ویروس کرونا تا چند ساعت روی پارچه می‌ماند؟

ویروس کرونا تا چند ساعت روی پارچه می‌ماند؟
  • 1401/5/20
  • گویا آی تی
  • 0

کرونا با عطسه و سرفه افرادی که مبتلا هستند وارد هوا می‌شود و می‌تواند روی سطوح مختلف قرار بگیرد. ویروس کرونا به دلیل سنگین بودن، روی سطح‌های مختلف می‌نشیند. باید بیشتر حواسمان به سطح‌های مختلف باشد و قبل از دست زدن و لمس کردن آن‌ها، آن مکان را ضدعفونی کنیم. اگر سطحی آلوده به ویروس کرونا باشد، با لمس کردن آن و تماس دست با چشم، دهان و بینی، ویروس کرونا وارد بدن می‌شود. این ویروس روی سطح‌های مختلف ماندگاری متفاوتی دارد و آگاهی از این موضوع باعث می‌شود تا ضدعفونی کردن را جدی‌تر بگیریم و از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنیم. با شیوع کرونا و به دلیل ماندن ویروس روی پارچه، کمتر به پارچه فروشی می‌رویم و اغلب ترجیح می‌دهیم که به‌صورت اینترنتی خرید خود را از فروشگاه‌هایی مثل جوادی تکس انجام دهیم.

 

ماندگاری کرونا روی لباس

مطالعات نشان داده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند تا ۷۲ ساعت بر روی لباس و پارچه زنده بماند. همه بخش‌های لباس از پارچه تشکیل نمی‌شود و قطعات فلزی یا پلاستیکی مثل دکمه، بند، زیپ هم دارد، با توجه به این موضوع، ویروس کرونا در این قسمت‌ها بیشتر می‌تواند زنده بماند.

حال این سؤال به وجود می‌آید که اگر لباس خیس و مرطوب باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ یا اگر این مرطوب بودن به دلیل عرق و یا بارش باران باشد چه تفاوتی دارد؟ تکلیف رطوبتی که ناشی از شستشوی لباس است، چیست؟ در جواب می‌توان گفت که در‌این‌صورت عمر ویروس به دلیل رطوبت بیشتر می‌شود؛ چون رطوبت بستر مناسب‌تری برای زندگی طولانی‌تر ویروس کرونا روی پارچه را فراهم می‌کند.

با توجه به این موضوع که هزینه‌ی دوخت یک لباس با استفاده از پارچه ارزان‌تر از لباس آماده درمی‌آید؛ برای کمتر شدن هزینه‌ها، قیمت پارچه کیلویی خیلی بهتر است. مردم تماس بیشتری با پارچه عمده و پارچه کیلویی دارند؛ ازاین‌رو آلوده شدن از طریق آن‌ها احتمال بیشتری دارد. پارچه پنبه و پارچه تریکو نیز در کیفیت‌های یکسانی تولید می‌شوند و تفاوت کیفیت چندانی ندارد؛ به همین دلیل مردم زیاد آن‌ها را لمس نمی‌کنند و آلودگی کمتری دارند. باید توجه داشته باشید که این موضوع به معنی نبودن ویروس نیست و بعد از خرید هر پارچه باید دست‌ها و وسایلی که با آن در تماس بودیم را ضدعفونی کنیم.

طبق مطالعات دانشمندان:

  • ویروس کرونا ۲۴ ساعت روی پارچه پنبه‌ای می‌تواند زندگی کند.
  • روی پلی کتان فقط ۶ ساعت زنده می‌ماند.
  • روی پلی استر می‌تواند تا سه روز زنده بماند؛ بنابراین باید دقت بیشتری در خرید آن به خرج دهید.

اقدامات احتیاطی ویروس کرونا بر روی پارچه

مطالعات قطعی و کافی برای زنده ماندن ویروس کرونا روی پارچه و لباس وجود ندارد؛ ولی اگر فکر می‌کنید در مکانی آلوده بودید یا پارچه‌ای آلوده تهیه‌کرده‌اید، بهتر است اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • این موضوع را به خاطر داشته باشید که اگر چند روز گذشته لباس یا پارچه در خانه بوده و با جایی تماس نداشته است، به‌احتمال‌زیاد در معرض ویروس کرونا قرار نگرفته است؛ بنابراین پس از خرید از فروشگاه‌هایی مانند پارچه فروش جوادی، می‌توانید آن را چند روز دور از دسترس قرار دهید تا اگر ویروسی روی آن وجود دارد از بین برود.
  • اگر در پارچه فروشی متوجه شدید که کسی (که از سلامت یا آلودگی او خبر ندارید) بر روی جنس موردنظر شما عطسه و سرفه کرده است، احتیاط لازم را به خرج دهید و فرض را بر آلوده بودن فرد بگذارید.
  • هنگام درآوردن لباس دقت کنید که صورت خودتان را با لباس لمس نکنید و لوازم دیگر را با آن لباس آلوده نکنید؛ چون امکان دارد لباس شما آلوده باشد. پس لباس خود را در مکانی امن و دور از ورودی خانه قرار دهید.
  • هنگام درآوردن لباس دقت کنید که لباس توسط صورتتان لمس نشود و یا لوازم دیگر را با آن لباس آلوده نکنید. بهتر است لباس خود را در مکانی امن و دور از ورودی خانه قرار دهید.

اقدامات احتیاطی در مورد شستن لباس آلوده به ویروس کرونا

  1. هنگامی‌که قصد دارید لباس آلوده خود را بشویید لباس را نتکانید؛ چون با تکان دادن لباس، ویروس می‌تواند به سطوح دیگر انتقال پیدا کند.
  2. اگر فکر می‌کنید با شستن لباس آلوده، لباسشویی شما آلوده‌شده است، بهتر است لباسشویی را ضدعفونی کنید.
  3. برای شستن لباس آلوده، دمای لباسشویی را روی گرم‌ترین دمایی که لباس شما می‌تواند تحمل کند بگذارید؛ به‌طور‌مثال پارچه پنبه نسبت به گرما حساس‌تر از پارچه تریکو است؛ بنابراین این دو جنس را در دو مرحله در لباسشویی قرار دهید.
  4. برای شستن لباس و پارچه باید مقدار مناسبی از مواد شوینده لباسشویی استفاده کنیم چون مواد شوینده می‌تواند ساختار ویروس را مختل کند. مقدار مناسب شوینده به معنی مقدار زیاد آن نیست!
  5. بعد از شستن پارچه یا لباس آلوده بهتر است لباس را کاملاً خشک‌کنید؛ چون رطوبت باعث افزایش عمر ویروس می‌شود ولی با اتو کشیدن یا خشک‌کردن زیر نور آفتاب می‌توانیم ویروس را از بین ببریم.

اقدامات احتیاطی در مورد خرید پارچه

برای این‌که از طریق خرید پارچه، کمتر به ویروس کرونا مبتلا شویم، بهتر است از فروشگاه‌های آنلاین خرید کنیم و یا از روش‌هایی که گفتیم برای اطمینان خاطر خودتان استفاده کنید. هنگام خرید حضوری حتماً از دستکش استفاده کنید و بعد از لمس پارچه، از تماس با بینی، چشم و دهان خود بپرهیزید؛ در اولین فرصت بعد از خرید یا لمس اجناس، دستتان را با مواد شوینده بشویید یا ضدعفونی کنید؛ همچنین بهتر است بعد از خرید، برای اطمینان از نبود ویروس کرونا، آن را بشوییم و در آفتاب خشک‌کنیم.

خرید اینترنتی پارچه غواصی از فروشگاه جوادی تکس

فروشگاه آنلاین پارچه جوادی تکس ، اولین بازار آنلاین پارچه است که در سال ۱۳۸۲ شمسی با مدیریت مهندس کاظم جوادی مهماندوست با همکاری تامین‌کنندگان، کارخانجات درصدد است تا نیاز جامع تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان را رفع نماید. هم چنین جوادی تکس با مطالب آموزشی کاربردی و مؤثر در زمینه تولید پوشاک قصد دارد تا سطح آگاهی فعالان این صنعت را بالا ببرد. با کلیک بر روی سایت جوادی تکس با دنیایی از پارچه روبه‌رو می‌شوید؛ از جمله آن می‌توان به تریکوک کرپ، حریر و …اشاره کرد که می‌توانید آن را سفارش دهید و از مشاوره رایگان متخصصان پارچه و طراحی جوادی تکس بهره مند شوید. برای اطلاع از قیمت روز پارچه کیلویی به آدرس اینترنتی http://www.javaditex.com مراجعه کرده یا می‌توانید با شماره‌های ۰۹۳۵۲۱۱۳۸۰۰ و ۰۲۱۵۵۸۹۸۴۱۵ تماس بگیرید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *