“نتفلیکس” چیست؟ – هر آنچه باید در رابطه با نتفلیکس بدانید

“نتفلیکس” چیست؟ – هر آنچه باید در رابطه با نتفلیکس بدانید
  • 1397/3/14
  • زهرا معبودی
  • 0
محتوا پنهان

شاید بارها در طول روز در دنیای مجازی یا در گفتار عاشقان و دنبال کنندگان فیلم نامی از نتفلیکس را شنیده باشید. نت فلیکس در حقیقت یک شبکه و شرکت پشتیبانی از محصولات رسانه ای و فیلم است که در سال ۱۹۹۸ در آمریکا بنیان گذاری شد. این شرکت در حال حاضر حدود ۳۷ درصد از کاربران خود را از ایالات متحده دارد. این شرکت در اولین فاز حرکت خود به سمت رشد، اقدام به کرایه دی وی دی از فیلم های مختلف نمود. بعد از آن شروع به تولید محصولات و فیلم های مختلف نمود و در نهایت، پای خود را به کشور های مختلف باز کرد

در حال حاضر نتفلیکس در بیش از ۱۹۰ کشور دنیا، مجری فعالیت های رسانه ای است.

نتفلیکس

سازندگان فیلم در نتفلیکس چه کسانی هستند؟

در واقع شرکت های فیلم سازی، که فیلم قابلی داشته باشند، می توانند در این باره با نتفلیکس مذاکره کرده و طرح های خود را در این شبکه مطرح کنند. در صورتی که فیلم و برنامه مورد نظر و طرح فیلم جذاب باشد، نتفلیکس قطعا روی آن سرمایه گذاری خواهد کرد.

 

در نتفلیکس چه طور فیلم هایی پخش می شود

معمولا هر نوع فیلم جذابی که تا کنون نام آن را شنیده ایم، در این شبکه پخش شده است. اما می توان گفت که عجیب ترین فیلم ها و پر طرفدار ترین فیلم ها در این شبکه وجود داشته اند. از جمله این فیلم ها می توان فیلم های سینمایی و سریال هایی برای بزرگسالان و فیلم هایی برای رده سنی کودکان و انیمیشن اشاره کرد.

نکته دیگر این که از این شبکه به عنوان فعالیت های سیاسی و تبلیغاتی خاص و نا محسوس نیز انجام می شده است.

سرمایه گذاری نتفلیکس برای ساخت فیلم ها به چه میزان است؟

نتفلیکس به دو روش فیلم هایی را روی این شبکه به نمایش می گذراد.

فیلم هایی که سازندگان آن به طور اختصاصی فیلم را می سازند و محل نمایش را نتفلیکس اعلام می کنند.

فیلم هایی که نتفلیکس به طور اختصاصی اسپانسر تولید آن ها است.

در این میان، تا کنون ۵ فیلم بالاترین میزان سرمایه گذاری نتفلیکس را به خود اختصاص داده اند که ۴ مورد مربوط به سال ۲۰۱۷ و یک مورد مربوط به سال ۲۰۱۸ می باشد:

  • درخشان (Bright) با هزینه‌ی ۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷؛
  • ماشین جنگی (War Machine) با هزینه‌ی ۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰‍۱۷؛
  • اوکجا (Okja) با هزینه‌ی ۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷؛
  • دفتر مرگ (Death Note) با هزینه‌ی ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰‍۱۷؛
  • مرد ایرلندی (The Irishman) با هزینه‌ی ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸؛

محبوبیت فیلم مرد ایرلندی، به همان میزان است که توسعه دهندگان یک بازی اندرویدی نیز از روی ان ساخته اند و داستانی شبیه به داستان فیلم مورد نظر دارد.

نتفلیکس

رفع فیلتر نتفلیکس برای ایرانیان

در ماه های اخیر خبر از رفع فیلتر نتفلیکس برای ایرانیان، سخن های زیادی رفته است که البته درست می باشد. بنیان گذاران این شبکه، تصمیم گرفتند تا بعد از ۳ دهه، محدودیت ها را برای ایرانیان بردارند. بنابراین حالا می توان از دو طریق ایرانیان را به نتفلیکس متصل کرد

  • اپلیکیشن نتفلیکس
  • وب سایت نتفلیکس

فیلترینگ ایران بر روی نتفلیکس

با توجه به اینکه خود نتفلیکس حدود ۳ دهه ایرانیان را از دسترسی به این شبکه محدود می کرده است، حالا با در نظر گرفتن تمهیدات جدید، این ایران است که درب این شبکه را پلمپ کرده است! به عبارتی کاربران ایرانی به راحتی و آزادی نمی توانند از این سرویس استفاده کنند.

نتفلیکس

استفاده از نتفلیکس چگونه است؟

زمانی که فردی در هر جای دنیا بخواهد از نتفلیکس استفاده کند، لازم است که ابتدا از کارت اعتباری استفاده کند، و هزینه عضویت خود را بپردازد.

البته در ماه اول استفاده، نتفلیکس این لطف را به کاربران کرده که می توانند یک ماه بدون دغدغه پرداختی و به طور رایگان فیلم تماشا کنند.

انواع کارت های اعتباری در نتفلیکس

همانطور که گفته شد، برای استفاده از نتفلیکس در ماه دوم به بعد از اشتراک خود لازم است که هزینه عضویت خود را پرداخت کنید تا حق کپی رایت حفظ شود و بتوانید به طور قانونی فیلم ها را تماشا کنید.

کارت هایی که نت فلیکس ارائه می کند به صورت زیر است:

  1. پلن ابتدایی: کارت ۸ دلاری عضویت در نتفلیکس
  2. پلن استاندارد: کارت ۱۰ دلاری عضویت در نتفلیکس
  3. پلن حرفه ای: کارت ۲۰ دلاری عضویت در نتفلیکس

انواع کارت های اعتباری در نتفلیکس 

پلن ابتدایی: کارت ۸ دلاری عضویت در نتفلیکس

در این پلن، کاربر لازم است که برای عضویت در ماه ۸ دلار بپردازد. در این پلن تنها ۱ دستگاه حق پخش را خواهد داشت. از طرفی کیفیت محتوای پخش شده نیز به صورت ۴۲۰ بوده و می توان گفت که کیفیت به صورت کاملا معمولی ارائه می شود.

پلن استاندارد: کارت ۱۰ دلاری عضویت در نتفلیکس

در این مدل یعنی پلن استاندارد کاربر ملزم است از ماه دوم عضویت خود مبلغ ۱۰ دلار را به نت فیلیکس پرداخت کند. در پلن دوم، کاربر قادر است تنها پخش را در دو دستگاه ارائه دهد. البته کیفیت فیلم نیز به صورت اچ دی، ( ۷۲۰ ) می باشد.

پلن حرفه ای: کارت ۲۰ دلاری عضویت در نتفلیکس

در این مدل نیز کاربران لازم است که بعد از گذراندن یک ماهه عضویت رایگان خود، برای بهره مندی از امکان پخش فیلم تا ۴ دستگاه و البته با کیفیت فول اچ دی ۱۰۸۰ مبلغ ۲۰ دلار ماهیانه پرداخت کنند

پرداخت ها در نت فلیکس چگونه است؟

پرداخت مشترکی برای تمامی کشور ها وجود دارد که به صورت دلار می باشد. از این رو ایرانی ها نیز اگر بخواهند از این خدمات استفاده کنند لازم است که پرداخت خود را به صورت دلاری و با کارت های مستر خارجی انجام دهند.

البته این شبکه، نمونه ای از کارت های خود را که به صورت اختصاصی صرفا برای استفاده در نت فلیکس استفاده می شود، در امازون در معرض فروش قرار داده است.

نکته دیگر این که، در ایران نیز برخی از سایت ها اقدام به فروش کارت های اعتباری نت فلیکس نموده اند که می توان از آن ها استفاده کرد.

نکته مهم دیگر این که حتی برای استفاده از پلن رایگان یک ماهه در نت فلیکس لازم است که مشخصات کارت اعتباری تان را به نت فلیکس اعلام کنید و آن را در اکانت خود در جایگاه مشخص شده بنویسید.

انواع کارت های اعتباری در نتفلیکس 

از کجا بدانیم در نت فلیکس چه فیلم هایی پخش می شود

برای این که بدانید در این شبکه چه فیلم هایی پخش می شود می توانید از دو طریق متوجه این امر شوید.

  • از طریق ورود به حساب خود در نتفلیکس
  • از طریق وب سایت های مرتبط با نت فلیکس

در روش اول، کاربر با وارد شدن به نتفلیکس می تواند به صورت دسته بندی خاص، فیلم ها را و موضوعات آن ها را ببیند. پیام نتفلیکس این است که در هر زمان و مکان هر فیلمی را که می خواهی مشاهده کن. پس در این باره هیچ محدودیتی با خود نتفلیکس نخواهید داشت.

اما در روش دوم، در صورتی که هنوز نمی دانید که واقعا می خواهید از نتفلیکس استفاده کنید یا نه می توانید از وب سایت های مرتبط با نتفلیکس استفاده کنید و لیست فیلم ها را در آن بررسی کنید.

از جمله وب سایت های معتبر برای اطلاع رسانی فیلم های این شبکه می توان به  IMDb و Metacritic اشاره داشت. در این وب سایت ها می توانید به راحتی با جستجو، در مورد فیلم ها اطلاع کسب کنید. حتی برای راحتی کاربران، برای این دو سرویس اپلیکیشن های موبایلی اندرویدی و آیفون نیز طراحی شده است.

چگونگی نمایش فیلم ها در نتفلیکس

زمانی که شما با جستجو، متوجه شدید که فیلم دلخواه تان در این شبکه پخش می شود، به راحتی می توانید روی آن کلیک کنید و به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید. این اطلاعات شامل قسمت های پخش شده نیز می باشد:

قسمت های پخش شده از یک فیلم در نتفلیکس

امکاناتی که در نتفلیکس در دسترس کاربران قرار دارد چیست؟

کاربران در این شبکه علاوه بر جستجو و تماشای فیلم های مختلف می توانند، به محتویات زیر نیز دسترسی داشته باشند:

  • دسترسی به محتوایی که خود نتفلیکس برای تولید آن ها خودش رسما سرمایه گذاری کرده است.
  •  دسترسی به فیلم های متناسب با کودکان و انیمیشن ها
  •   دسترسی به بخش کودک و امکان مشاهده هزاران انیمیشن
  • دسترسی به فیلم ها و سریال ها در هر اوقات از شبانه روز و در هر مکان ( البته به شرط وجود دسترسی به اینترنت )
  • مشاهده عناوین فیلم های جدید و قسمت های تازه بارگذاری شده روی نتفلیکس
  • امکان مشاهده فیلم ها روی انواع تبلت، موبایل و غیره
  • امکان امتیاز دهی به فیلم های مختلف در این شبکه
  • امکان مشاهده فیلم روی موبایل یا تبلت و پخش ادامه آن روی دستگاهی دیگر مثل لپ تاپ یا تلویزیون
  • و غیره

چگونگی نمایش فیلم ها در نتفلیکس

آیا امکان پخش آفلاین ویدیو در نتفلیکس وجود دارد؟

از سوی منابع مختلفی اخیرا خبرهایی به گوش می رسد که این شبکه قصد دارد به کاربران این دسترسی را بدهد که به راحتی فیلم های مورد نظر خود را دانلود کنند و هر وقت که تمایل داشتند به صورت آفلاین و بدون دسترسی به اینترنت آن ها را تماشا کنند.

از آن جا که  آمازون پرایم یکی از رقبای قدر برای نتفلیکس به شمار می آید، و این قابلیت را مدت هاست ارائه داده، بعید نیست که نتفلیکس نیز از این فرصت بهره مند شود.

رقیب نتفلیکس در ایران کیست؟

گفته شده که از زمانی که نتفلیکس درب خود را بر روی کاربران ایرانی گشوده است، هم اکنون فیلمو اعلام خطر نموده که مبادا کاربران با روی کردن به این شبکه، دست از فیلمیو بکشند. نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که طبیعتا این نگرانی طبیعی و عادی و به جا است. اما باید توجه داشت که ایرانی ها از این سیستم با وجود فیلترینگ چندان که باید استقبال نکرده اند. از طرفی هزینه عضویت یک ماهه در این سرویس برای معمولی ترین حالت نزدیک به ۴۰ هزار تومان است که قطعا برای کاربران به صرفه نیست.

از طرف دیگر، امکان پرداخت ها برای ایرانی ها به صورت مستقیم وجود ندارد و دردسر های خاص خود را دارد. مخصوصا این که لازم است این شبکه را با فیلتر شکن باز کنند، با افت سرعت نیز مواجه خواهند بود که برای مشاهده یک فیلم ۲ سه گیگابایتی واقعا اعصاب خرد کن است.

 

آیا امکان پخش فیلم ایرانی در نتفلیکس وجود دارد؟

پاسخ مثبت است. تا کنون از میان فیلم های ایرانی دو فیلم در این شبکه پخش شده است. آسپرین و فصل دوم شهرزاد نام این دو فیلم است. آیا شما حاضر هستید این دو فیلم را از طریق نتفلیکس مشاهده کنید یا از طریق فیلمیو و سرویس های داخلی؟

 

درآمد زایی نتفلیکس دقیقا از کجاست؟

از روزهای ابتدایی روی کار امدن نتفلیکس در آمد این شرکت از طریق اجاره دادن دی وی دی ها صورت می گرفت. اما رفته رفته با توسعه این شبکه در کشورهای مختلف پلن های درآمد زایی به سمت دریافت هزینه حق اشتراک به پیش برده شد.

در آمد حاصل از پرداخت حق عضویت ها توسط کاربران به صورت ۹۵۰ میلیون دلار در ماه است. از طرفی این شبکه هنوز کار پخش و کرایه دی وی دی را کنار نگذاشته و ماهانه ۳۰ میلیون دلار از این طریق کسب درآمد می کند.

با یک حساب سر انگشتی می توان گفت، سود خالص از کارکرد این شبکه در ماه، از ۱۰۹ میلیون کاربر، به میزان ۴۳ میلیون دلار است.

در آمد ( غیر خالص ) این شبکه در سال ۲۰۱۶ حدود ۹ میلیارد دلار و درسال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار بوده که قاعدتا برای سال ۲۰۱۸ نیز باید رقمی بالاتر از ۱۴ میلیارد دلار در نظر گرفت.

 

آیا وجود نتفلیکس در ایران سود دارد؟

با توجه به اینکه استفاده از این شبکه در ایران منوط به پرداخت ماهیانه است، گفته شده که این رقم به دلیل وجود محدودیت های پرداختی و از طرفی به علت فاصله کلان دلار و ریال، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

از طرفی بسیاری از کشور ها که دغدغه دین و رشد مذهب خود را دارند، علاوه بر ایران، جلوی فعالیت آزادانه نتفلیکس را گرفته اند. از جمله این کشورها می توان به اندونزی اشاره داشت.

 

رقبای آنلاین نتفلیکس کدام وب سایت ها هستند؟

معمولا وقتی حرف از بزرگترین سرویس پخش ویدیو می شود، باید دانست که رقیب آن علاوه بر آمازون، چیزی جز شبکه یوتیوب نیست. البته هر دو این سرویس ها در ایران فیلتر می باشند و برای استفاده از آن ها محدودیت هایی وجود دارد. در عین حال استفاده از یوتیوب هنوز ساده تر از نتفلیکس در ایران خواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *