۷ روش برای بهبود گردش مالی در کسب و کار

۷ روش برای بهبود گردش مالی در کسب و کار
  • 1398/9/3
  • زهرا معبودی
  • 0

جریان نقدی یا پول، چیزی است که برای تمام کارآفرینان اهمیت دارد. جریان نقدی در طول مدت زمان مدیریت کسب و کاری که بر عهده تان است، باید ادامه پیدا کند. برخی از افراد فقط در بازه های زمانی محدود و خاص نگران جریان نقدی می شوند.

راهکارهای این مقاله برای جریان نقدی در کسب و کار، به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن تکانی به کسب و کارتان دهید.

 

برای پرداخت های سریع تر تخفیف ویژه قرار دهید

شما می توانید در طول شبانه روز محصولات خود را به فروش برسانید. مثلا با وجود یک وب سایت، محال است که درب فروشگاه شما خلوت باشد. اما محصولات شما در همه زمان ها یک قیمت دارند.

از طرفی بیاییم به مغز و ذهن مشتریان برویم. مشتری ها همشه دوست دارند که بتوانند پول ذخیره کنند.

حالا شما چه می توانید بکنید؟

بهترین کار این است که برای برخی بازه های زمانی خرید را تخفیف دار کنید. بدین صورت که مثلا:

اگر از ساعت ۱۰ تا ۱۶ خرید کنید X% تخفیف به شما تعلق خواهد گرفت!

این پیام مشتری های شما را شوکه می کند چرا که می توانند x درصد پس انداز کنند. در چنین حالتی معمولا کاربری یا مشتری که قصد دارد، دو روز دیگر خرید کند، بدین صورت منصرف نخواهد شد.

بهبود گردش مالی

حالا میزان X در تخفیف چقدر باید باشد؟

معمولا X شامل ۲ درصد می شود، اما اگر تا ۵ درصد هم افزایش یابد، ضرری به کسب و کارتان زده نمی شود.

محصولات دیجیتالی نیز می توانند از این تخفیف ها بهره مند شوند. البته رقم تخفیف به چیزهای دیگری نیز بستگی دارد:

  1. قیمت محصول
  2. حاشیه سود محصول
  3. مجازی یا فیزیکی بودن محصول

مسلما یک محصول مجازی با حاشیه سود بالا گاهی تا ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف هم، پذیراست.

 

از مدل پرداخت مهلت دار استفاده کنید

وقتی که شما دارید کسب و کارتان را مدیریت می کنید، روزهای پر پول هم دارید، و در کنار آن روز های بی پول هم دارید. گاهی اوقات، این جریان نقدی و پول، کم و زیاد دارد. مثلا ناگهان متوجه می شوید که ۱۰ روز است که به حساب شرکت شما یک ریال هم اضافه نشده است.

خب در این حالت روش ترغیب کاربران و مشتری ها به خرید چیست؟

اگر پول در دست دارید مایلید که از دو حالت پرداخت استفاده کنید: پرداخت نقدی یا پرداخت در بازه ۶۰ روزه. 

خب اگر مشتری شما جمله بالا را بشنود، چه فکری می کند؟

با خود این فکر را دارد که محصول را دارد اما ۲ ماه پول بیشتری در جیب دارد. این فرصتی عالی است. در واقع این چیزی است که خیلی از بیزینس ها روی آن کار نمی کنند اما شما می توانید این کار را انجام دهید و شوک مثبتی به مشتری وارد کنید.

در چنین شرایطی مشتری راغب تر خواهد بود تا از محصول شما استفاده کند.

البته زمانی که مشتری راضی شد که از مدل مدت دار استفاده کند، حتما تلاش کنید که سند ها و اعتباراتی در نظر بگیرید تا او مجبور باشد طی ۶۰ روز آتی حتما پرداخت را انجام دهد.

 

ذخیره نقدی ۶ ماهه داشته باشید

کسب و کار شما، ماهانه مقداری خرج دارد درست است؟ کارشناسان معتقدند که باید برای مخارج کسب و کارتان، یک حساب جداگانه داشته باشید. این حساب باید به گونه ای باشد که پول مخارج ۶ ماهه ی آینده کسب و کارتان را در آن گنجانده باشید.

حتی اگر هم اکنون در حساب تان، فقط برای ۲ ماه، ذخیره نقدی دارید باید برنامه داشته باشید تا آن را پر کنید.

البته بر اساس درآمد ماهانه تان نیز می توانید این مقدار را تنظیم کنید که هر ماه چقدر از درآمدتان را باید در این حساب پس انداز بگذارید تا غافلگیر نشوید.

 

برای مخارج گاهی هوشمندانه تر عمل کنید

فقط به این دلیل که برای پرداخت هزینه های غیر منتظره پول نقدی در دست دارید به معنای این نیست که باید آن را خرج کنید. مواقعی وجود دارد که می توان این پول را ذخیره کرد و به جای آن به دنبال تأمین اعتبار کوتاه مدت یا بلند مدت بود. شما می توانید این کار را از طریق وام تجاری کوچک یا حتی کارت اعتباری کسب و کار انجام دهید. به تناسب کشوری که در آن زندگی می کنید سرویس های مختلفی ارائه می شود که می توانید از آن برای خرید و هزینه های بیزینس خود استفاده کنید.  یک جستجوی مناسب داشته باشید تا گزینه اعتباری مناسب را برای نیازهای خود پیدا کنید. از تمام راه هایی که پیش روی تان قرار دارد استفاده کنید. دقت کنید که، مخصوصا برای زمانی که پول نقد کافی ندارید، هرگز به سمت حساب پس انداز خود نروید و سعی کنید از خارج از سازمان و بیزینس تان این مبلغ را تهیه کنید.

 

از مشاوره مالی استفاده کنید

شاید کسب و کار شما هنوز آنقدر بزرگ نشده که بتوانید، از یک حسابدار استفاده کنید و او را تمام وقت استخدام خود کنید. در این جا می توانید از مشاوره های مالی هفتگی، ماهانه و یا حتی حسابدار های نیمه وقت استفاده کنید.

راستش را بخواهید وقتی آدم پول توی دستش دارد، برایش خیلی دشوار است که تصمیم های درست بگیرد. مخصوصا بازاریاب ها موقعی که متوجه می شوند پول در دست دارید پیشنهاد ها وسوسه انگیز می دهند.

خب در این باره چکار کنیم؟

هر ماه حداقل یک بار به یک مشاوره مراجعه کنید تا وضعیت درآمد شما و مود کسب و کارتان را بررسی کند. نگاهی به جریانات نقدی تان بیندازد و بهترین تصمیم برای بهبود کسب و کار تان و افزایش درآمد تان بگیرد.

در اصل ما نیاز داریم پول خرج کنیم تا کسب و کارمان رشد کند و پول بیشتری در آوریم اما این که چه مقدار باید خرج کنیم، همه شامل مسائل کارشناسی می شوند.

 

هزینه جاری کسب و کارتان چقدر است؟

برای بدست آوردن پول در کسب و کارتان ماهانه چقدر باید خرج کنید؟

پولی که بدست می آورید چقدر است؟ چقدر باید به کارمندان تان پرداخت کنید؟ هزینه های جانبی چقدر است؟ چقدر باید برای کرایه ساختمان کسب و کارتان پرداخت کنید؟ فلان محصول برای خرید چقدر پول اولیه نیاز دارد؟

این ها مخارج کسب و کار شما است. خب برای این که این مخارج تامین شوند، شما چقدر نیاز به پول دارید؟

این رقم را شناسایی کنید.

وقتی متوجه شدید که برای داشتن درآمدی مثلا ۲X تومانی، صرفا X تومان هزینه باید بکنید، این مقدار را به جریان بیندازید و ما بقی درآمد از ماه قبل تان را پس انداز کنید.

برخی شرکت ها از صندوق اورژانسی استفاده می کنند. بدین معنی که بعد از این که حساب ۶ ماهه مخارج آینده شان را تامین کردند و برای هر ماه هم مخارج را مشخص کردند، مابقی را در حسابی قرار می دهند که فقط در شرایط سخت به آن دست می زنند.

این گونه به مرور زمان متوجه می شوید که موجودی این حساب بالا می رود و دست تان را برای توسعه کسب و کارتان باز می کند.

 

بر روی جریان پول نظارت داشته باشید

یک کسب و کار زمانی رشد می کند که بتواند درآمدی مازاد بر مخارج داشته باشد. یعنی اگر شما ماهانه ۲ میلیون تومان برای کسب و کار خود هزینه می کنید حداقل ۳ میلیون تومان درآمد داشته باشید. این جا سود شما ۱ میلیون تومان خواهد بود. پس شما موفق شده اید که از پول تان پول در بیاورید.

اما اگر کسب و کار شما فقط هزینه کردن است، مطمئن باشید که دیر یا زود باید دفتر و دستک خود را جمع کنید.

پس جریان هزینه تان را مد نظر داشته باشید و تلاش کنید که هزینه ها را روی بخش هایی از بیزینس خود قرار دهید که درآمد عالی نصیب تان کند.

آیا شما تا کنون موفق شده اید که بتوانید برای کسب و کار خود تنظیم هزینه و مخارج و درآمد خوبی داشته باشید؟ تجربه خود را برای ما در بخش نظرات بنویسید

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *