لنز نرمال به چه لنزی می‌گویند؟

لنز نرمال به چه لنزی می‌گویند؟
  • 1396/11/24
  • زهرا معبودی
  • 0

لنزهایی که شما استفاده می‌کنید تاثیر زیادی بر شکل ظاهری تصاویر می‌گذارند. لنزهای با زاویه‌ی عریض میدان دید بزرگتری را پوشش می‌دهند، در حالی که لنزهای تله‌فوتو اشیاء با فاصله را بزرگتر می‌کنند. ولی این لنزها هم ایده‌آل نیستند چون اثر خود را بر روی تصویر نهایی می‌گذارند.

گویا آی تی: لنزهای مختلف مشکلات نوری عجیب و غریب و مخصوص خودشان را دارند. مثلاً لنزهای با زاویه‌ی عریض از اعوجاج خمره‌ای – خمیده به نظر رسیدن خطوط صاف – و لنزهای تله‌فوتو از فشردگی – نزدیکی بیش از حد اشیاء به یکدیگر – رنج می‌برند.

بنابراین اگر بخواهیم یک عکس درست مثل دنیای واقعی به نظر برسد باید چه کار کنیم؟ لنزهای نرمال زمانی وارد کار می‌شوند که بخواهیم همه چیز دقیقاً مشابه آنچه با چشم می‌بینیم باشد و خود لنز تغییری در تصویر ایجاد نکند.

لنز نرمال چیست؟

لنز نرمال لنزی است که به بهترین شکل خصوصیات نوری چشم انسان را تقریب می‌زند. به عبارت دیگر تصاویری که با لنزهای نرمال گرفته می‌شود بیشترین شباهت را به آنچه که در دنیای واقعی می‌بینیم دارد. این موضوع هیچ ربطی به دیافراگم ندارد، بلکه کاملاً وابسته به فاصله‌ی کانونی لنزها است.

مقایسه‌ی درست چشم انسان با دوربین دشوار است چون نحوه‌ی عملکرد آن‌ها بسیار متفاوت می‌باشد. چشم ما مشابه هیچ لنزی نیست. اما بازه‌ای از فاصله‌های کانونی وجود دارد که تصاویر مشابه دنیای واقعی می‌سازند. البته همیشه تفاوت‌هایی وجود دارد، ولی تصویر نهایی آن مثل تصاویری که با لنزهای با زاویه‌ی عریض یا تله‌فوتو گرفته شده نیست.

لنز نرمال در دوربین‌های فول فریم ۵۰ میلی متر فاصله‌ی کانونی دارد. این فاصله توسط سازنده‌ی سیستم تصویربرداری Leica، یعنی اسکار بارنک (Oskar Barnack)، تعیین شده و بیشتر قراردادی است. در دنیای واقعی، هر لنزی که فاصله‌ی کانونی‌اش بین ۴۰ تا ۵۸ میلی متر باشد تقریباً مشابه چشم انسان عمل می‌کند.

 

لنز نرمال در دوربین‌های کراپ سنسور معمولاً ۳۵ میلی متر است، هرچند همه‌ی لنزهایی که فاصله‌ی کانونی‌شان بین ۲۸ تا ۳۶ میلی متر باشد جزو همین دسته به حساب می‌آیند.

 

مقایسه‌ی لنزها

 

در ادامه سه تصویر از یک صحنه را می‌بینید؛ البته در این تصاویر موقعیت دوربین تغییر پیدا کرده تا اندازه‌ی سوژه تقریباً یکسان بماند. تصویر زیر با یک لنز نرمال گرفته شده و همان طور که می‌بینید همه چیز تقریباً همان طوری است که باید باشد. اگر آن جا بودید خیابان و خودرو را خیلی شبیه به این تصویر می‌دیدید.

 

مقایسه‌ی لنزها

 

تصویر پایینی با یک لنز با زاویه‌ی عریض تهیه شده و می‌بینید که خودرو چقدر دچار اعوجاج شده است. پرسپکتیو این تصویر بسیار عجیب می‌باشد. دیوار سمت راست عکس که در دو تصویر دیگر هم دیده می‌شود، در این تصویر خیلی بیشتر در پس‌زمینه فرو رفته است.

 

مقایسه‌ی لنزها

 

نهایتاً، تصویر زیر را می‌بینید که با لنز تله‌فوتو گرفته شده و صحنه را کاملاً تغییر داده است. با دقت به خانه‌ی پشت سر خودرو می‌توانید ببینید که این خانه نسبت به دو تصویر دیگر چقدر نزدیک‌تر به نظر می‌رسد. در این عکس همه چیز کمی اغراق شده است.

 

مقایسه‌ی لنزها

 

همان طور که می‌بینید وقتی اشیاء تقریباً با اندازه‌ی واقعی خود ثبت شوند، ظاهر لنز نرمال حس درستی را منتقل می‌کند.

 

مزایا و معایب لنزهای نرمال

 

بزرگترین مزیت لنزهای نرمال این است که همه چیز نرمال و طبیعی به نظر می‌رسد. البته همین ویژگی بزرگترین عیب این لنزها هم به شمار می‌آید. تصاویری که با این لنزها تهیه می‌شوند بیشترین شباهت ممکن را با دنیای واقعی دارند. اگر آنچه در حال رخ دادن است جالب و درگیرکننده باشد، واقع‌گرایی تصویر بیشتر می‌شود. اگر آنچه در حال رخ دادن است دقیقاً از جنس اتفاقات همین کره‌ی خاکی باشد، تصویر نهایی خسته‌کننده خواهد بود.

 

استفاده از لنزهای نرمال بسیار راحت است. برای این که ببینید چه چیزهایی در قاب شما جا می‌گیرد کافی است به اطرافتان نگاه کنید. هر آنچه که می‌بینید همان چیزی است که در تصویر هم ثبت خواهد شد. در شروع به کار با این نوع لنز، بهتر است به جای تمرکز بیش از اندازه روی ترکیب‌بندی‌ها، تمرکز خود را بر یادگیری نحوه‌ی نوردهی دقیق بگذارید. کافی است دوربین خود را به سمت آنچه که می‌بینید بگیرید و دکمه‌ی شاتر را فشار دهید.

 

لنزهای نرمال کاربردهای بسیار زیادی دارند. فقط باید دوربین را بردارید و به اطراف خود دقیق‌تر نگاه کنید. من با استفاده از همین لنزها تصاویر پرتره، چشم‌انداز و حتی ورزشی بسیار خوبی گرفته‌ام. شاید فقط در موارد خاص، مثلاً وقتی می‌خواهید از یک منظره‌ی بسیار عریض عکس بگیرید یا روی یک سوژه زیاد زوم کنید، این لنزها به دردتان نخورد.

 

کدام لنزهای نرمال در دسترس هستند؟

 

اگرچه اکثر لنزهای مخصوص زوم بازه‌ی فاصله‌ی کانونی نرمال را پوشش می‌دهند، ولی اگر به دنبال یک لنز نرمال مخصوص هستید، چند گزینه پیش رو دارید. ما گزینه‌های زیر را توصیه می‌کنیم.

 

کانن

  • فول فریم: Canon EF 50mm f/1.8 STM
  • کراپ سنسور: Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

نیکون

  • فول فریم: Nikon AF-S FX NIKKOR 50mm f/1.8G
  • کراپ سنسور: Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G

لنزهای نرمال معمولاً برای شروع عکاسی گزینه‌های خوبی هستند. این لنزها خیلی منعطف‌اند و استفاده از آن‌ها آسان است. هرچند با این لنزها نمی‌توان تصاویر عریض یا کلوزآپ‌های ورزشی گرفت، اما کاربرد آن‌ها آن قدر زیاد است که تقریباً به درد هر کاری می‌خورند.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *