۱۰ نکته برای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق

۱۰ نکته برای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق
  • 1396/11/18
  • مهدی پیوندی
  • 0

در این مطلب از سری مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به چند باید و نباید اشاره می کنیم که در هنگام استفاده از ایمیل برای پیشبرد و رشد کسب و کارتان باید به آنها توجه داشته باشید.

 

ایمیل مارکتینگ یک گونه حساس و ظریف از انواع بازاریابی است. از یک طرف، نباید اسپمر یا هرزنامه نگار باشید و از طرف دیگر، ایمیل یک ابزار بسیار کارآمد برای حفظ ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل است.

در این میان، شاهد تبلیغات مختلفی در فضای اینترنت هستیم که در جهت ترویج استفاده از ابزارهای گوناگون تسهیل، تقویت و کارآمدتر کردن ایمیل مارکتینگ (از جمله، اتوماسیون) تلاش می کنند. البته شاید انتخاب یک گزینه مناسب آسان به نظر برسد، اما خودتان هم خوب می دانید که اینطور نیست.

آنچه در ادامه می آید نگاهی به مهم ترین نکاتی است که برای ایجاد و اداره یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق باید به آنها توجه داشته باشید.

 

  1. ابزار اتوماسیونی را انتخاب کنید که با اندازه و توان تیم بازاریابی شما تناسب داشته باشد

بسیاری از محصولات قدرتمندتر به خاطر پیچیدگی های خود به فردی نیاز دارند که مدیریت و نظارت بر آنها را بر عهده داشته باشد. اگر از پس هزینه استخدام چنین افرادی بر نمی آیید بهتر است که به سمت نرم افزارهای ساده تری بروید که مستلزم صرف هزینه های نگهداری و پیکربندی کمتری هستند.

 

  1. به جای Outlook از یک نرم افزار دیگر استفاده کنید

لازم و ضروری است که در ایمیل های خود یک دکمه لغو اشتراک داشته باشید تا فرصت لغو ثبت نام را به مشترکان خود بدهید. متاسفانه کد مربوطه از طریق Outlook عمل نمی کند و امکان نمایش دکمه لغو اشتراک به شکلی که مثلاً در جیمیل مهیاست وجود ندارد. البته در برخی از کشورها، مثل اتحادیه اروپا فقدان این دکمه بر خلاف قوانین نیز هست.

 

  1. برای امنیت اطلاعاتی که در دست دارید اهمیت ویژه ای قائل شوید

در سرویسی که استفاده می کنید از رمز عبور قوی و در صورت امکان ورود دو مرحله ای استفاده کنید، و هرگز هیچ اطلاعاتی را نفروشید.

 

  1. عصا قورت ندهید!

ایمیل های عصا قورت داده و خیلی جدی به سرعت برای مخاطب خسته کننده به نظر می رسند و تقریباً در غالب موارد چیزی به جز لغو اشتراک را عاید شما نخواهند کرد. بنابراین، خودتان باشید، متناسب با برند و کسب و کارتان از یک لحن نسبتاً یا تماماً محاوره ای استفاده کنید و حتی اگر منطقی به نظر می رسد شوخی و بامزگی را هم فراموش نکنید. این باعث می شود که شرکت شما انسان گونه تر و انسان محورتر به نظر برسد. به علاوه، کار برای خودتان هم جالب تر خواهد شد.

 

  1. همگام سازی (Sync) خودکار مخاطبان با CRM

بارگذاری و ثبت یا همگام سازی مخاطبان از ابزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می تواند کار زمانبری باشد و حتی منجر به برخی اشتباهات شود، از جمله اینکه چه بسا به اشتباه کسی که اشتراک خود را لغو کرده را مجدداً اضافه کنید، یا اینکه ایمیل های تکراری بفرستید.

در عوض، در صورت امکان ابزاری را انتخاب کنید که افزونه یا سیستمی برای همگام سازی با برنامه ای که در سازمان خود از آن استفاده می کنید داشته باشد.

 

  1. از اتوماسیون ایمیل برای فروش جانبی (cross-sell) کالا و خدمات بهره برداری کنید

چنانچه یک مشتری بالقوه را با موفقیت به یک مشتری بالفعل تبدیل کرده اید، این توانایی را دارید که آیتم های دیگری از موجودی خود را نیز به فروش برسانید.

البته نباید مثل فروشنده هایی که به زور به دنبال قالب کردن محصول مورد نظر خودشان هستند به نظر برسید، اما چندین کمپین را در حال اجرا داشته باشید: کمپین هایی برای مشتریانی که در مراحل مختلف قیف فروش قرار دارند و کمپین هایی برای مشتریان بالفعل، تا محتوای شما همیشه تر و تازه و مرتبط به نظر برسد.

 

  1. از اتوماسیون برای چیزی فراتر از تبلیغ محصول استفاده کنید

از ایمیل فقط برای فروش و متقاعد کردن مخاطب استفاده نکنید. برای مخاطبان خود نظرسنجی یا گزارشات آماری و تحلیلی حوزه فعالیت آنها را ارسال کنید تا تعامل شما با آنها حفظ شود.

 

  1. تناسب زمانی را رعایت کنید

به عنوان مثال، اگر ایام ارائه اظهارنامه مالیاتی است به مخاطبان خود نشان بدهید که خدمات شما چه کمکی می تواند به آنها بکند. اگر به پایان سال نزدیک شده اید درباره خانه تکانی صحبت کنید. به علاوه، به مدتی که هر یک از مشترکان شما عضو فهرست ایمیل مارکتینگ تان بوده توجه داشته باشید و کمپین های متناسبی را تهیه و تنظیم کنید.

 

  1. فراخوان به عمل داشته باشید

در هر یک از ایمیل های خود باید مخاطب را به انجام کاری دعوت کنید که به آن فراخوان به عمل گفته می شود. یکی از راه های موثر این است که یک پست در وبلاگ خود بنویسید و دکمه «ادامه مطلب» را در ایمیل خود قرار بدهید و فراخوان به عمل اصلی را در پست وبلاگی بگنجانید.

هر چه بیشتر و بهتر بتوانید توجه مشتریان بالقوه را به خود جلب کنید، احتمال خرید و حفظ آنها بیشتر خواهد شد.

 

  1. به عوامل لغو اشتراک توجه داشته باشید

هر کاری که انجام می دهید و انجام آن سبب ساز لغو اشتراک مشترکان تان می شود را متوقف کنید. به خاطر داشته باشید که اگر مخاطبان شما کلیک می کنند، در مسیر موفقیت به پیش می روید. اما اگر کلیک نمی کنند و اشتراک خود را لغو می کنند در این مسیر قرار ندارید. در هر صورت، اگر به درستی از ایمیل مارکتینگ بهره برداری کنید می تواند به ابزار قدرتمندی برای تعامل با مشتریان و افزایش فروش تبدیل شود.

 

ما در این مطلب از سلسله مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ به ۱۰ نکته برای داشتن یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق اشاره کردیم. نظر شما چیست؟ چه نکات دیگری به نظر شما می رسد؟

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *