برای یاد گرفتن مهارت جدید از کجا و چطور شروع کنیم؟

برای یاد گرفتن مهارت جدید از کجا و چطور شروع کنیم؟
  • 1398/7/27
  • زهرا معبودی
  • 0

انسان ها اگر پا در مسیر پیشرفت نگذارند نمی توانند موفق شوند و رشد یابند. پیشرفت در هر امری ضروری است، مخصوصا اگر پای کسب و کار در میان باشد. عموما یاد گرفتن مهارت جدید به رشد بهتر کسب و کار می انجامد. حالا شما قصد دارید که مهارتی را بیاموزید اما سوال این است که از کجا شروع می کنید؟

البته پاسخ به این سوال به تناسب روحیات شما متفاوت می تواند باشد.

 

نظر متخصصان بهبود فردی در رابطه با کسب مهارت جدید

برای این که متوجه شویم که چرا یاد گرفتن مهارت جدید انقدر مهم و ضروری است به سخنان چند کارشناس مراجعه می کنیم. اینگونه متقاعد تر می شویم که همین امروز باید گامی برای یاد گرفتن مهارت جدید برداریم چرا که ما می خواهیم موفق شویم و پولدار تر گردیم و از زندگی بیشتر لذت ببریم:

یادگیری مهارت جدید
منبع عکس: peoplematters.in

Heidi Grant Halvorson روانشناس و کارشناس انگیزشی

او می گوید: در دنیای پر سرعت و رقابتی ، توانایی یادگیری مهارت های جدید یکی از کلیدهای موفقیت است. کافی نیست که هوشمند باشید. شما باید همیشه در حال باهوش تر شدن باشید.

بر اساس این تعریف یادگیری در دنیای کنونی اختیاری نیست بلکه اهرمی به شمار می آید که بتوانیم از طریق آن در کسب و کار و زندگی خود حرفی برای گفتن داشته باشیم.

جوزف وینتراوب مربی مدیریت

جوزف وینتراوب ، استاد مدیریت و رفتار سازمانی در کالج بابسون و مربی دوره های مدیریت معتقد است که در تجارت باید استعداد برتر داشت و در حال رشد و پرورش آن بود. او می گوید: “ما باید به طور مداوم به دنبال فرصتهایی باشیم تا خودمان را به روشهایی بکشیم که در ابتدا ممکن است همیشه احساس راحتی نکنیم. بهبود مستمر برای پیشبرد ضروری است.

در ادامه این مطلب به یک سری نکته ها و راهبرد ها خواهیم پرداخت که شما را برای یادگیری مهارت های بیشتر کمک می کند.

 

آیا آمادگی برای کسب یک مهارت جدید دارید؟

در اینجا تعریف جدیدی از آمادگی برای کسب مهارت داریم. هنگام کار روی یک مهارت یا مهارت جدید ، باید دو چیز را از خود بپرسید.

کسب مهارت جدید
منبع عکس: well.blogs.nytimes.com

اول اینکه، آیا هدف شما قابل دستیابی است؟

وینتراوب توضیح می دهد: “محدودیت های مشخصی برای آنچه می توانید بیاموزید وجود دارد.” “به عنوان مثال ، شما ممکن است بخواهید جراح مغزی باشید اما به هماهنگی چشم و دست با هم نیاز دارید. آیا از این ویژگی برخوردار هستید؟.”

دوم اینکه ، چقدر زمان و انرژی می توانید اختصاص دهید؟

نکته بعدی این است که چقدر می توانید برای یاد گیری مهارت جدید زمان و انرژی صرف کنید. این کار مثل این نیست که به داروخانه بروید و نسخه بپیچید بلکه نیاز به این دارید که روی خودتان کار کنید. توسعه و رشد فردی کار سختی است. اما معمولا گفته می شود که عده کمی از پس مهارت های سخت بر می آیند. البته که این سخن بیراهه است. اگر شما آمادگی لازم را داشته باشید ( منظور پیش نیاز های مستر شدن در یک مهارت جدید ) و وقت و انرژی کافی بگذارید و سخت کار کنید، مطمئنا به هر مهارتی که می خواهید دست خواهید یافت. این را بدانید که انسان ها نا محدود هستند.

 

آیا یاد گرفتن این مهارت ضرورت دارد؟

Weintraub در بیانیه ای توضیح می دهد که گام مهم در کسب یک مهارت جدید این است که آیا واقعا این مهارت ضروری است یا نه. آیا کسب و کار شما، سازمان و حرفه شما به این مهارت نیاز دارد یا نه؟

مثلا شاید شما تمایل پیدا کنید که کلاس زبان بروید و روی زبان انگلیسی تان کار کنید، چرا که همه این روزها به کلاس زبان می روند، یا این که تصمیم بگیرید مدل صحبت کردن با مشتری را در خود تقویت کنید! اما حالا به سازمان، و کسب و کار و حرفه تان نگاه کنید و ببینید که آیا واقعا به این مهارت ها نیاز دارید؟

مثلا یک نانوا به زبان انگلیسی نیاز ندارد! و البته نمی توان گفت که کسی که شغلش نویسندگی است و همیشه کنج اتاقش نشسته و تنها مخاطبش کاغذهای روی میزش است، به مهارت گفتاری با مشتری نیاز دارد!

درست است؟

یاد گرفتن یک مهارت جدید، در حقیقت یک نوع سرمایه گذاری است، شما باید بدانید که آیا سازمان به این مهارت نیاز دارد یا نه و آیا در آینده از آن می توانید کسب درآمد کنید یا نه.

اگر شما به مهارتی نیاز ندارید اما به اجبار مدیر به آن مجهز می شوید، باید بابت بکار بردن آن مهارت ها از سمت مدیر پاداشی دریافت کنید.

 

بهترین روش برای یاد گیری شما چیست؟

گام سوم شناختن بهترین روش یادگیری است. شما به هر دلیلی تصمیم گرفته اید که مهارت خود را پرورش دهید. گام سوم در پرورش مهارت ها این است که بدانید که از چه طریقی موثر تر، بهتر و سریع تر یاد می گیرید. اصلا الگوی یادگیری شما چگونه است؟

بسیاری از افراد با مشاهده یاد می گیرند. برخی با مطالعه کردن مهارت کسب می کنند و بسیاری دیگر نیز نیاز به کلاس های حضوری دارند اما برخی صرفا با کلاس های آنلاین تمرکز بیشتری دارند.

در این جا لازم است که کمی به تجربه های گذشته خود فکر کنید. لیستی از دوره های آموزشی گذشته خود داشته باشید. تلاش کنید که ببینید چگونه در دوره های آموزشی مرتبط با مهارت جدید شرکت کرده اید و بهترین حالت آموخته اید. لیستی ایجاد کنید و خوب و بد های آن را یادداشت کنید تا در نهایت به یک نتیجه واحد در این باره برسید.

 

از افراد درست راهنمایی بخواهید

بعد از اینکه شیوه یادگیری خود را شناسایی کردید وقت آن می رسد که در مسیر آموزش قرار بگیرید. اولین چیزی که در مورد آموزش نیاز دارید یک مربی و یک سیستم حمایتی است.

یاد گیری مهارت جدید
منبع عکس: Felearningindustry.com

کسب حمایت از دیگران می تواند یادگیری را به شدت افزایش دهد. کسی را پیدا کنید که به او اعتماد داشته باشید و مهارت خود را برای دستیابی به مهارت کسب کرده است؛ و فراتر از مدیر شما باشد که باید شما را ارزیابی کند. وینتراوب به شما پیشنهاد می دهد از خود بپرسید: “چه کسی در سازمان من ، غیر از رئیس متوجه تغییرات من خواهد شد و به من بازخورد صادقانه می دهد؟”

بعد از این که این فرد را شناسایی کردید به او نزدیک شوید و جملاتی به او بگویید شبیه این که:

شما مهارت ( مهارت مورد نظر شما ) را به خوبی آموخته اید و با آن راحت هستید. من نیز تصمیم دارم در این باره قوی شوم. به فردی نیاز دارم که در مدت خاصی از من پشتیبانی کند و نظرش را در این پروسه در مورد من و شرایط یادگیری و غیره بگوید.

اگر شخصی در سازمان شما وجود دارد که قادر و مایل است مربیگری با کیفیت ارائه دهد و شما را هدایت کند ( در حقیقت کوچ شما باشد )، بسیار عالی است. اگر اینطور نیست ، به دنبال کمک های بیرونی باشید.

 

با یک گام کوچک شروع کنید

یاد گرفتن یک مهارت جدید مخصوصا مهارت های فردی، چیزی است که در لحظه اول، این گونه می نماید که باید در لحظه به همه چیز دست یابید. مثلا اگر می خواهید قاطع باشید، فکر می کنید که باید فورا ۱۰۰ درصد قاطعیت در ۱۰۰ درصد شرایط را بدست آورید. اما اینگونه نیست.

هر جا که بخواهید گام بزرگی بردارید، و راه صد ساله را یک شبه طی کنید، به شکست مواجه می شوید. از گام های کوچک شروع کنید و سعی کنید کم کم مهارت ها را در خود تقویت کنید.

یادگیری قطره ای موجب می شود که بهتر و عمیق تر مهارت ها را در خود نفوذ دهید.

 

آموخته های خود را به ظهور بکشانید

برای این که از حالت یادگیری به تسلط وارد شوید ، باید آنچه را که می آموزید منعکس کنید. در غیر این صورت مهارت جدید ماندگار نخواهد شد. هالوورسون و وینتراوب هر دو پیشنهاد می کنند با دیگران صحبت کنند.

هالوورسون می گوید: “همیشه اهداف خود را با آن دسته از افرادی که می توانند در طول راه پشتیبانی اطلاعاتی یا عاطفی ارائه کنند ، به اشتراک بگذارید.”

وینتراوب می گوید: “حتی اگر آن شخص پاسخی ندهد ، می تواند به شما کمک کند و شما را در مورد میزان پیشرفت خود صادق نگه دارد.”

صحبت در مورد پیشرفت شما به شما کمک می کند تا بازخوردهای ارزشمندی داشته باشید و متوجه شوید که با خود چند چند هستید.

 

مهارت جدیدتان را به دیگران یاد دهید

یکی از سریع ترین راهها برای یادگیری چیزهای جدید و تمرین آن این است که به دیگران بیاموزید که چگونه این کار ها را انجام بدهند.

پس این یک کار علمی و موثر است که آن چه را که یاد میگیرید به مدیر و تیم خود یاد هید. حتی می توانید در تقویم روزانه تان تایمی قرار دهید تا آن چه را که یاد می گیرید به دیگران نیز بیاموزید. کلاس برگزار کنید و دیگران را نیز غنی کنید.

بدین صورت می توانید موثر تر آن چه را که یاد گرفته اید به دیگران بیاموزید و خودتان نیز تقویت شوید. اصولا افراد چیزی را به دیگران خود آموزش می دهند که آن را آموخته باشند و درک خوبی از آن داشته باشند. اما آموختن به دیگران درب های تسلط و تقویت را بر روی شما باز می کند.

 

صبور باشید

بسیاری از افراد به دنبال این هستند که سریعا یک مهارت را به طور تمام و کمال یاد بگیرند که این شدنی نیست. معمولا تغییرات یک شبه رخ نمی دهند.

برای توسعه مهارت جدید معمولاً زمانی بین شش ماه یا بیشتر نیاز دارید. حتی اگر شما برای این که مهارت خود را ارزیابی کنید، نیاز به ریکشن های مثبت مردم دارید ممکن است کارتان بیشتر طول بکشد چرا که ممکن است که مردم چندان سریع به مهارت جدید شما توجه نکنند.

هالوورسون می گوید: “اطرافیان شما فقط ۱۰٪ از هر ۱۰۰٪ تغییر ایجاد شده را متوجه می شوند.”

 

به راستی که شما با صرف وقت، انتخاب دوره آموزشی مناسب، و البته مربی موثر، می توانید سخت ترین مهارت ها را در زمان درست بیاموزید. اگر به تازگی مستر مهارت جدیدی شده اید تجربه خود را از شروع تا پایان در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *