ثبت یکتا | اهمیت ثبت شرکت، ثبت برند و رتبه بندی شرکت

ثبت یکتا | اهمیت ثبت شرکت، ثبت برند و رتبه بندی شرکت
  • 1397/5/7
  • گویا آی تی
  • 0

ثبت شرکت

زمانی که افرادی تصمیم به شروع یک فعالیت تجاری با مشارکت یکدیگر می گیرند نیازمند ثبت شرکت هستند. شرکت ها انواع مختلفی دارند که انتخاب آنان بسته به نیاز و شرایط شرکاء متفاوت است. امروزه در ایران پرکاربرد ترین انواع شرکت، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت با سهامی خاص است. ثبت شرکت نقطه ای برای رسیدن و ایجاد ماهیت حقوقی برای شرکت است. هیچ شرکتی نمیتواند قبل از ثبت شرکت، دارای شخصیت حقوقی شود. ثبت نقطه پایانی برای تکمیل تشریفات تشکیل شرکت حساب می شود. این قانون که برای افراد متقاضی ایجاد شخصیت حقوقی برای شرکت تجاری بدون ثبت مورد استناد قرار گرفته، برداشتی غیر از این دارد. شخصیت حقوقی شرکت بدون ثبت آن، پیامدهایی مانند مجازات کیفری و انحلال شرکت را به دنبال دارد. اکثر کشور ها موارد و شرکت های ثبت شده را به وسیله منتشر کردن آگهی یا سایر راه های متداول، اطلاع می دهند. در قانون جمهوری اسلامی ایران باید آگهی ثبت شرکت ها در روزنامه رسمی منتشر شود.

ثبت برند

با ثبت برند می توان از محصولات یک شرکت به صورت قانونی حمایت کرد و با ثبت برند به نام شرکت، می توان از علامت تجاری استفاده کرد. از جمله مزایای ثبت برند می توان به استفاده انحصاری از یک علامت خاص به یک شخص یا شرکت، اقامه دعوی از اشخاص متقلب سوء استفاده گر از برند توسط مالک برند، عدم استفاده از نام تجاری ثبت شده یا شباهت با آن و جلوگیری از سوء استفاده از علامت تجاری اشاره کرد. از جمله مزایای ثبت برند این است که ارزش افزوده ی سهام برای سهامداران ایجاد می کند، از سوءاستفاده افراد متقلب جلوگیری می کند، تضمین لازم به مصرف کنندگان برای اعتماد، انتخاب و تشخیص برند مناسب را می دهد، امکان راحت تر برای دریافت وام را فراهم می کند و در آخر می توان به شهرستان ها، نمایندگی فروش ایجاد کرد. یکی از مهمترین مسائل برای انتخاب برند، قوانین ثبت برند تجاری می باشد زیرا شما را در انتخاب اسامی محدود می کند. باید به قوانین ثبت برند در ایران برای ثبت علامت تجاری توجه ویژه ای شود زیرا در غیراینصورت در ثبت برند شما مشکلاتی ایجاد می کند.

رتبه بندی شرکت

رتبه بندی شرکت یا همان گرید مقیاسی است که براساس آیین نامه ارجاع کار توسط دستگاه های اجرایی ذیربط، صلاحیت شرکت ها برای انجام پروژه ها و مناقصات بر اساس سوابق کاری اعضا و توان فنی تیم آن بررسی می شود. در صورتی که شرکت شرایط موردنظر را داشته باشد، قادر به دریافت گواهی تشخیص صلاحیت می شود. دریافت گواهی نامه تشخیص صلاحیت، اخذ گرید یا اخذ رتبه بندی شرکت نامیده شده است. شرکت ها و سازمان های دولتی باید با شرکت هایی قرارداد منعقد کنند که دارای رتبه هستند. سرمایه گذار می تواند برای انتخاب شرکت مناسب و انجام پروژه خود، از پتانسیل فنی و مالی و رتبه بندی شرکت ها به طور کامل مطلع شود و تصمیم خود را بگیرد. شرکت های پیمانکاری باید برای شرکت کردن در مناقصات دولتی گواهینامه صلاحیت پیمانکاری را دریافت کنند. هم چنین رتبه بندی شرکت ها وضعیت کلی شرکت نسبت به هم و نقاط ضعف و قوت آن ها را بیان می کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *