استارشیپ چگونه فرود می‌آید + ویژگی‌های آن

استارشیپ چگونه فرود می‌آید + ویژگی‌های آن
  • 1400/5/21
  • ملیکا امامی
  • 0

استارشیپ چگونه فرود می‌آید + ویژگی‌های آن

استارشیپ (Starship) برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

ایلان ماسک برای سفرهای طولانی به مریخ و بازگشت که می‌تواند حتی تا ۹ ماه طول بکشد، به دنبال نصب ۴۰ کابین در ناحیه بار مفید در نزدیکی مرحله بالاتر است.

اگر واقعا قصد داشته باشید مردم را به مریخ بفرستید و آنها را وارد موشک کنید، می‌توانید پنج یا شش نفر را در هر کابین موشک قرار دهید. ایلان ماسک گفت: اما من فکر می‌کنم که بیشتر ما انتظار داریم دو یا سه نفر را در هر کابین ببینیم پس به همین دلیل در هر پرواز ۱۰۰ نفر به مریخ پرواز می‌کنند.

قسمت بارها نیز دارای مناطق مشترک، فضای ذخیره‌ سازی، یک کشتی و پناهگاه است که در آن مردم می‌توانند از خود در برابر طوفان‌های خورشیدی محافظت کنند، جایی که خورشید ذرات باردار مضر را به فضا می‌فرستد.

استارشیپ (Starship) نیز نقشی در برنامه آرتمیس در ناسا دارد که هدف آن ایجاد یک حضور طولانی ‌مدت انسانی در ماه است. در ماه آوریل سال ۲۰۲۱، آژانس فضایی آمریکا یک قرارداد ۲٫۸۹ میلیارد دلاری برای توسعه استارشیپ (Starship) به یک فضاپیما که قادر به تحویل فضانوردان به سطح ماه در این دهه است، اعطا کرد.

نسخه‌ای که برای پروازهای آرتمیس طراحی شده است دارای سپر حرارتی یا فلپ‌های لازم برای سفر بازگشت به زمین نیست. در عوض، سیستم فرود انسان استارشیپ بعد از پرتاب اولیه از زمین در فضا باقی خواهد ماند و برای سفرهای متعدد بین مدار ماه و سطح ماه استفاده خواهد شد.

نسخه بدون سرنشین یا باربری استارشیپ (Starship) دارای یک محفظه بار است که مانند دهان تمساح باز می‌شود. این عمل به آن اجازه می‌دهد که برای پرتاب ماهواره‌ها مورد استفاده قرار گیرد. SpaceX می‌گوید که ظرفیت موثر قسمت بار، احتمالات انواع جدیدی از ماموریت‌های علمی روباتیک از جمله تلسکوپ بزرگ‌تر از رصدخانه جیمز وب را برای جانشین آینده هابل باز می‌کند.

این سیستم همچنین می‌تواند برای گردشگری فضا و حتی برای سفرهای با سرعت بالا بین مقاصد مختلف روی زمین مورد استفاده قرار گیرد.

ایلان ماسک می‌گوید که استارشیپ (Starship) در نهایت می‌تواند مردم را به مقصدهای منظومه شمسی بزرگ‌تر از جمله سیاره‌های گازی مانند مشتری، حمل کند، اما این یک هدف بلند مدت باقی می‌ماند.

 

مرحله بالایی چگونه فرود می‌آید؟

برای آوردن فضاپیماهای دیگر به زمین، مهندسان یا از وسیله نقلیه‌ای که طراحی کرده‌اند تا بتوانند در باند فرودگاه فرود بیایند و یا از چتر استفاده خواهند کرد.

اما مرحله بالاتر استارشیپ (Starship) رویکرد متفاوتی دارد. هنگامی که این قسمت آماده فرود بر روی زمین است، در ابتدا از زاویه ۶۰ درجه وارد جو می‌شود و سپس در موقعیت افقی بر روی زمین قرار می‌گیرد.

این حالت برگشت به طور کامل به جو وابسته است تا فرود فضاپیما کند شود. نکته‌ی منفی این است که در این پیکربندی، استارشیپ (Starship) ذاتا ناپایدار است.

سفینه فضایی قبل از شلیک به سوی زمین و پیش از پرتاب موتور برای تبدیل آن به حالت عمودی به زمین برمی‌گردند.

بنابراین این وسیله نقلیه برای چهار جهت فرود از جنس فولاد استفاده می‌کند که نزدیک جلو و عقب فضاپیما قرار گرفته و فرود آن را کنترل کند. این بسیار شبیه به این است که یک چترباز از بازوها و پاهای خود برای کنترل سقوط آزاد استفاده کنید.

ایلان ماسک در طی یک روز بروزرسانی استارشیپ در سال ۲۰۱۹ اظهار داشت: این کاملا متفاوت از هر چیز دیگری است، ما در حال انجام یک سقوط کنترل‌ شده هستیم.

همانطور که استارشیپ (Starship) به زمین نزدیک می‌شود، سرعت آن به اندازه‌ای کند می‌شود تا سوختگی موتور کمتر شود که وسیله نقلیه را در موقعیت عمودی می‌چرخاند. سپس با استفاده از رپتورز به عنوان موشک‌های یکپارچه سازی برای هدایت وسیله نقلیه به یک فرود امن استفاده می‌شود.

ایلان ماسک می‌گوید که این روش می‌تواند برای فرود سالم روی هر سطح سیاره‌ای در منظومه شمسی مورد استفاده قرار گیرد.

 

کی پرواز می‌کند؟

در چند سال گذشته، SpaceX نمونه‌های مختلفی از مرحله بالا را در مرکز Starbase  در بوکا چیکا، تگزاس مورد آزمایش قرار داده‌ است.

این شرکت در سال ۲۰۱۹ با یک وسیله‌ی ۳۹ متری به نامStarhopper آغاز به کار کرد که شباهت گذرایی به برج آب داشت و آن را تا ۱۵۰ متر بالاتر از زمین فرستاد.

SN15 با بهبودهایی در ساختار خود، ارتباطات هوایی، نرم‌افزار و موتور راه‌اندازی شد.

اولین نمونه اولیه برای نمایش، شماره سریال استارشیپ  (SN8) بود که به ارتفاع ۱۲٫۵ کیلومتر در دسامبر ۲۰۲۰ رسید. فضاپیما به زمین افتاد و داده‌های مهندسی با ارزشی را در مورد قسمت نهایی بازگشت خود از فضا به SpaceX داد.

با این حال، SN8 خیلی سریع و سخت به صفحه فرود نزدیک شد و باعث خرد شدن و انفجار آن شد. سه وسیله‌ی آزمایشی دیگر قبل از موفقیت استارشیپ  SN15با فرود نرم در ماه مه ۲۰۲۱ منفجر شد.

SpaceX قصد دارد استارشیپ (Starship) را در Super Heavy برای اولین پرواز آزمایشی مداری خود در سال ۲۰۲۱ پرتاب کند.

ایلان ماسک قول یک سفر قمری در سال ۲۰۲۳ را به میلیاردر خرده فروشی آنلاین ژاپنی یوساکو معزاوا را داده است.

آقای مائزاوا با هشت نفر دیگر به دور ماه پرواز خواهند کرد.

همچنین استارلیپ (Starlip) به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس III Nasa، فضانوردان را از مدار ماه به سطح ماه حمل خواهد کرد که در سال ۲۰۲۴ نیز مورد هدف قرار گرفت.

ایلان ماسک همچنین می‌گوید در سال ۲۰۲۴ یکی از وسایل نقلیه را در پرواز بدون سرنشین به مریخ راه اندازی می‌کند.

حتی اگر زمان بندی‌های بنیانگذار SpaceX گاهی خوش بینانه به نظر برسد، او همچنین در راه رسیدن به اهداف خود شهرت پیدا کرده است و مهم نیست که چقدر بلندپروازانه است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *