شناخت ۱۴ عادت خود تخریبی در کارآفرینان جوان

شناخت ۱۴ عادت خود تخریبی در کارآفرینان جوان
  • 1398/7/28
  • زهرا معبودی
  • 0

بسیاری از افراد عادت ها و رفتارهای خود تخریبی دارند و این موجب می شود که این رفتارهای منفی تاثیر بدی روی زندگی و حرفه و کسب و کار آن ها بگذارد. البته می توان گفت این رفتارهای خود تخریبانه روند یک فرد سالم نیست، اما جلوگیری از آن هم یک شبه رخ نمی دهد.

مخصوصا اگر شما یک کارآفرین هستید و به تازگی وارد مرحله توسعه کسب و کاری شده اید، یا کارمند جایی هستید بهتر است که این عادت های خود تخریب را بشناسید و نسبت به آن ها همین حالا اقداماتی را شروع کنید.

ما بر اساس یک تحقیق همه جانبه، مهم ترین عادت های خود تخریبی را تشخیص داده ایم و در این مطلب در مورد آن ها با شما صحبتی خواهیم داشت.

 

سندرم ایمپوستورنمود بی لیاقتی برای ارتقاع ها

اولین چیزی که در افراد موفق و در کارآفرینان وجود دارد موضوعی است که به نام سندرم ایمپوستور شناخته می شود. در این حالت فرد موفقیت ها و لیاقت هایش را حق خود نمی داند. این گونه افراد به طور ذهنی و چه بسا به صورت علنی اقدام به حرف هایی می کنند از جمله:

  1. من لیاقت این پست و مقام را ندارم
  2. من با کلاهبرداری دارم به کارم توسعه می دهم.
  3. فکر می کنم کارم غیر قانونی است
  4. شاید این پولی که در می آورم حلال نیست!
  5. و مواردی از این دست

روش مقابله با سندرم ایمپوستور

زمانی که به این افکار می رسید، سعی کنید در درجه اول آن را از دیگران پنهان کنید. در ثانی بیاد آورید که برای رسیدن به این پست و مقام چقدر تلاش کرده اید و زحمت کشیده اید. بیاد آورید که چقدر سختی کشیده اید تا مهارتی جدید کسب کنید و بتوانید روزگارتان را تغییر دهید.

اگر این افکار در سر شما وجود دارد، شما مجرم نیستید بلکه کمی باید دیدگاه تان را به عقب برگردانید و بعد توجه تان را به سمت تلاش های پیش از پیشرفت ببرید و خود را قانع کنید که این سمت حق شما است چرا که برایش زحمت کشیده اید.

عادت های خود تخریبی

کار بیش از حد عادت خود تخریبی ۱۰۰ درصد کارآفرینان

خب تا به این جا متوجه شدیم که ما لایق این پیشرفت بوده ایم و حق ماست که در این سمت و گرید حضور داشته باشیم. اما حفاظت از این دستاورد نیز برای ما واجب است. اما نکته اینجاست، بسیاری از کارآفرینان به موضوع حفاظت که می رسند، فکر می کنند که باید بیش از پیش کار کنند تا سمت خود را حفظ کنند.

کار کردن بیش از حد می تواند قدرت شما را از جهات مختلف مختل کند. این افراد از استراحت خود، تفریح و حتی سفرهای خود کم می کنند و مشغول کار می شوند.

این قبیل افراد فکر می کنند که چون کارآفرین هستند حالا باید کارهای زیادی را به دوش بکشند. در صورتی که این عادت خودتخریبی نه به روح و روان بلکه به خود کسب و کار نیز صدمه وارد می کند.

 

روش مقابله با کار بیش از حد

برای مقابله با کار بیش از حد، بهتر است که برنامه ریزی کنید و برای تفریح، باشگاه، بودن با خانواده و غیره همه برنامه ریزی صورت بگیرد. این را بدانید که کار بیش از حد موجب می شود که شما کارایی تان کم شود و رفته رفته روح تان بیمار شود. پس در همه زمینه ها تعادل را رعایت کنید و از فرصت تفریحات برای قدرت بیشتر در زمان کار استفاده کنید.

 

اعتراف نمی کنید که اشتباه می کنید

به نظر می رسد در حال حاضر یک مشکل بزرگ در میان کار آفرینان این است که همه موضع گیری می کنند و حاضر نیستند اعتراف کنند که همیشه کارشان درست نیست. به عبارتی ترس از اشتباه کردن و قضاوت شدن در بین کارآفرینان رواج پیدا کرده است. این که شما کاری را با موفقیت شروع کرده اید دلیل بر این نیست که همیشه باید درست ترین راه ها را بروید و درست ترین حرف ها را بزنید.

در کنار این موضوع بسیاری از کارآفرینان هستند که بجای این که اعتراف کنند که اشتباه کرده اند، برعکس عمل کرده و بر نظر خود خواهانه خود دو چندان پافشاری می کنند. هیچ کس کامل نیست و خوب است که گاهی بپذیرید که اشتباه می کنید. رشد واقعی زمانی صورت می گیرد که یاد بگیرید و به پیش بروید. این پیش روی ها زمانی رخ می دهد که عادت خود تخریبی از جمله عدم اعتراف به اشتباه در شما وجود نداشته باشد.

 

اهمال کاری یا این که من هنوز وقت دارم

یکی از عادات خود تخریب این است که شما، وقتی مشغول به انجام کاری هستید، با بیان جملات امید بخش به آینده ادعا دارید که همیشه برای انجام کار مورد نظر وقت دارید. در حقیقت شما این گونه در حال اهمال کاری هستید. کار امروزتان را به روزهای بعد می افکنید و بعد ناگهان با کمبود وقت مواجه می شوید. در چنین شرایطی بهترین کار این است که یاد بگیرید که اهمال کاری می تواند یک عادت خود تخریبی برای شخصیت شما، فن شما و کسب و کارتان باشد. پس همیشه برنامه ریزی کنید و مطابق برنامه ریزی به پیش روید تا دچار اهمال کاری نشوید و از سویی بتوانید پروژه های تان را به موقف و با کیفیت تحویل دهید.

 

توجه به سرزنش دیگران

سرزنش بیرونی یا سرزنش شدن از سوی دیگران می تواند مانع بزرگی برای رشد شخصی باشد. هر چند ما کنترلی روی سرزنش شدن از سوی دیگران نداریم اما توجه به این رفتارها یک نوع عادت خود تخریبی به شمار می آید.

بارها دیده ایم که وقتی کسی در کاری موفق نمی شود، حتی بیمار می شود و حتی سود کمی عایدش می شود، مورد سرزنش دیگران واقع می شود.

درست است که شاید شما در کارتان کم کاری کرده اید یا استراتژی درستی نداشته اید یا حداقل مراقب نبوده اید اما این بدین معنا نیست که باید این سرزنش ها را بپذیرید و خود را با آن درگیر کنید و از پیشروی باز بمانید.

 

روش مقابله با اهمیت به سرزنش دیگران

برای این که نسبت به سرزنش دیگران مقابله کنید بهتر است که، تا پیش از این که کاری را به موفقیت به انتها برسانید در این باره با کسی صحبت نکنید.

همچنین بهتر است که، توجه داشته باشید که مسئولیت کار خود را بپذیرید و نسبت به خطاها و اشتباهات تان اقدام کنید. همچنین می توانید با خیال راحت، گوش تان را روی حرف مردم ببندید چرا که آن ها دوست دارند فقط اظهار نظر و قضاوت کنند. از سوی دیگر هیچ کس پا در کفش شما نکرده و وضعیت و شرایط تان را درک نمی کند پس اظهار نظرهایشان نیز واقعی نیست و چیزی که واقعی نیست ارزش فکر کردن ندارد.

 

بهانه گیری هنگام بروز مشکلات

من یک کارآفرینم و باید تلاش کنم تا موانع را از سر راهم بردارم و در گام بعدی موفق عمل کنم. در چنین شرایطی، باید بدانید که گاهی موانع به درستی حل نمی شوند. پس شاید شما روحیه خود را از دست بدهید. اما روی دیگر سکه این است که، شما دست به بهانه گیری می زنید و اذعان دارید که، مشکل حل شدنی نیست، و مانع همیشگی است. در این شرایط است که بجای این که راه حلی پیدا کنید، به سادگی دست روی دست می گذارید و با عادت خود تخریبی بهانه گیری جلوی پیدا کردن راه حل های جدید را خواهید گرفت.

به راستی که اگر شما به جای ادیسون بودید، و بهانه گیری می کردید هنوز برای نورانی کردن محیط خود باید از شمع استفاده می کردید!

 

اعمال احساسات در تصمیم گیری

به طور کلی ، سریعترین راه برای تصمیم گیری هوشمندانه استفاده از داده ها برای تعیین ROI به منظور توجیه حرکت به جلو یا گذر از فرصت کنونی به طور کامل است.  به عبارت ساده تر گاهی از اوقات برای این که برای گام بعدی خود ادله های منطقی داشته باشید یا تصمیمات درستی بگیرید، احساسات خود را دخیل می کنید و یک تصمیم اشتباه می گیرید.

درست است که هوش هیجانی شما تا حد زیادی می تواند در تصمیم گیری ها به شما کمک کند اما تصمیمات عاطفی بدون توجه به اصول و آمارها و قواعد نمی تواند برای شما آورده ای داشته باشد. معمولا بیزینس کار ها باید تا حد ممکن بر پایه داده های واقعی تصمیم گیری کنند و از اعمال عواطف و احساسات در تصمیم گیری ها جلوگیری کنند. این کار یک نوع رفتار خود تخریبی به شمار می آید که باید جلوی ان را بگیرید.

 

برون سپاری فکر و تصمیمات

یک کارآفرین به طور کامل مسئول رسیدگی به مسائل مهم و البته پیشرفت سازمان و کار مورد نظر است. تفکر در کسب و کاری که راه انداخته اید نقش موتور جلو برنده دارد. این که شما از متخصصان در امر بهبود کسب و کار خود استفاده می کنید، کار خوبی است. این که برخی از عملیات های اجرایی مرتبط با کسب و کار را به نیرو های بیرونی برون سپاری می کنید، می تواند برای تان منافعی داشته باشد اما این برون سپاری نباید به مرحله تفکرات و تصمیمات مهم در شرکت شما کشیده شود.

این را بدانید که تصمیمات و تفکرات پیش برنده باید بر اساس امارها داده ها وشرایط کسب و کار مورد نظر باشد و هیچ کس بهتر از خودتان نمی تواند در این باره تصمیم گیری کند.

 

نداشتن چشم انداز برای آینده ی کسب و کار

یک عادت خود تخریب که رهبران باید نسبت به آن احتیاط کنند ، این است که آنها فقط در اینجا و اکنون فکر می کنند. یک رهبر بزرگ باید چشم انداز آینده را در ذهن داشته باشد. البته حضور در شرایط کنونی و درک آن ضروری است اما تصمیماتی که گرفته می شود باید بر اساس چشم انداز آینده صورت بگیرید.

 

عدم اعتماد به نیروی کار

اگر شما یک رهبر هستید، ممکن است پیش روی خود کارهایی را ببینید که آن ها را سهل می انگارید و فکر می کنید که خودتان می توانید به راحتی از پس آن ها بر آیید. وقتی که به خود می آیید متوجه می شوید که وظیفه شما به یک کارمند ساده تقلیل پیدا کرده و ساعت ها کار اضافی برای خود تراشیده اید.

به دیگران اعتماد کنید و کارهای ضمنی و ابتدایی را به دیگران بسپارید و از قدرت فکر و انرژی خود برای انجام کارهای مهم و تصمیمات پایه و اولیه استفاده کنید.

 

روتین نبودن و عدم برنامه ریزی

این که شما در حال حاضر کارآفرین هستید و ساعاتی دیگر باید در نقش یک همسر واقع شوید، چیز دور از انتظاری نیست. پس شما وظایف مختلفی دارید که باید به آن ها رسیدگی کنید.

وقتی که وارد دفتر کار خود می شوید شاید کارهایی وجود دارد که باید برای پیشرفت بیزینس مورد نظر روزانه انجام دهید. اگر این کار را روزانه انجام ندهید لاجرم باید آخر هفته ها را با فشار بیشتری کار کنید و احیانا تعطیلات را از دست دهید یا آن را با استرس بگذرانید.

به هر حال بهترین کار این است که این عادت خودتخریبی را با برنامه ریزی و تنظیم و تعادل بین کارهای شخصی، خانوادگی و کاری، بهبود بخشید و به تمام وظایف خود در موقع مقرر برسید.

 

عدم تمرکز هنگام انجام کارها

یکی از اشتباهاتی که می تواند موجب برهم زدن موفقیت شما شود این است که، موقع انجام کارها تمرکز ندارید. مخصوصا اگر کار و وظیفه شما پای سیستم های متصل به اینترنت است، مطمئنا از دست نوتیفی های شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و غیره به ستوه آمده اید. می دانید که این شبکه ها چقدر می توانند روی اعصاب باشند و تمرکز شما را به هم بریزند. بهترین راهکار در این شرایط این است که این سرویس های تمرکز پریش را شناسایی کنید و تا ساعت معینی که همه کارهای تان را انجام نداده اید، از آن ها استفاده نکنید.

 

از دست دادن علاقه به ادامه روند کسب و کار

یکی از رفتارهای متداول خود تخریب که مشاهده کرده ام این است که صاحبان مشاغل غالباً مدت ها بعد از اینکه علاقه خود را به ایده خود از دست داده اند ، با فشار موجود می سازند و همچنان به مسیر خود ادامه می دهند. وقتی این اتفاق بیفتد ، باید قدم عقب بکشید و اوضاع را تحلیل کنید. از خود بپرسید که چرا اینگونه احساس می کنید و چه چیزی می تواند روند فکر شما را تغییر دهد. گاهی اوقات تنها یک مشکل ساده وجود دارد که وقتی حل می شود همه چیز درست می شود. گاهی اوقات باید به سمت چیزی تغییر وظیفه دهید که شور و اشتیاق شما را زنده نگه می دارد.

 

علت از دست دادن علاقه در کسب و کار

معمولا کسانی شور و اشتیاق خود را از دست می دهند که:

  • یا در پروسه کاری به نتیجه دلخواه نرسیده اند
  • احتمالا به دنبال گرفتن نتیجه های خیلی سریع هستند
  • در امور کاری بیش از حد افراط کرده اند
  • دچار عادت های خود تخریبی بوده اند
  • به استراحت و لذت خود رسیدگی نکرده اند
  • تفکرات اشتباه در زمینه کسب و کار مورد نظر داشته اند
  • استارت شروع کسب و کار مورد نظر بر پایه تصمیمات مبتنی بر احساس بوده است

بدین ترتیب با یک تحلیل ابتدایی می توانید عامل را کشف کنید و در صدد بهبود آن بر آیید.

 

کمال گرا بودن

یکی از مهم ترین عادت های خود تخریب در زمینه کسب و کارها این است که برخی رهبران به طور وسواس گونه می خواهند همه چیز را به خوبی و تمام و کمال عالی انجام دهند. مثلا ایمیلی را که می توان در ۵ دقیقه نوشت و ارسال کرد، توسط برخی رهبران ۴ بار بازنویسی می شود و اصلاح می شود و در نهایت هم در draf قرار می گیرد تا مورد بازبینی قرار گیرد.

باید بدانید که بسیاری از این تفکرات ما، که مانع سریع پیش بردن اهداف است، چندان اهمیتی ندارند و موجب می شوند که شما دیر تر به هدف خود برسید.

پس نیازی نیست همه چیز را به طور کامل و تمام و کمال عالی به پیش ببرید.

آیا در این باره تجربه ای دارید؟

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *