۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

  • 1396/11/24
  • زهرا معبودی
  • 0

سامسونگ بالاخره انتشار اندروید اوریو را برای گلکسی S8 و S8+ آغاز کرد. تا زمانی که این آپدیت به دست همه‌ی کاربران برسد، با بررسی قابلیت‌های جدید این نسخه می‌توانیم برای آن آماده شویم. در این آپدیت سامسونگ با اضافه کردن ظاهری جدید به همراه قابلیت‌هایی نو نرم‌افزار دستگاه‌های خود را بهبود بخشیده است.

تم Samsung Experience 9.0 ظاهراً طوری طراحی شده تا در دریافت سریع‌تر اطلاعات مدنظر کاربران به آن‌ها کمک کند. خیلی از منوها برای مسیریابی بهتر تغییر کرده‌اند. به علاوه، گزینه‌ی اضافه‌ای برای شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل و لانچر صفحه‌ی خانگی هم قرار داده شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا بخشی از این قابلیت‌های جدید را با هم بررسی کنیم.

 

۱. کیبورد سامسونگ بهبودهای بزرگی دریافت کرده است

 

در اندروید اوریو، کیبورد سامسونگ بهبودهای بزرگی دریافت کرده است. از منظر راحتی استفاده، این کیبورد به چهار مود کنتراست بالا و تنظیماتی برای تغییر اندازه‌ی خود کیبورد مجهز شده است. مودهای کنتراست بالا به کاربر کمک می‌کند تا بخش‌های مختلف کیبورد را راحت‌تر پیدا کند. تغییر اندازه‌ی کیبورد باعث می‌شود بتوانید آسان‌تر تایپ کنید و ویژگی سوایپ هم راحت‌تر و دقیق‌تر شما کمک می‌کند.

 

در این نسخه پشتیبانی داخلی از گیف‌ها، اموجی‌های نسخه‌ی ۵٫۰ و یک کلیپ‌بورد مناسب به کیبورد اضافه شده تا رضایت عاشقان شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها جلب شود.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۲. کانال‌های نوتیفیکیشن و عملکردهای پین/چُرت

 

گوگل با معرفی اندروید اوریو روش جدیدی برای کنترل نوتیفیکیشن‌ها در اختیار شما قرار داده است. اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی اغلب نوتیفیکیشن‌های گوناگونی دارند و حالا با این ویژگی می‌توانید تنظیمات هر یک را تغییر دهید.

 

یکی از نمونه‌های خوب در این زمینه توئیتر است که امکان دریافت نوتیفیکیشن برای پیام‌های دایرکت، منشن‌ها، نقل‌قول‌ها، فعالیت‌های جدید فید، لایک‌ها و غیره در آن وجود دارد. خیلی‌ها می‌خواهند برای هر یک از این بخش‌ها نوتیفیکیشن دریافت کنند، ولی غالباً دوست دارند نوع اعلان دریافتی تغییر پیدا کند. این جاست که کانال‌های نوتیفیکیشن وارد می‌شود.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۳. افکت‌های جدید لبه‌ی درخشنده

 

قابلیت لبه‌ی درخشنده (Edge Lighting) چیز بسیار ساده‌ای است، اما در عمل خیلی زیبا به نظر می‌رسد. تنظیمات مربوط به این ویژگی در نسخه‌ی اوریو به S8 و S8+ آمده و شامل افکت‌های رنگارنگ و زیباست. امکان تغییر اندازه و شفافیت این افکت هم وجود دارید تا خودتان بتوانید برای درخشندگی و وضوح نوتیفیکیشن‌ها تصمیم‌گیری کنید.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۴. میانبرهای اپلیکیشن

 

در اندروید اوریو پشتیبانی از میانبرهایی که با لمس طولانی اپلیکیشن‌های صفحه‌ی خانگی فعال می‌شوند هم به سیستم اضافه شده است. این ویژگی برای هر اپ اجازه می‌دهد از ۵ میانبر مفهومی که با لمس طولانی آیکن برنامه فعال می‌شود استفاده کنید. برای استفاده از این قابلیت باید اپلیکیشن‌های خود را آپدیت نمایید، هرچند ممکن است بعضی از برنامه از قبل این ویژگی را تحت پشتیبانی خود قرار داده باشند.

 

مثلاً در اپلیکیشن یوتیوب کاربران می‌توانند به طور مستقیم وارد صفحه‌ی Subscriptions شوند یا ویدیوهای داغ را تماشا کنند. در اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی محبوب مثل توئیتر مستقیماً می‌توانید وارد بخش مربوط به ارسال توئیت جدید، پیام‌های دایرکت یا جستجو شوید.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

۵. مخفی کردن آلبوم‌های گالری

 

اگر می‌خواهید آلبوم خاصی را مخفی کنید، حالا این امکان در گلکسی S8 فراهم شده و می‌توانید این گزینه را در اپلیکیشن Gallery دستگاه ببینید. گفتنی است که این روش برای مخفی‌سازی آلبوم‌ها امنیت به‌خصوصی ندارد، ولی برای ایمنی بیشتر بهتر است از چیزی مثل Secure Folder خود اندروید که دسترسی به آن منوط به داشتن گذرواژه می‌باشد استفاده کنید.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۶. تعیین رنگ پوشه‌ها

 

در این نسخه گزینه‌ای اضافه شده که با استفاده از آن می‌توانید رنگ پوشه‌های موجود در صفحه‌ی خانگی دستگاه را عوض کنید. در این قابلیت علاوه بر رنگ انتخابی شما، رنگ قبلی هم نشان داده می‌شود تا با اطمینان بتوانید تغییرات مورد نظر خود را انجام دهید.

 

این ویژگی به تمی که استفاده می‌کنید هم بستگی دارد و برخی از تم‌ها اجازه‌ی استفاده از همه‌ی رنگ‌ها را نمی‌دهند. برای نمونه، وقتی از تم سیاه استفاده می‌کنید، فقط می‌توانید به طیفی از رنگ‌های خاکستری و سفید دسترسی داشته باشید. در مجموع هرچند که این ویژگی یک تغییر زیبایی‌شناسانه‌ی ساده است، ولی همین که باعث می‌شود به تفکیک رنگ بتوانید پوشه‌ها را تشخیص دهید بسیار جذاب است.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۷. اصلاح شدن منوی About Phone و جستجوی تنظیمات

 

سامسونگ منوی About Phone را از لیست تنظیمات اصلی دستگاه اصلاح کرده است. حالا وقتی این منو را باز کنید می‌توانید شماره‌ی تلفن، شماره‌ی مدل، شماره‌ی سریال و IMEI موبایل خود را راحت‌تر از قبل پیدا کنید.

 

تغییر جزئی بعدی بخش تنظیمات تاریخچه‌ی جستجوهاست که حالاً بر اساس اولویت زمانی مرتب می‌شود. یعنی در هنگام جستجو لیستی از آخرین جستجوهای خود را به ترتیب زمان خواهید دید. اگر قبلاً یک بار گزینه‌ی خاصی را پیدا کرده باشید اما محل آن از یادتان رفته باشد، با کمک این قابلیت به راحتی می‌توانید دوباره آن را پیدا کنید.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۸. استاندارد شدن Dual Messenger

 

قابلیت Dual Messenger که در تلفن‌های هوآوی و شیائومی محبوب زیادی دارد حالا در گلکسی S8 هم به یک استاندارد تبدیل شده است. این ویژگی به خصوص برای فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها دو حساب کاربری دارید مفید می‌باشد. بعد از این که این قابلیت را فعال کردید،یک آیکن کوچک نارنجی رنگ در گوشه‌ی سمت راست پایین آیکن اپلیکیشن ظاهر شده و وضعیت حساب کاربری دوم شما را نشان می‌دهد.

 

در حال حاضر به نظر می‌رسد که فیسبوک، فیسبوک مسنجر و واتس‌اپ محبوب‌ترین اپلیکیشن‌هایی هستند که در گلکسی S8 از قابلیت Dual Messenger استفاده می‌کنند.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۹. رنگ‌های روشن برای صفحه‌ی قفل

 

از حالا والپیپری که استفاده می‌کنید بر سایر نقاط رابط کاربری دستگاه هم اثر می‌گذارد. با این حساب سامسونگ رنگ‌های روشن تقریباً غیرمحسوسی را به ساعت و سایر اطلاعات صفحه‌ی قفل اضافه می‌کند. والپیپر شما هر رنگی که داشته باشد، همان رنگ به متن‌های صفحه‌ی قفل اضافه می‌شود.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۱۰. تنظیمات جدید قابلیت روشن بودن همیشگی نمایشگر

 

در اندروید اوریو گزینه‌های جدیدی به بخش تنظیمات قابلیت Always On Display اضافه شده است. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا ظاهر موبایل خود را به سلیقه‌ی خودتان شخصی‌سازی کنید. در همین راستا، رنگ‌های بسیار بیشتری به تنظیمات این بخش اضافه شده تا بهتر بتوانید ویرایش‌های دلخواه خود را اعمال نمایید.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۱۱. برچسب‌های بهتر برای اسکرین شات‌ها

 

کسانی که زیاد اسکرین شات می‌گیرند می‌دانند که پیدا کردن یک اسکرین شات خاص از بین همه‌ی تصاویری که در بخش File Explorer ذخیره شده گاهاً مشکل است. خود اندروید به طور پیشفرض یک نام تصادفی را به فایل‌ها اختصاص می‌دهد و همین باعث می‌شود که تشخیص محتوای آن‌ها سخت باشد. خوشبختانه سامسونگ این مشکل را حل کرده است.

 

با آپدیت اوریو همه‌ی اسکرین شات‌ها با برچسب Screenshot ذخیره شده و اسم اپلیکیشنی که باز بوده به همراه تاریخ و ساعتِ آن لحظه کنارش نوشته می‌شود. به این صورت می‌توانید بفهمید محتوای تصویر چیست و لازم نیست آن‌ها را تک به تک در گالری باز کنید.

 

 

۱۲. نوتیفیکیشن‌های شفاف

 

علاوه بر تغییر مربوط به رنگ‌های روشن صفحه‌ی قفل، کاربران اوریو می‌توانند میزان شفافیت نوتیفیکیشن‌ها را نیر تعیین کنند. یعنی می‌شود پس‌زمینه‌ی نوتیفیکیشن‌ها بر روی صفحه‌ی قفل را از حالت مات پیشفرض آن به صورت کاملاً نامرئی درآورد. این امکان در ترکیب با گزینه‌های جدیدی که برای ساعت و رنگ‌های جدید افزوده شده باعث می‌شود که صفحه‌ی قفل شما رنگ و روی تازه‌ای پیدا کند.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۱۳. پر کردن خودکار فرم‌ها

 

گوگل با اندروید اوریو نحوه‌ی عملکرد نرم‌افزارهای مدیریت گذرواژه را هم بهبود بخشیده است. از این رو لازم نیست مدام گذرواژه‌ی خود را کپی و پیست کنید یا از افزونه‌های مرتبط استفاده نمایید. خود اندروید اوریو یک API ویژه برای قابلیت Autofill دارد که به نرم‌افزارهای مختلف مدیریت گذرواژه اجازه می‌دهد تا در سرتاسر سیستم به طور پیشفرض و خودکار فرم‌ها را پر کنند. با فعال کردن این قابلیت از این به بعد گذرواژه‌ی شما در همه‌ی فرم‌های لازم در اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های مختلف به طور خودکار وارد می‌شود.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۱۴. اصلاح شدن منوی جستجو

 

سامسونگ ظاهر منوی جستجوی لانچر پیشفرض گلکسی S8 را تغییر داده است. اکنون به جای این که پس‌زمینه‌ی کل این بخش مات باشد، تمام منو شفاف است. علاوه بر این اپلیکیشن‌ها در بخش بالایی صفحه و پیشنهادات در انتهای صفحه نمایش داده می‌شوند. با این طراحی جدید در زمان کاربر به هنگام جستجو صرفه‌جویی می‌گردد.

 

۱۶ قابلیت جدید و جذاب آپدیت اندروید اوریو برای گلکسی S8

 

۱۵. کدک‌های بلوتوث H-Fi

 

با افزایش روزافزون تعداد موبایل‌هایی که جک هدفون را از کنار می‌گذارند، گوگل تصمیم گرفته تا وضعیت پشتیبانی از هدفون‌های بیسیم را با اضافه کردن کدک‌های صوتی باکیفیت بلوتوث بهبود ببخشد. اگر هدفون شما از این کدک‌ها پشتیبانی کند، می‌توانید از کیفیت بالاتر محتواهای صوتی لذت ببرید.

 

هرچند این ترفند هم به اندازه‌ی هدفون‌های سیمی خوب نیست، ولی می‌تواند به پر کردن شکاف موجود کمک کند. البته کاربران گلکسی S8 لازم نیست نگران این مسئله باشند، چون جک هدفون هنوز در دستگاه آن‌ها وجود دارد، اما همین که گزینه‌های مختلف در اختیارتان باشد جذاب است، خصوصاً در شرایطی که خیلی‌ها شیفته‌ی هدفون‌های بیسیم شده‌اند. آپدیت اوریو شامل چند کدک بلوتوث hi-fi از جمله aptX، LDAC و سامسونگ HD است.

 

 

۱۶. به‌روز شدن نوتیفیکیشن‌های موزیک

 

در هنگام استفاده از اپلیکیشن موزیک یا هر اپلیکیشن رسانه‌ای دیگری، کنترل موسیقی در پنل نوتیفیکیشن‌ها بسته به کاور هنری آن آهنگ تغییر می‌کند. رنگ پس‌زمینه‌ی پنل نوتیفیکیشن و کنترل‌های آن بسته به طیف رنگی کاور هنری اثر عوض می‌شود. این ویژگی کنترل‌های مربوط به موزیک را با تمایز بیشتری نسبت به سایر اجزای پنل نوتیفیکشن‌ها نشان می‌دهد.

 

 

کاربران با استفاده از Samsung Experience 9.0 می‌توانند انتظار چیزهایی فراتر از آپدیت معمولی اندروید اوریو را داشته باشند. خود سامسونگ قابلیت‌های جدیدی را چه در ظاهر و چه در نحوه‌ی عملکرد دستگاه اعمال کرده است. شما از کدام یک از این قابلیت‌ها بیشتر خوشتان آمده؟ دیدگاه‌های خود را از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *