Smoke Loader، هوشمند ترین بد افزار سال ۲۰۱۸

Smoke Loader، هوشمند ترین بد افزار سال ۲۰۱۸
  • 1397/4/15
  • سینا اشتری
  • 0

Smoke Loader نام بد افزار قدرتمند جدیدی است که بهترین راه نفوذ به سیستم شما را انتخاب می ‌کند و به تمامی اطلاعات محرمانه شما دسترسی دارد.

Smoke Loader  قادر است بد افزار هایی از جمله تروجان ها، باج افزار ها و cryptocurrency mining software را در سیستم شما پخش کند و شما را به دردسر بیاندازد. شیوه عملکرد این بد افزار در میان نمونه‌ های قبلی کم‌ تر دیده شده است.

این بد افزار که با نام Smoke Loader شناخته می ‌شود از سال ۲۰۱۱ تاکنون فعال بوده و به تدریج پیشرفت کرده است. Smoke Loader در سال ۲۰۱۸ از همیشه معروف‌ تر بوده و از طریق آپدیت های نرم‌ افزاری تقلبی سیستم شما را آلوده می‌کند.

مانند سایر بدافزار ها Smoke Loader نیز حمله اولیه خود را با یک فایل آلوده Microsoft Word آغاز می ‌کند و کاربر بدون اطلاع قبلی با صدور اجازه دسترسی به سیستم، این امتیاز را به Smoke Loader می ‌دهد که یک تروجان را به سیستم تزریق کرده و سایر برنامه‌ های آلوده را از همین دریچه به کامپیوتر کاربر وارد کند.

محققان سیسکو (Cisco) مدتی است فعالیت این بد افزار را زیر نظر گرفته‌ اند و از آخرین فعالیت‌ های آن مطلع شده‌ اند. یکی از جدید ترین شیوه های نفوذ Smoke Loader استفاده از تروجان TrickBot است؛ یک تروجان بانکی که اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران از جمله پسوورد ها، اطلاعات کارت‌ های بانکی و سایر اطلاعات حساس را به دست می‌آورد. ایمیل‌ های فیشینگ یکی دیگر از راه‌ های انتشار این بد افزار هستند؛ ایمیل‌ هایی که به نظر از یک شرکت نرم‌ افزاری معتبر برای کاربر فرستاده می ‌شوند و یکی از بهترین راه‌ های ورود به سیستم او هستند.

نکته جالب توجه برای محققان در رابطه با Smoke Loader راه نفوذ جدیدی است که تا کنون هیچ بد افزار دیگری از آن استفاده نکرده؛ یک روش تزریق کد به نام PROPagate که سال گذشته به عنوان یک روش واسطه مطرح شده بود.

این تکنیک از فانکشن SetWindowsSubclass استفاده می‌ کند؛ فانکشنی که برای بروزرسانی Subclass ویندوز استفاده می‌ گردد و این کار را بدون قطع اتصال فعلی به انجام می ‌رساند که بهترین راه ورود بد افزار هست. به این ترتیب بدافزار مورد بحث از این دریچه باز شده برای تزریق کد و سپس انتقال فایل‌ها استفاده می‌ کند؛ یک حمله بهینه و کاملا نامرئی.

به نظر می ‌رسد که هکرها تمامی پست‌ های مربوط به PROPagate را مطالعه کرده و از آن در راستای کارهای خراب ‌کارانه خود استفاده کرده‌ اند.

‌افرادی که پشت این داستان هستند از تکنیک‌ های پیشگیری آنالیز برای پوشاندن رد پای خود نیز استفاده کرده ‌اند؛ Runtime AV Scanners، Tracing و debugging تکنیک‌ هایی هستند که هر محققی برای بررسی رفتار بد افزار ممکن است از آن ‌ها استفاده کند.

با این ‌که بسیاری از حملات Smoke Loader وظیفه رساندن بد افزار های جانبی دیگر به کامپیوتر مورد نظر را بر عهده می ‌گیرند، در برخی موارد این بد افزار Plug-In های خود را حمل کرده و با استفاده از آن‌ ها کارهای خراب ‌کارانه خود را به انجام می ‌رساند.

هر یک از این پلاگ-این ‌ها برای دزدیدن اطلاعات محرمانه خاصی طراحی شده ‌اند. تمامی مرورگر هایی که اطلاعات کاربر را در خود ذخیره می ‌کنند می ‌توانند هدف حملات Smoke Loader قرار بگیرند؛ مرورگر هایی از جمله IE، Chrome، Opera و حتی برنامه‌ های مدیریت ایمیل مثل Outlook و Thunderbird نیز می‌ توانند مرود سوء استفاده این بدافزار باشند.

جالب است بدانید برنامه خراب ‌کار Smoke Loader می‌ تواند از نرم‌افزاری چون TeamViewer هم برای نفوذ امنیتی استفاده کند؛ به طوری که از کامپیوتر کنترل کننده نیز می ‌تواند کامپیوتر مقابل را آلوده کند.

به نظر می‌رسد که سازندگان این بد افزار از تبلیغ ‌هایی که در بخش تاریک وب پخش کرده‌ اند به محبوبیت زیادی نرسیده ‌اند و با این خراب‌ کاری‌ها در مقیاس بزرگ می ‌خواهند برنامه ‌شان را به دنیا معرفی کنند. شاید هم با این کار قصد دارند از botnet برای منافع شخصی خود بهره‌ بگیرند.

در هر صورت شرکت‌های IT باید در مقابل این تهدید ها راه چاره‌ ای پیدا کنند.

محققان سیسکو در این رابطه می ‌گویند:

«بر اساس مشاهدات ما مارکت botnet و تروجان‌ روز به ‌روز در حال تغییر است، نقش اول‌ های این بازی به طور پیوسته کیفیت و تکنیک خود را به ‌روز رسانی می ‌کنند. این افراد بر اساس یک برنامه منظم در حال پیشرفت و برتری خود در مسیر دور زدن ابزار های امنیتی ما هستند. کاملا روشن است که در تقابل، ما نیز باید سیستم ‌های خود را ب ه‌روز نگاه داریم.

توصیه جدی ما به کاربران و شرکت‌ ها این است که از پروسه‌ های امنیتی تعریف شده پیروی کنند؛ مثل نصب پیوسته پچ‌ های امنیتی جدید، توجه بیشتر به هنگام دریافت پیغام از شرکت‌ های سوم شخص و حصول اطمینان از یک نسخه پشتیبان آفلاین. این تمرین‌ ها تهدیدهای امنیتی خارجی را کاهش داده و در صورت خراب‌ کاری بدا فزار ها امکان جبران‌ و ریکاوری اطلاعات از دست رفته را به کاربر می ‌دهند».

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *