۱۲ امکان جدید گوگل کروم با کم فعال کردن فلگ های گوگل کروم

۱۲ امکان جدید گوگل کروم با کم فعال کردن فلگ های گوگل کروم
  • 1398/2/7
  • زهرا معبودی
  • 0

مرورگرها یک بخش مهم از زندگی افرادی هستند که این روزها روزگارشان با اینترنت و جستجو گره خورده است. مرورگر گوگل کروم در این میان در مقابل رقبا در حال پیش روی است چرا که در نهایت تلاش است که امکاناتی را ارائه دهد که کاربر با فعال کردن آن بتواند تجربه لذت بخشی از کارکردن با مرورگر داشته باشد. فلگ های گوگل کروم یکی از مجموعه امکاناتی است که برای این موضوع مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مطلب می خواهم به شما ۱۲ فلگ گوگل کروم را بشناسانم و بگویم که آن ها را چطور فعال کنید تا تجربه کاربری تان حسابی لذت بخش تر شود.

اما قبل از همه این ها شاید لازم باشد بدانید که اصلا فلگ های گوگل کروم را چطوری باید پیدا کرد؟

 

شیوه دست یابی به فلگ های گوگل کروم

قبل از این که بخواهید از هر کدام از فلگ های گوگل کروم استفاده کنید لازم است که بدانید آن ها در کجای مرورگر تان قرار دارد تا تغییرات را در آن مکان حاصل کنید.

برای این منظور:

  1. مرورگر گوگل کروم خود را باز کنید
  2. در قسمت جستجو و نوشتار جتسجو ( آدرس بار ) عبارت chrome://flags  را بنویسید و اینتر را بزنید.

با این کار صفحه ای در گوگل کروم باز می شود که لیست بزرگی از فلگ ها و هشدارها را نمایش می دهد که البته این لیست از هشدار استیبل و پایدار نیست.

شیوه دست یابی به فلگ های گوگل کروم
شیوه دست یابی به فلگ های گوگل کروم با کمک آدرس بار در گوگل کروم جستجوی عبارت chrome://flags  است. 

چطور فلگ مورد نظرمان را در گوگل کروم پیدا کنیم؟

وقتی که به کمک ترفند ارائه شده در بالا توانستید وارد بخش فلگ های کروم شوید، می توانید با کمک قابلیت ” پیدا کردن ” یا ” find ” به راحتی ( با فشردن کنترل + F ) باکس جستجو را باز کنید و نام فلگ مورد نظرتان را در آن بنویسید تا کروم آن را پیدا کند.

نکته: البته در این آموزش ما برای هر کدام از فلگ های کروم که قصد آموزش ان را داریم URL مربوطه را در انتها آورده ایم که می توانید با کپی و پیست کردن به راحتی، به فلک مورد نظر دست پیدا کنید.

 

معرفی های فلگ های گوگل کروم برای وبگردی لذت بخش

در ادامه لیستی از بهترین فلگ های گوگل کروم را به شما ارائه می کنیم:

 

فعال کردن Parallel downloading برای افزایش سرعت دانلود در گوگل کروم

گوگل کروم در حال تدارک ابزارهای کافی برای افزایش سرعت و لذت وبگردی بوده است. این مرورگر برخی از این ویژگی ها را به طور پیش فرض فعال کرده و نیازی نیست که شما این کار را انجام دهید. یکی از بهترین ویژگی های گوگل کروم برای افزایش سرعت دانلود Parallel downloading است . Parallel downloading به شما این امکان را می دهد که به سادگی یک دانلود را به بخش ها ( نخ ها ) متفاوت تقسیم کند و آن را در زمان کمتری دانلود کند. ( چیزی شبیه به IDM ). با این کار، فایل شما قادر است که تنها به ۳ بخش تقسیم شود.

وقتی که Parallel downloading را در میان فلگ های کروم پیدا کردید، به طور معمول روی حالت Default فعال است که شما باید آن را Enable کنید

فعال کردن فلگ گوگل کروم Parallel downloading برای افزایش سرعت دانلود در گوگل کروم

بعد از این هر بار که شما فایلی را دانلود کنید متوجه می شوید که این کار سریع تر رخ می دهد و این هم به خاطر قابلیت تقسیم بندی فایل مورد نظر است.

برای پیدا کردن این فلگ کافی است که عبارت Parallel downloading را در فلگ های کروم جستجو کنید

 

بهبود حریم خصوصی با فلگ های گوگل کروم

این موضوع دیگر از کسی پوشیده نیست که گوگل از یک سری عملکرد های ما اطلاعات جمع می کند تا تجربه جستجو و کاربری مان را ارتقا دهد. این کار توسط گوگل انجام می شود و همه از آن اگاه هستند اما به طور ذاتی می توانید به کمک ۲ فلگ از فلگ های کروم کاری کنید که دسترسی گوگل به حریم شما و اطلاعات در مورد شما کاهش پیدا کند.

  • فلگ مربوط به سایت های برتر
  • فلگ مربوط به هایپرلینک ها

بهبود حریم خصوصی با فلگ های گوگل کروم

 

غیر فعال کردن Site Engagement

اگر قابلیت Site Engagement  را غیرفعال کنید موجب می شود که گوگل تاپ ترین سایت هایی که معمولا به وفور به آن ها مراجعه می کنید را ردیابی نکند.

غیر فعال کردن Hyperlink

Hyperlink نیز قابلیتی است که با جستجوی همین عبارت در فلگ های گوگل کروم می توانید به آن دست پیدا کنید. با کمک این قابلیت ردیابی هایی که بر اساس کلیک کردن روی عناصر سایت ها، توسط گوگل انجام می شود به حداقل می رسد.

 

فعال کردن فلگ کروم Scroll Anchor Serialization

از پیش از ۲۰۱۷ تا کنون گوگل کروم به دنبال این بوده که بتواند شرایطی ایجاد کند تا کاربر بتواند به راحتی موقعیت خود را در صفحه سایت هایی که جستجو می کند و در حال خواندن آن هاست حفظ کند. Scroll Anchor Serialization یکی از قابلیت هایی است که به این موضوع کمک می کند. لنگر اسکرول یا Scroll Anchor Serialization در حقیقت به شما کمک می کند که صفحه را روی یکی از المان ها قفل کند تا هر گونه بارگزاری جدید روی صفحه، موجب از دست دادن موقعیت نشود.

فعال کردن فلگ کروم Scroll Anchor Serialization

معمولا وقتی که این ویژگی فعال نیست، وقتی که صفحه ای را باز می کنید که در حال لود شدن است، اگر هنوز زمان لود شدن تمام نشده باشد و شما یک موقعیت در صفحه را پیدا کنید و در حال خواندن آن باشید با اتمام لود شدن، صفحه به سمت بالا کشیده می شود و به ابتدای صفحه می رود و این موجب می شود که موقعیت از دست برود. اما Scroll Anchor Serialization یکی از المان های در حال مشاهده را قفل می کند تا این پرش رخ ندهد.

برای فعال کردن این فلگ کروم، همین عبارت را در فلگ ها جستجو کنید و آن را فعال کنید:

 

کاهش Microphone Echo در چت های آنلاین و مبتنی بر وب

اگر تا کنون از طریق مرورگر با دیگری چت کرده باشید و معمولا از چت صوتی استفاده کرده باشید ( خواه در فیس بوک این کار را کرده باشید یا با پشتیبانی یک سایت تماس صوتی از طریق مرورگر گرفته باشید ) متوجه می شوید که هنگام ضبط صدا، با وجود این که صدایی اضافی وجود نداشته، صدایی ضبط شده که کیفیت صدا را پایین می آورد. به این جریان مایکروسافت اکو گفته می شود.

کاهش Microphone Echo در چت های آنلاین و مبتنی بر وب با کمک فلگ های کروم

خوشبختانه می توانید به کمک قابلیت Microphone Echo که فلگی از کروم است این صدا را کاهش دهید یا از بین ببرید. برای این کار کافی است که در صفحه فلگ های کروم echo را بنویسید تا این قابلیت پیدا شود.

با این جستجو گزینه  WebRTC Echo Canceller 3 مشاهده خواهد شد که باید آن را فعال کنید. از طرفی باید تنظیمات میکروفون لپ تاپ خود را به حالتی ببرید که حداکثر نویز ها را از بین ببرد.

 

پر کردن اتوماتیک فرم ها با یک کلیک توسط یک فلگ کروم

از میان فلگ های گوگل کروم Auto-Fill Forms مسئولیت این را بر عهده دارد که شما بتوانید به راحتی با یک کلیک، فرم ها را پر کنید. البته این فلگ باید ابتدا فعال شود. البته در گوگل کروم فرم ها نظیر فرم های تماس با ما در سایت ها، فرم های پرداختی و غیره را به طور اتوماتیک پر می کند اما فلگ کروم Auto-Fill Forms موجب می شود که این کار سریع تر صورت گیرد.

پر کردن اتوماتیک فرم ها با یک کلیک توسط یک فلگ کروم

برای این موضوع، Single-click autofill را در میان فلگ ها جستجو کنید تا نمایان شود و بعد آن را فعال کنید. (فعال کردن یعنی انتخاب enable ).

در ادامه وقتی که فرمی را مشاهده کنید، با یک کلیک لیستی از اطلاعات که می تواند در آن قرار گیرد، نمایش داده می شود و می توانید با یک کلیک فرم را پر کرد.

 

فعال کردن Picture in Picture برای تماشای فیلم در کروم

تصور کنید که در حال وبگردی هستید و در حال جستجو و خواندن یک مطلب در سایت، و در همین حالت یک فیلم را پیدا می کنید هر چند احساس می کنید که فیلم مورد نظر پاسخ جستجوی شما نیست و هنوز به آن چیزی که در سایت نیاز دارید دسترسی پیدا نکرده اید اما تمایل دارید آن فیلم را هم از دست ندهید. خوشبختانه خاصیت  Picture in Picture در گوگل کروم به شما این امکان را می دهد تا ویدیو را با این قابلیت نمایش دهید در حالی که به راحتی می توانید به بخش های دیگر صفحه اسکرول کنید تا بتوانید اطلاعات دیگری بیابید!

برای این منظور، باید فلگ کروم  Picture in Picture را فعال کنید تا در منوی راست کلیک روی ویدیو،  Picture in Picture را مشاهده کنید.

Picture in Picture

وقتی که فلگ مورد نظر را جستجو کردید و آن را فعال کردید، باید مرورگر خود را یک بار ببندید و باز کنید. بعد از این به صفحه ای بروید که یک فیلم در آن قرار دارد. روی فیلم راست کلیک کنید و عبارت Picture in Picture را انتخاب کنید و از دیدن فیلم در کنار وبگردی لذت ببرید.

 

نمایش عنوان سایت در Omnibox Suggestions

Omnibox Suggestions در حقیقت آن جا معنی پیدا می کند که، شما در کروم در حال نوشتن و جستجوی ادرسی هستید و بعد لیستی از نتایج در ادرس بار مشاهده می کنید. اگر قابلیت و فلگ مورد نظر فعال باشد می توانید برای هر جستجو در آدرس بار دو خط را مشاهده کنید که اولین خط مربوط به عنوان سایت و دومین خط مربوط به URL سایت است.

نمایش عنوان سایت در Omnibox Suggestions

با توجه به عکس بالا می توانید متوجه شوید که این قابلیت چه می کند. برای این که به این حالت از نمایش دست پیدا کنید باید Omnibox UI Vertical Layout را جستجو کنید ( در میان فلگ ها ) و آن را فعال کنید.

 

بهبود استفاده از فضای حافظه با مدیریت تب ها  و فابلیت Tab Discarding

Tab Discarding دو کلمه ای است که برای اتفاقی خیلی خوب در گوگل کروم تعریف می شود. تصور کنید که شما ۳۰ تب را باز کرده اید و می خواهید آن ها را مشاهده کنید. مطمئنا باز کردن تب های مختلف در مرورگر، موجب خوردن فضای زیادی از حافظه در لحظه می شود که این تاثیرات جانبی منفی دیگر نیز دارد. مثلا اگر از سیستمی استفاده کنید که قدیمی تر است ممکن است با باز کردن شمار زیادی تب سیستم تان هنگ کند. اما راه حل آن Tab Discarding است.

بهبود استفاده از فضای حافظه با مدیریت تب ها  و فابلیت Tab Discarding

با فعال کردن این فلگ در میان فلگ های کروم، شما می توانید تب های زیادی از سایت های مختلف را باز کنید اما زمانی این تب ها فعال می شوند و اطلاعات آن کامل لود می شود که تب مورد نظر را باز کنید. این کار موجب می شود که فضا حافظه کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

 

فعال کردن فلگ کروم Smooth Scrolling

Smooth Scrolling یا اسکرول نرم برای کسانی مفید است که از سایت هایی استفاده می کنند که قابلیت گرافیکی و المان های داخلی سایت به قدری زیاد است که گاهی لود شدن آن ها مساله ایجاد می کند.

وقتی که در حال مرور یک صفحه هستید با کمک Smooth Scrolling یا اسکرول نرم، اگر بخشی هنوز لود نشده باشد، بعد از لود کامل، پرش های کوچک ایجاد نمی شود. در کل Smooth Scrolling کمک می کند که موقع وب گردی و مشاهده سایت ها، اعصابتان کمتر خرد شود چرا که پرش از مکان در حال مشاهده به موقعیت های پایین تر و بالاتر امکان پذیر نیست. این ویژگی را باید بیشتر در عمل تست کنید.

فعال کردن فلگ کروم Smooth Scrolling

برای این منظور، کافی است که Smooth Scrolling را در میان فلگ های کروم سرچ کنید یا در ادرس بار آدرس chrome://flags/#smooth-scrolling را بنویسید و اینتر را بزنید.

وقتی که به موقعیت رسیدید از منوی کشویی و بازشونده رو به پایین Enable را انتخاب کنید.

نکته: این قابلیت در برخی مرورگر ها به طور پیش فرض فعال است اما برای کروم نیاز به این تنظیمات دارد تا از آن استفاده کنید.

 

خاموش کردن سریع صدای تب ها با فلگ کروم Mute tab

تصور کنید که چندین تب را با هم باز کردید اما ناگهان صدای موزیک، فیلم یا هر چیزی از یکی از تب ها بلند می شود. اگر در اداره باشید قطعا مدیریت این حالت کمی سخت است. به کمک آیکون اسپیکری که در سمت راست و بالای هر تب نشان داده م شود می توانید متوجه شوید که منبع پخش صورت از کدام تب است و آن را خاموش کنید.

به کمک این فلگ، وقتی که شما تنها یک بار کلیک روی این آیکون کنید سریع صدای آن قطع می شود. البته می توانید راست کلیک هم کنید و Mute tab را انتخاب کنید. ( راست کلیک روی آیکون ). اما با یک بار کلیک سریع تر می توان صدای آن را خاموش کرد.

خاموش کردن سریع صدای تب ها با فلگ کروم Mute tab

برای این که، این قابلیت را فعال کنید کافی است که Tab audio muting UI control را در میان فلگ های کروم جستجو کنید یا این که آدرس chrome://flags/#enable-tab-audio-muting را در آدرس بار آن جستجو کنید.

 

فعال کردن Fast Tab/Window Close با کمک یک فلگ گوگل کروم

اگر شما تعداد زیادی تب را فعال کرده باشید و یا این که پنجره های زیادی را باز کرده باشید خوب می دانید که بستن آن ها به طور معمول کمی زیاد طول می کشد. خب معمولا باید یک سری فرآیند ها انجام شود تا به کمک آن، عملیات بستن و خارج شدن به خوبی انجام شود. اما فلگ Fast Tab/Window Close  این کار را آسان تر می کند.

در حقیقت وقتی که فلگ کروم Fast Tab/Window Close  را فعال می کنید موجب می شود که به طور بصری، تب ها سریع بسته شوند اما عملیات بستن و فرآیند اتمام کار تب ها و پنجره ها در پس زمینه ادامه پیدا کند و به طور بصری شما را درگیر نکند.

برای فعال کردن این فلگ کافی است که Fast tab/window close را در میان فلگ ها جستجو کنید یا این که آدرس chrome://flags/#enable-fast-unload را در آدرس بار جستجو کنید تا فلگ مورد نظر نمایش داده شود و شما آن را فعال کنید.

 

فعال کردن Password Generation برای تولید پسورد های قوی

 

همانطور که از Password Generation پیداست، متوجه می شوید که عملیات تولید پسورد توسط کروم توسط این فلگ برای شما انجام خواهد شد! اما مهم این است که کجا این اتفاق خواهد افتاد و با چه کیفیتی!؟

با فعال کردن فلگ Password Generation شما می توانید در صفحاتی که در حال ایجاد اکانت هستید، پسوردهای قوی از سوی کروم دریافت کنید و برای پسورد اکانت خود آن ها را انتخاب کنید. در حقیقت این فلگ کروم به شما کمک می کند تا بتوانید امنیت بیشتری برای خود لحاظ کنید.

فعال کردن Password Generation

برای فعال کردن این فلگ گوگل کروم کافی است که Password Generation را در لیست فلگ های کروم جستجو کنید یا این که آدرس chrome://flags/#enable-password-generation را در آدرس بار بنویسید و اینتر را بزنید.

 

با کمک این فلگ های گوگل کروم می توانید به راحتی، تجربه لذت بخشی از وب گردی داشته باشید و از امکانات یک مرورگر عالی بهره مند شوید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *