‌خانه‌ها باید دیر یا زود خانه‌های هوشمند را بپذیرند، اما جدیدترین موج از این گونه وسایل می‌تواند تفکر آنها را به کلی دگرگون کند.

گویا آی تی – در حالی‌که در مورد خانه‌های هوشمند بسیار صحبت می‌شود اما تعداد انگشت‌شماری از این فناوری‌های مدرن عملا در خانه‌های امروزی به کار گرفته می‌شوند.

اما مالکان در حال حرکت به سمت برخی از این محصولات هوشمند هستند که شامل دماسنج‌های می‌شود که می‌توانند با تلفن های هوشمند خود آنها را کنترل کنند، نورپردازی‌های خودکار،ورود به خانه بدون کلید و سایر تجهیزات سرگرم کننده و امنیتی از جمله موارد دیگری است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

Nino Sitchinava، اقتصاددان برجسته سایت Houzz، که یک وب سایت مرتبط با طراحی خانه است، کسی است که تحقیقات فراوانی درباره استفاده از خانه‌های هوشمند تاکنون انجام داده است. او می‌گوید: استفاده از فناوری خانه هوشمند برای برخی از مالکان امری ضروری محسوب می‌شود.

این فناوری چیزی نیست که همه مالکان به راحتی آن را بپذیرند.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ توسط وب سایت Houzz انجام شد نشان داد که ۲۵ درصد از مالکانی که خانه‌های خود را بازسازی می‌کنند درک کردند که فناوری هوشمند بسیار مهم و حتی فوق‌العاده ضروری است و ۲۳ درصد آنها سیستم‌های خودکار خانه را به عنوان بخشی ار نوسازی منزل خود در سال ۲۰۱۶، نصب کردند. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که هنوز ۳۰ درصد از مالکان بر این باورند که بازسازی خانه با فناوری هوشمند اصلا ضرورتی ندارد.

زمانی که شما ویژگی‌های یک حانه هوشمند را می‌پسندید، مالکان به محصولاتی توجه دارند که کار کردن با آنها ساده و در عین حال کم هزینه باشند.

Danny Hertzberg، شریک مالی تیم Jills که در حاشیه Coldwell در ساحل میامی در فلوریدا قرار دارد، می‌گوید: آنها (مالکان) برای چیزی که نمی فهمند، ارزشی قائل نیستند. زمانی که خریداران خانه آینده‌نگری نسبت به خانه ندارند بنابراین صحبت در مورد فناوری آن خانه توسط  یک مشاور املاک نمی‌تواند هیچ تاثیری بر روی خریدار بگذارد. او افزود: مردم به دنبال این هستند که چطور می‌توانند در هزینه صرفه جویی کنند یا اینکه چه چیزی زندگی را آسانتر می‌کند.

Hertzberg، به این نتیجه رسید که مصرف‌کنندگان به محصولاتی هم‌چون دماسنج، دوربین‌های امنیتی و تشخص‌دهنده دود و کربن منواکسید علاقه دارند.

این سیستم‌ها به همراه چند محصول دیگر یکپارچه می‌شوند و می‌توانند به وسیله یک نرم‌افزار کنترل شوند. هزینه دما‌سنج ۲۴۹ دلار است ( که برخی از شرکت‌های تولید‌کننده انرژی انگیزه‌هایی را برای مردم در استفاده از این وسیله ایجاد می‌کنند) که در واقع یک سرمایه‌گذاری کم برای بدست آوردن آسودگی و راحتی است.

Hertzberg می‌گوید: نصب یک دماسنج بسیار ساده است و آنقدرها هزینه‌بردار نیست، استفاده از آن نیز آسان است. او می‌گوید: اگر مردم به دنبال محصولات ارزان‌تر هستند می‌توانند از یک کنترل‌کننده کوار یا چراغ‌ها از داخل تخت خود استفاده کنند. مردم می‌توانند دماسنج‌ها یا  چراغ‌های بی‌سیم را به صورت جداگانه خریداری کنند و یا کل این سیستم را با انتخاب یک دستگاه Works With Nest یکپارچه و در هم ادغام کنند.

برای مالکانی که به دنبال راهی هستند تا خانه خود را در معرض دید همه قرار دهند پیشنهاد Hertzberg این است که آن‌ها بهتر است به دنبال محصولات خانگی باشند. مانند سیستم‌های ورود به خانه بدون کلید، که شما را قادر می‌سازد با یک نرم افزار یا یک صفحه لمسی درب را باز کنید.

او می‌گوید: حالا با استفاده از چنین سیستمی، خانه شما نسبت به خانه‌های پایین شهر متمایز خواهد بود.

در بررسی‌های که در سال ۲۰۱۵ توسط Coldwell Banker، که یک شرکت فروشنده املاک است،  انجام شد حدود ۳۳ درصد از مشاورین املاک  گفتند که خانه‌هایی که دارای امکانات هوشمند هستند سریع‌تر فروخته می‌شوند. اما حدود ۴۱ از آن‌ها این موضوع را رد کردند. این مشاورین گفتند که خریداران بیشتر به امکانات امنیتی علاقمند بودند. مانند کنترل‌کننده دما و دوربین‌های امنیتی و بعد از آن کنترل‌کننده چراغ و سایر وسایل سرگرم‌کننده.

هم‌اکنون بسیاری از این محصولات هوشمند به بازار آماده‌اند. ولی تنها تعداد کمی از مردم از آن‌ها استقبال می‌کنند. شاید بخشی از این قضیه به دلیل پیچیدگی در استفاده از آن‌ها باشد.

John Galante، رئیس بخش سرمایه‌گذاری شرکت AE که تنها در زمینه خانه‌های هوشمند تحارت می‌کند بیان کرد: مصرف‌کنندگان واقعا به دنبال محصولاتی هستند که بتوانند به سادگی از آن‌ها استفاده کنند.

او هم‌چنین افزود: مردم از محصولاتی که نحوه کار با آن‌ها پیچیده باشد زمانی استفاده می‌کنند که دیگر چاره‌ای نداشته باشند. زمانی که شما بخواهید بیشتر از یک اتاق را توسط این محصولات مدیریت کنید کار کمی سخت خواهد شد.

شرکت Houzz اخیرا کاربرد این فناوری را در خانه، اتاق به اتاق مورد بررسی قرار داد. بررسی‌های انجام شده در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که لوازم هوشمند به صورت گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بزرگ‌ترین وسیله هوشمندی که در آشپزخانه به کار رفت نمایشگر‌های لمسی رنگی بود. در واقع آشپزخانه‌ها آن‌قدرها که شما فکر می‌کنید هوشمند نیستند.Nino می‌گوید: لوازم واقعا با تلفن هوشمند شما ارتباط برقرار نمی‌کنند. بررسی‌های Houzz نشان داد که تنها ۶ درصد از افراد از نرم‌افزارهای تعبیه شده با راهنمایی که همراه با نرم‌افزار ارائه شده بود، کار کردند و تنها ۵ درصد از افراد توسط کنترل‌های بی‌سیم از طریق تلفن هوشمند یا تبلت، یخچال یا گاز خود را کنترل کردند.

از زمانی که فناوری‌های سرگرم‌کننده درحال رشد هستند، از محبوبیت سالن‌های تئاتر کاسته می‌شود.  Hertzberg می‌گوید: اتاق‌های سینمایی کنار گذاشته خواهند شد و شما دیگر به یک اتاق تاریک همراه با یک پروژکتور احتیاج نخواهید داشت. تلویزیون‌های امروزی تجربه عالی در دید یک کار فراهم می‌کنند. او می‌گوید قیمت‌ها ارزان تر شده است و سیستم‌ها نیز پیشرفت بیشتری کرده‌اند.

در اینجا به شش مورد از امکانات هوشمند که توسط مالکان مورد استقبال قرار می‌گیرید اشاره شده است:

دماسنج‌های هوشمند. عملکرد دماسنج‌ها در حال حاضر فراتر از این است که تنها به وسیله آن‌ها بتوان دما را کم یا زیاد کرد. دماسنج‌های هوشمند امروزی می‌توانند از طریق کامپیوتر یا تلفن هوشمند کنترل شوند و حتی برخی از عادت‌ها را نیز فرا می‌گیرند. مثلا معمولا شما چه زمان‌هایی در خانه هستید یا اینکه جه زمانی دما را کم یا زیاد می‌کنید. زمانی که از خواب بیدار می‌شوید یا در زمان‌های خاصی از روز مثل وقتی که به رختخواب می‌روید.

کنترل‌های چراغ. اینکه بتوانیم با یک دستگاه تمام چراغ‌های یک خانه را کنترل کنیم، نور آنها را کم کنیم یا کلا زمانی که به رختخواب می‌رویم آن‌ها را خاموش کنیم تمام چیزهایی هستند که برای صاحب‌خانه‌ها ارزشمندند و می‌توانند با حداقل هزینه از آن‌ها برخوردار باشند.

سیستم‌های هشدار. سیستم‌های امنیتی امروزی شما کنترل‌های دماسنج، چراغ و سایر امکاناتی  می‌شوند که به شما اجازه می‌دهند از راه دور آن‌ها را به وسیله کامپیوتر و یا تلفن خود کنترل کنید. قیمت دوربین‌های امنیتی نیز کاهش یافته و در میان صاحب‌خانه‌ها محبوبیت پیدا کرده است.

سیستم‌های ورود به منزل بدون کلید. با جایگزینی این سیستم‌ها به جای قفل‌های معمولی، صاحب‌خانه دیگر نیاز نیست که نگران باشد که آیا کلید خود را به همراه دارد یا نه. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند شرایطی را فراهم کنند تا درصورتی که خودشان حضور ندارند افراد دیگر هم بتوانند توسط این سیستم هوشمند وارد خانه شوند.

کنترل سایه‌ها. صاحبخانه‌ها از این فناوری که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سایه‌های پنجره را کم یا زیاد کنند، استقبال می‌کنند. این کار تنها با زدن یک کلید انجام می‌شود. به علاوه آنها می‌توانند برنامه‌ایی را از قبل برای دستگاه تعریف کنند تا در صورتی که منزل نیستند سایه‌ها کم یا زیاد شوند.

این برنامه‌ریزی به منظور صرفه‌جویی در انرژی یا این‌که خانه طوری به نظر آید که کسی در آن سکونت دارد، انجام می‌شود. Galante می‌گوید این فناوری با موفقیت در حال پیشرفت است.

بلندگوهای مخفی. بلندگوهای مخفی هم‌چنان محبوب هستند اما این بلندگوها در حال کوچک‌تر شدن هستند. به‌علاوه ممکن است در یک اتاق بیش از دو بلندگو وجود داشته باشد.استفاده از سیستم‌های جدید به صاحب‌خانه ها این امکان را می‌دهد تا صدا را مثلا در یک جشن به طور دلخواه تنظیم کنند.

در آینده شما شاهد نوآوری‌هایی، بیشتر از شش مورد گفته شده درباره خانه‌های هوشمند خواهید بود:

یخچال‌های هوشمند و سایر لوازم آشپزخانه. تعداد اندکی از مردم در حال خرید یخچال‌هایی هستند که شامل نرم‌فزاری است که به آن‌ها می‌گوید به عنوان مثال چه زمانی شیر تمام شده است. Galante می‌گوید: من فکر می‌نم که ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم که به این نوع فناوری احتیاج پیدا کنیم.

اما Hertzberg، می‌گوید: او مشاهده می‌کند که برخی از آشپزخانه‌های هوشمند به این نوع از فناوری مجهز شده‌اند و کنترل کردن فر و گاز از راه دور احتمالا زودتر ار بقیه در آشپزخانه مورد استقبال قرار می‌گیرد.

سیستم‌های تهویه هوشمند.  این سیستم‌ها نه تنها دما را تنظیم می‌کنند بلکه میزان رطوبت و پاکی هوا را نیز تشخیص می‌دهند و متعادل می‌کنند.

مواد اولیه به‌ کار رفته در یک ساختمان هوشمند. در صورتی که نشتی  وجود داشته باشد پشت‌بام خانه‌ها شما را از این مسئله آگاه می‌کنند. گپ دیوارها، رطوبت را شناسایی می‌کنند و چوب ها به کار رفته در منزل هجوم موریانه‌ها را گزارش می‌دهند.

آبیاری هوشمند.‌ حسگرهای مربوط به رسوب و حسگرهای رطوربت‌ برای خاک موجود هستند ولی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بررسی‌های جدید Houzz در زمینه گل‌کاری نشان داد که ۲۴ درصد از مالکان پروژه‌های نوسازی خارج از خانه را انجام می‌دهند که به عنوان مثال چراغ‌های حساس به حرکت را نصب کردند. اما تنها ۸ درصد ار افراد سیستم‌های آبیاری حساس به رسوب را نصب کردند و زمانی که بارندگی شروع می‌شود سیستم آبیاری به طور خودکار خاموش می‌شود و تنها ۲ درصد تلفن هوشمند متصل به حسگرهای یک گیاه را نصب کردند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *