حفاظت از محصولات کشاورزی با استفاده از شیوه ای نوین

حفاظت از محصولات کشاورزی با استفاده از شیوه ای نوین
  • 1396/11/14
  • بابک شالکونژاد
  • 0

محققین در تلاش هستند تا با استفاده از روشی جدید و بدون آسیب رساندن به همه گونه های حشرات، محصولات کشاورزی را از شر آفات دور نگه دارند.

گویا آی تی – همه ما به خوبی می دانیم که علاوه بر این که برخی حشرات برای محصولات کشاورزی آفت محسوب می شوند اما برخی دیگر هم چنان بی آزارند. به همین منظور پژوهشگران در آزمایشگاه  Intellectual Ventures مشغول کار بر روی دستگاهی هستند که تنها آفات و حشرات خاصی را از بین می برد و به سایر حشرات صدمه ای نمی زند. این دستگاه Photonic Fence نام دارد و محققین از سال ۲۰۰۹ مشغول کار بر روی آن هستند. اما طبق اخبار منتشر شده از سایت Wired این دستگاه اخیرا به منظور اولین تست در فضایی خارج از آزمایشگاه و در محوطه وزرات کشاورزی ایالات متحده نصب شده است. اگر تمام برنامه ها به خوبی پیش برود آزمایشگاه  Intellectual Ventures تصمیم دارد تا Fence را به بازار عرضه کند تا کشاورزانی که نیاز دارند تا از محصولات خود در برابر آفات محافظت کنند، ساده تر از همیشه بتوانند این کار را انجام دهند.

در این دستگاه دوربین هایی تعبیه شده است که می توانند آفات را تا شعاع ۱۰۰ متری اسکن کنند و فرم بدن، سرعت، شتاب و فرکانس بال زدن حشرات را بدست آورند. زمانی که یک حشره به عنوان یک آفت توسط Fence شناسایی شد، لیزر به سمت آن شلیک می شود و آن حشره در ۲۵ میلی ثانیه از بین می رود. طبق گفته های شرکت تولید کننده، این دستگاه قادر است در هر ثانیه، ۲۰ حشره را نابود کند و می تواند محیطی را در عرض ۳۰ متر و طول ۳ متر حفاظت کند. و به همین دلیل نام Fence (حصار) برای آن انتخاب شده است.

اگرچه طبق زمان بندی انجام شده قرار بود که این آزمایش از تابستان امسال آغاز گردد اما هنوز مشخص نیست که این آزمایش دقیقا ازچه زمانی شروع شده است و نتایج آن چه زمانی مشخص خواهد شد. البته هنوز هم کشاورزان می توانند بدون وجود Photonic Fence از شر آفات رهایی یابند. اگرچه هنوز نتایج این آزمایش مشخص نشده است، اما طولانی نخواهد کشید که کشاورزان می توانند به سادگی با استفاده از این وسیله گیاهان و محصولات خود را در مقابل حشرات مزاحم حفاظت کنند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *