اختلافی غیر قابل قبول میان عملکرد نسخه های مختلف پردازنده Intel Core i9

اختلافی غیر قابل قبول میان عملکرد نسخه های مختلف پردازنده Intel Core i9
  • 1397/3/27
  • سینا اشتری
  • 0

پس از مقایسه عملکرد نسخه های مختلف پردازنده Intel Core i9 موجود در بازار از اختلاف فاحش میان عملکرد نسخه موبایل و دسکتاپ این پرازنده شوکه شدیم؛ و به نظر می رسد که Intel Core i9 عنوان مناسبی برای نسخه موبایل این پردازنده نباشد.

پردازنده های Intel Core i9 سرعت و عملکردی باور نکردنی را به نمایش می گذارند؛ در حین مدتی که مشغول آزمایش عملکرد لپ تاپ Alienware 17 R5 laptop و کامپیوتر رومیزی Alienware Area-51 R5 بودیم، پردازنده های Intel Core i9 به کار رفته در تولید آنها را با انواع و اقسام نرم افزار ها و بازی های سنگین مورد آزمایش قرار داده و متوجه سطح بالای قدرت پردازشی آنها شدیم؛ اما در این میان آنچه که توجه ما را به خود جلب کرد وجود اختلافی فاحش میان سرعت پردازش و سطح عملکرد نسخه موبایل و نسخه دسکتاپ Intel Core i9 بود.

در واقع باید بگوییم که عملکرد نسخه موبایل این پردازنده که از آن در تولید لپ تاپ ها استفاده می شود در سطح نسخه دسکتاپ و موجود در کامپیوتر های رومیزی نبوده و نسخه موبایل Intel Core i9 از نظر توان و سرعت پردازش بیشتر شبیه به پردازنده Intel Core i7 است.

نسخه دسکتاپ پردازنده Intel Core i9 دارای ۱۸ هسته پردازشی بوده و این در حالی است که تعداد هسته های پردازشی نسخه موبایل به ۶ هسته محدود شده است؛ تعداد هسته های پردازشی موجود در نسخه موبایل پردازنده Intel Core i9 و قدرت و سرعت آن بیشتر شبیه به پردازنده Intel Core i 7 است تا Intel Core i9 و به نظر می رسد نسخه موبایل این پردازنده لیاقت نام Core i9 ی را که یدک می کشد را نداشته باشد.

پردازنده نسل هشتم Core i3 شرکت اینتل دارای ۴ هسته پردازشی است و نمی توان انتظار بیشتری از آن داشت، پردازنده Core i5 با برخورداری از ۶ هسته واقعی و ۶ هسته مجازی در مجموع ۱۲ هسته پردازشی را در اختیار کاربر قرار داده و این در حالی است که پردازنده Core i7 از ۶ هسته واقعی و ۱۲ هسته مجازی بهره برده و در نهایت می تواند ۱۸ هسته پردازشی را به انجام پردازش ها سنگین کامپیوتری اختصاص دهد.

نسخه های موبایل و دسکتاپ پردازنده های پیشین اینتل همیشه اختلافات غیر قابل انکاری در بحث عملکرد و سرعت پردازش داشته اند اما تا به حال شاهد این سطح از اختلاف سرعت و قدرت پردازش نظیر آنچه که در مقایسه عملکرد نمونه های موبایل و دسکتاپ پردازنده Core i9 متوجه آن می شویم نبوده ایم.

نسخه موبایل پردازنده Core i9 و یا Core i9-8950H به لحاظ تعداد هسته های واقعی و مجازی دقیقا با پردازنده نسخه موبایل Core i7 مطابقت دارد؛ و این نکته ایست که تا پیش از این شاهد آن نبوده ایم.

از طرف دیگر سرعت کلاک نسخه موبایل پردازنده Core i9 نیز دقیقا با سرعت کلاک نمونه موبایل پردازنده Core i7 برابری می کند و نهایتا باید بگوییم که نسخه موبایل آخرین پردازنده شرکت اینتل به هیچ وجه در حد و اندازه نسخه دسکتاپ پرازنده Core i9 ظاهر نمی شود.

تا به این لحظه در حال مقایسه عملکرد نسخه موبایل پردازنده های Core i 9 و Core i7 بوده ایم؛ اگر بخواهیم مقداری به بیان تفاوت های میان نسخه های موبایل و دسکتاپ پردازنده Core i9 بپردازیم بحث پیچیده تر نیز خواهد شد؛ همانظور که گفتیم نسخه دسکتاپ آخرین نسل از پردازنده های شرکت اینتل و یا Intel Core i9 از ۱۸ هسته پردازشی بهره می برد؛ فاکتوری که برای این پردازنده یک برگ برنده محسوب می شود؛ در نقطه مقابل با وجود آنکه می دانیم نمی توان یک پردازنده ۱۸ هسته ای را داخل بدنه ظریف یک لپ تاپ جای داد اما باید بگوییم که بحث فعلی ما خیلی فنی نیست و فقط به عنوان یک کاربر،می خواهیم دلیل این اختلاف فاحش میان سطح عملکرد نمونه موبایل و دسکتاپ پردازنده Core i9 را درک کنیم.

همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره شد ما با انجام آزمایش بر روی لپ تاپ Alienware 17 R5 و کامپیوتر رومیزی Alienware Area-51 تخمین دقیقی در مورد سطح عملکرد نسخه های موبایل و دسکتاپ پردازنده Core i 9 زده ایم و نهایتا به این نتیجه رسیدبم که با وجود قدرت و عملکرد قابل قبول پردازنده Core i9 موجود در مجموعه سخت افزاری لپ تاپ Alienware 17 R5، در مقایسه آن با نسخه دسکتاپ این پردازنده نباید انتظار زیادی از عملکرد آن داشته باشیم.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *