چطور حقوق و دستمزد واقعی را تعیین کنید و پیشنهاد دهید

چطور حقوق و دستمزد واقعی را تعیین کنید و پیشنهاد دهید
  • 1398/10/18
  • زهرا معبودی
  • 0

بعد از این که در آزمون های استخدامی شرکت های مختلف ثبت نام می کنید و تماس های مکرر می گیرید، و حتی دوره های آموزشی مختلفی را دنبال می کنید، به هر حال یک فرصت استخدامی برای تان پیش خواهد آمد که حسابی هیجان زده تان می کند.

اما وقتی وارد مصاحبه برای شغل مورد نظر می شوید ممکن است با سوال “میزان دستمزد و حقوق مورد انتظار” روبرو شوید. اینجاست که ذهنتان خالی می شود و فکر می کنید که اگر کمترین میزان را پیشنهاد دهید، شانس احراز شغل مورد نظر برای تان بیشتر باشد.

متاسفانه این روش اصلا درست نیست و کار نمی کند.

وقتی که بدون تحقیق و بررسی و محاسبات دقیق، حقوق پیشنهادی تان را صرفا شانسی! ارائه می کنید احتمال این وجود دارد که شغل را از دست بدهید.

من در این مقاله به نکاتی اشاره می کنم که به شما یاد دهد، چطور حقوق پیشنهادی تان را تعیین و ارائه کنید و بدانید باید به چه چیزهایی در تعیین مبلغ دستمزد توجه کنید تا هم شما یک فرد حرفه ای به شمار آیید و هم این که از همکاری موفقی برخوردار شوید.

 تعیین دستمزد واقعی

ابتدا زمان انجام کار و مدت آن را مشخص کنید

این مقاله برای کسانی است که قصد دارند به صورت پاره وقت یا نظیر آن به انجام شغل دوم بپردازند. پس اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، این است که، بدانید واقعا چقدر زمان در اختیار دارید.

این که بخواهید یک شغل را احراز کنید باید از جهاتی بتوانید حریفان خود را رد کنید.

شاید لازم باشد سخت کوشی کنید و یا این که نتیجه بهتری را برای مجموعه مورد نظر به بار آورید. به هر حال، خوب فکر کنید که می خواهید شغل مورد نظر و کار پیشنهادی را در چه تایمی انجام دهید.

معمولا گفته می شود هنگام اوقات فراغت می توان شغل دومی را مدیریت کرد.

خب حالا این اوقات فراغت دقیقا یعنی کی؟

اوقات فراغت، به زمان ناهار و شام، استراحت و یا حتی فرصت بعد از کار اصلی تان اطلاق نمی شود. اوقات فراغت زمانی است که شما در حال گوشی بازی و وب گردی هستید یا این که می خواهید ساعت ها وقت تان را پای تلویزیون هدر دهید.

گفته شده که طبق آمارهای سال ۲۰۱۷ هر آمریکایی روزانه حداقل ۳ ساعت پای تلویزیون وقت خود را هدر می کند. این آمار دقیقا نشان دهنده این است که این افراد از زندگی خود رضایت ندارند. به طور کلی اگر در چنین تایمی، یا حتی بیشتر پای تلویزیون سپری می کنید این یعنی در زندگی تان هدف مشخصی ندارید و یا از زندگی خود رضایت ندارید. باید وقت تان را برای هدف بندی و دنبال کردن اهداف، تنظیم کنید.

اگر در زندگی خود اوقات مرده زیاد دارید، به این زمان بها دهید. مثلا اگر مدت زمان رسیدن شما از خانه به محل کار یا بالعکس ۱ ساعت طول می کشد، می توانید پادکست گوش کنید، کتاب بخوانید و یا مهارتی را در خود افزایش دهید. آیا می دانید برای یاد گرفتن مهارت جدید از کجا باید شروع کرد؟

برای این که وقت بیشتری را در زندگی خود روزانه خالی کنید سعی کنید، کار و زندگی تان را از صبح زود شروع کنید تا بتوانید وقت بیشتری را تنظیم کنید. با استفاده از نرم افزار های ردیابی روزانه، می توانید متوجه شوید که چه اوقاتی را می توانید به راحتی مدیریت کنید و به اوقات موثر خود تبدیل کنید.

تجزیه و تحلیل وقت آزاد کار آسانی نیست اما می توانید با یک محاسبه سر دستی، مقداری از آن را به یک کار مفید تبدیل کنید.

پس قبل از این که بخواهید برای شغل مورد نظرتان، دستمزد تعیین کنید به این فکر کنید که

  • آیا از پس آن بر می آیید یا نه
  • آیا زمان کافی برای انجام آن دارید؟
  • آیا می توانید با سبک زندگی کنونی تان به نتیجه برسید؟

این موارد را باید قبل از پیشنهاد دادن برای هر شغل در نظر بگیرید.

 

اولویت زندگی خود را مشخص کنید

این که شما بتوانید پول بیشتری در آورید خیلی عالی است. معمولا پیشنهاد شغل دوم برای این مورد داده می شود. گاهی اوقات شغل های پر درآمد ثانویه، یک سری آزادی ها را از شما می گیرند. باید در این باره از پیش به یک اتحاد فکری در خود رسیده باشید.

  • بدین معنی که باید مشخص کنید که در زندگی چه اولویت هایی دارید؟
  • با احراز شغل مورد نظر چه امکانات یا امتیازهایی را از دست می دهید؟
  • میزان درآمد اضافی شما در ازای از دست دادن برخی چیزها چه قدر ارزش دارد؟

مثلا شغل هایی که ماموریت محور هستند، معمولا درآمد بالایی دارند اما شاید لازم باشد مدتی از هر ماه از خانه و خانواده خود دور باشید.

در این جا چند ویژگی مهم است که باید به آن توجه کنید:

به تعادل کار و زندگی، توجه کنید

حداقل چیزی که شما احراز می کنید، کاری است که باید حداقل ۶۰ ساعت در هفته مشغول آن باشید. باید با کارفرمایی کار کنید که تفکرش به تعادل کار و زندگی است. کارفرماهایی که به کار، کار، کار و بعد زندگی تمرکز دارند، آسایش ساز برای شما نیستند. در این باره بسیار توجه داشته باشید.

به رشد شخصی تان توجه کنید

رشد شخصی شما در هر زمینه ای که کار می کنید به بهبود نتیجه کاری تان کمک می کند. اینجا شما باید به فرصت های شغلی پاسخ مثبت بدهید که مدیران آن، به توسعه شخصی و بهبود دانش، مهارت و شخصیت شما، اهمیت می دهند.

فرهنگ شرکت را در نظر بگیرید

شرکت هایی که در آن به سود و حال خوب مردم و مشتری ها فکر می کنند و متضمن براورده کردن این نیاز ها هستند، بهترین گزینه ها برای انتخاب شغل هستند. بنابراین سعی کنید شغلی که انتخاب می کنید ترجیحا یک سو نگرانه و صرفا مادی نباشد.

این سه مورد برای انتخاب شرکت و شغلی که قصد احراز آن دارید، کمک می کند که انتخاب آگاهانه تر و موفق تری داشته باشید.

 

هزینه توسعه شخصی تان چند است

این اولین گام برای تعیین کمی حقوق تان است.

شما باید به عنوان فردی که می خواهد در پیشه خود موفق باشد، نیاز به مطالعه، آموزش و مهارت آموزی دارید. شاید لازم باشد هر ماه تعدادی پادکست گوش کنید یا این که به کلاس های مختلفی بروید.

توسعه شخصی، می تواند نتیجه کارتان را بهبود ببخشد و آورده ای برای خود شرکت داشته باشد. در این باره می توانید مبلغی به حقوق تان برای توسعه شخصی تان بیفزایید.

گاهی اوقات خود شرکت ها دارای برنامه های توسعه شخصی هستند. اگر برنامه های آنان را بررسی کرده اید و برای تان کافی است می توانید از این مبلغ بگذرید.

 

میزان آورده های خود را مستند کنید

شاید فکر کنید تنها آن چه که در رزومه یا cv تان ذکر کرده اید تاثیر بسزایی، در استخدام داشته باشد. آیا می دانید تفاوت رزومه و CV چیست؟

اما متصدیان کسب و کارها و کارفرمایان، بیش از آن که به این فکر کنند که چه هستید! به این فکر می کنند که چه کار خواهید کرد.

پس به تناسب مهارت ها و دانشی که دارید، مشخص کنید که:

  1. چه کاری می خواهید برای شرکت کنید
  2. چه سودی برای شرکت دارید؟
  3. میزان درامد شرکت چقدر افزایش پیدا خواهد کرد
  4. میزان محبوبیت و شهرت شرکت و برند چقدر خواهد شد
  5. برآورد فروش ماهانه و سالانه شرکت چقدر خواهد بود
  6. و غیره

باید چیزی در این سند بیاورید که قبلا برای آن توجیهی ایجاد کرده باشید و در راستای اهداف شرکت باشد. باید چیزی بنویسید که با خواندن آن، مدیران، بگویند ” خودشه و باید هر طور شده استخدامش کنیم ”

آیا هنگام تعیین دستمزد واقعی چیزی غیر از این می خواهید؟ پس هنگام تعیین شیت دستاورد های تان برای شرکت توجه کنید که چطور CV تان را بنویسید و در کنار آن بگذارید.

بسیاری از افرادی که به دنبال شغل هستند این کار را انجام نمی دهند پس شما یک مزیت رقابتی خوب با دیگران پیدا کرده اید و با این روش می توانید شانس دریافت شغل را داشته باشید.

 تعیین دستمزد واقعی

در جلسه اول پیشنهاد حقوق ندهید

توصیه ای که کمک می کند بیشتر در این شرکت ذهن کارفرمایان را درگیر خود کنید این است که نشان دهید صرفا انگیزه مالی ندارید.

بنابراین نباید همان جلسه اول، حقوق خود را پیشنهاد کنید.

اگر از شما خواسته شد که حتما میزان پیشنهاد را اعلام کنید سعی کنید زمان بخرید. بگویید که می خواهید بیشتر، در مورد شغل مورد نظر و کیفیت انجام آن بدانید.

حقیقت این است که کارفرمایان بزرگ بیشتر نگران مهارت های شما و ارزش شما برای شرکت هستند. آنها می فهمند که یک کارمند بزرگ یک سرمایه گذاری است که اگر لازم هم باشد برای ان بهای بیشتری را پرداخت خواهند نمود.

به یاد داشته باشید که مصاحبه شغلی فقط برای کارفرما نیست ، بلکه برای شما نیز هست. اگر کارفرما به شرایط حقوق و دستمزد شما علاقه بیشتری داشته باشد، این ممکن است نشانه خوبی نباشد. حتی می توانید به این موضوع نیز در مصاحبه بپردازید.

 

برای تعیین دستمزد واقعی تحقیق را فراموش نکنید

تحقیق کردن در مورد شرکت، مجموعه شرکت، منبع و مقصد خروجی های شرکت و غیره کمک می کند انتخاب عاقلانه تری داشته باشید.

هنگام تحقیق کردن به این موارد توجه کنید که:

ریسک استخدام شما در آن شرکت چقدر است؟ آیا اگر خطایی رخ دهید، باید غرامت های سنگین پرداخت کنید؟ مطمئنا این گونه شغل ها نیاز به دستمزد های بالاتری دارند.

همچنین توجه کنید که، آن چه این شرکت از شما می خواهد دقیقا کاری است که یک شرکت مادر یا بزرگ تر از آن ها خواسته است. مثلا گاهی شرکت ها به عنوان واسطه کار می کنند. کار را شرکت دیگری سفارش می دهد و این شرکت صرفا وظیفه استخدام شما را دارد. در چنین شرایطی، می توانید به شرکت مادر مراجعه کنید و دستمزد بیشتری بطلبید.

 

رقم اولیه را درشت تر از رقم واقعی تان بگویید

وقتی که می خواهید بعد از کنکاش های مختلف، رقم خود را مشخص کنید، سعی کنید رقم پیشنهادی اول خود را بالاتر از آن چه در نظر دارید بگویید. چرا که کارفرمایان معمولا رقم اولیه را رد می کنند. پس شما می توانید با این ترفند به رقم خود برسید.

 

تضمین برای عملی شدن پیشنهاد های تان بخواهید

البته که بسیاری از کارفرمایان با تجربه صرفا با دیدن یک مستند از آن چه که می خواهید انجام دهید، به این باور نمی رسند که شما دقیقا شرکت را به نتیجه مورد نظر می رسانید. اما این سند می تواند تاثیر خوبی بگذارد

چرا که احتمال می دهند که این کارها روی شرکت عملی شود

حداقل به این باور می رسند که شما درک خوبی از خود و شرکت دارید

پس در چنین شرایطی اگر با ” اما و اگر ” های مدیران روبرو شدید، می توانید سنگ بزرگی بیندازید و بگویید که به ازای انجام شدن این کارها، و رسیدن به نتایج چه کاری برای شما خواهند کرد.

شاید باور نکنید اما برخی از افراد دقیقا از همین مهره استفاده کرده اند و به هیات مدیره های شرکت ها راه یافته اند.

این تضمین می تواند به درآمد زایی بیشتر شما یا رشد شما ربط داشته باشد. مثلا می توانید به ازای رسیدن به هر فاز هدفی که برای شرکت نوشته اید، مبلغی افزایش حقوق بگیرید یا این که متصدی مقام بالاتری شوید که به طور خاص حقوق تان را افزایش می دهد.

 

کلام آخر:

آنچه که شما به آن نیاز دارید تا یک شغل خوب و پر درآمد برگزینید و هر جا که می خواهید بروید و همه برای پذیرش تان آمادگی داشته باشند، این است که، به سادگی به مهارت هایی رسیده باشید که بتواند شرکت ها را از جایی که هستند ( حداقل در سمت مورد نظر شما ) رشد دهد. این کار متضمن این است که شما، تلاش کنید، پشتکار داشته باشید، مهارت بیاموزید، و البته روی خود سرمایه گذاری کنید.

تعادل در زندگی و داشتن استراحت کافی نیز کمک می کند که بتوانید به خوبی از پس شغل برآیید و با نتایج عالی تر هر چند مدت یک بار دستمزد خود را افزایش دهید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *