وجود حداقل یک نرم افزار جاسوسی موبایل در گوشی های هوشمند کاربران

وجود حداقل یک نرم افزار جاسوسی موبایل در  گوشی های هوشمند کاربران
  • 1397/4/13
  • سینا اشتری
  • 0

حتما برای شما هم پیش آمده که به محض اینکه به موضوع خاصی علاقه مند می شوید، نرم افزار های نصب شده بر روی گوشی شما موارد مشابهی با این موضوع را به شما پیشنهاد می دهند؛ باید بدانید که حتی موثق ترین اپلیکیشن ها هم گاهی نقش نرم افزار جاسوسی موبایل را بازی می کنند.گمانه زنی های متعددی در مورد وجود نمونه هایی از نرم افزار جاسوسی موبایل در گوشی های هوشمند کاربران وجود دارد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به محض اینکه تصمیم سفر می گیرید و یا پس از اینکه از موتور جست و جوی گوگل برای یافتن اطلاعات تکمیلی در مورد سفر مورد نظر خود استفاده می کنید، برخی از نرم افزار های نصب شده بر روی گوشی هوشمندتان و از جمله آنها فیسبوک و اینستاگرام به یکباره پیشنهاد هایی تبلیغاتی را در مورد تور های ارزان قیمت و یا هتل های لوکس به شما ارائه می کنند. این نرم افزار ها چگونه متوجه می شوند که شما قصد انجام یک سفر را دارید؟ آیا مطمئنید که نمونه ای از یک نرم افزار جاسوسی بر روی گوشی شما نصب نشده است؟

کاربران زیادی روایات مشابهی را از تجربه کار با گوشی هوشمند خود بازگو کرده اند؛ عده ای از کاربران معتقدند که گوشی هوشمند آنان همیشه در حال جاسوسی از آنهاست و اطلاعات استخراجی از جاسوسی را در راستای تبلیغلات و بازاریابی اینترنتی به کار می گیرد. حجم گسترده گمانه زنی ها در مورد وجود نرم افزار های جاسوسی در گوشی های هوشمند دانشمندان دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه بوستون را بر آن داشت که تحقیقات وسیعی را در مورد صحت و یا عدم صحت این شایعات آغاز کنند.

با اینکه نتیجه این تحقیقات نتوانست موضوع فعالیت های جاسوسی نرم افزار های به ظاهر موثق را ثابت کند اما گزارش های تهیه شده از نتایج این تحقیقات حاوی نکاتی است که می تواند کاربران را حیرت زده کند.

نرم افزار جاسوسی موبایل

انجام تحقیقات مذکور یک سال تمام زمان برد و در آن هزاران نرم افزار مختلف مورد مطالعه قرار گرفتند. هدف این تحقیقات تلاش برای یافتن سرنخی از فعالیت جاسوسی در این نرم افزار ها بوده است.

۱۷۲۶۰ نرم افزار مختلف موجود برای سیستم عامل اندروید مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که این اپلیکیشن ها از یک نرم افزار جاسوسی موبایل مشخص برای ارائه پیشنهاد های تبلیغاتی و بازاریابی استفاده می کنند.

بر خلاف گمانه زنی های کاربران، این اپلیکیشن ها برای جاسوسی از کاربر از میکروفون و یا دوربین های گجت استفاده نمی کردند. بلکه با جاسوسی از محتوای چند رسانه ای به اشتراک گذاری شده توسط کاربر اطلاعاتی را استخراج کرده و به منظور بازاریابی و تبلیغات از این اطلاعات بهره برداری می کردند.

در این میان نرم افزار موبایل شبکه اجتماعی فیسبوک نقشی اساسی را بازی می کرد و تمامی اپلیکیشن هایی که ویژگی به اشتراک گذاری مستقیم اطلاعات بر روی شبکه اجتماعی فیسبوک را داشتند نیز به نوعی یک نرم افزار جاسوسی موبایل به حساب می آیند.

همانطور که گفتیم اپلیکیشن های مورد مطالعه از ضبط صدا و تصویر کاربر برای جاسوسی از وی استفاده نمی کردند و فقط از طریق کاوش در محتوای به اشتراک گذاری شده توسط اپلیکیشن اطلاعاتی را استخراج کرده و در اختیار موسسات بازاریابی و تبلیغاتی قرار می دادند.

برای مثال یکی از اپلیکیشن های مورد مطالعه نرم افزاری به نام GOPuff بود. GoPuff تمام اطلاعات در دسترس کاربر مانند موقعیت مکانی؛ جنسیت، سن و … را در اختیار یک موسسه تبلیغات دیجیتال به نام Appsee قرار می داد.

باید بدانید که موسسه های نرم افزاری مختلفی از شیوه هایی مشابه اطلاعات شخصی کاربران را با اخذ اجازه از آنها استخراج کرده و از این داده های اطلاعاتی برای بهبود تعامل کاربر با اپلیکیشن های خود استفاده می کنند. اما نرم افزار هایی مانند GoPuff هیچ اجازه ای از کاربران مبنی بر دسترسی به اطلاعات حساب های کاربری شان نمی گیرد و بدون اطلاع انان، اطلاعات را در اختیار موسساتی تبلیغاتی مانند Appsee قرار می دهند.

با اینکه تحقیقات وسیع انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه بوستون نتیجه ای جز استفاده برخی از اپلیکیشن ها از نرم افزار های جاسوسی موبایل در پی نداشت، اما هنوز هم نگرانی هایی در مورد جاسوسی، شنود مکالمات و سوء استفاده از دوربین های گوشی هوشمند توسط اپلیکیشن ها وجود دارد.

شبکه اجتماعی فیسبوک پیش از این هم مظنون به جاسوسی بوده است و در سالی که گذشت بار ها شاهد تشکیل جلسات دادگاهی متعدد در این مورد بوده ایم. به نظر می رسد که مهم ترین نرم افزار جاسوسی موبایل توسط شرکت فیسبوک تولید شده باشد و با وجود اینکه اطلاعات فردی استخراج شده از کاربران فقط و فقط به منظور اهداف تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما نرم افزار جاسوسی موبایل تولید شده توسط فیسبوک می تواند از اطلاعات شخصی افراد برای تحقق اهداف امنیتی نیز استفاده نماید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *