چطور یک کسب و کار موفق راه‌اندازی کنیم؟

چطور یک کسب و کار موفق راه‌اندازی کنیم؟
  • 1401/5/23
  • گویا آی تی
  • 2

 

دکتر علیرضا امانی – کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار استارتاپی را دارند، در شروع کار ممکن است سوالات زیادی برای آن ها پیش آید. از جمله چگونه کسب و کار خود را شروع کنم؟ آیا ممکن است در این کار موفق نشوم و با شکست و نا امیدی مواجه بشوم؟ چه کاری انجام بدهم تا کسب و کارم پردرآمد باشد؟

 

در اوایل راه اندازی کسب و کار  استارتاپی نگرانی و اضطراب وجود افراد را می گیرد زیرا قدم در راهی گذاشته اند که تجربه ای از انجام آن را ندارند. من علیرضا امانی دانشجوی دکتری مدیریت کسب و کار به عنوان کار آفرین با ۱۳ سال سابقه در حوزه دیجیتال مارکتینگ در این مطلب گام به گام چگونگی راه اندازی کسب و کار را برای شما شرح خواهم داد. شما در این مقاله از تجربه ۱۳ ساله من در حوزه راه اندازی کسب کار موفق بهره خواهید برد.

مراحل راه اندازی کسب و کار

اگر شما قصد راه اندازی کسب و کاری دارید، حال ممکن است قبلا هم تجربه ی انجام این کار را داشته باشید، نکات زیر می تواند بسیار برای شما بسیار کمک کننده باشد.

گام اول: ایده ای را برای راه اندازی کسب و کار بیابید

مهم ترین مرحله، پیدا کردن ایده برای راه اندازی کسب و کار استارتاپ است. برای این کار لازم است تا به مجموعه ای از سوالات پاسخ دهید و بهترین ایده را پیدا کنید. ایده ای که هم نیاز مردم را رفع کند و همچنین درآمدزا باشد.

مردم در زندگی چه مشکلاتی دارند و چه چیزی آن ها را اذیت می کند؟ به عنوان مثال اسنپ نمونه ای است که به دلیل گرانی کرایه و عدم دسترسی به تاکسی راه اندازی شد.

چه تکنولوژی های جدیدی رواج دارند؟ تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت و… می توانند به شما کمک کنند.

مردم به چه چیزهایی نیاز دارند؟ چه محصولاتی نیاز به بهبود دارند؟ دوستان شما در زندگی به چه چیزهایی نیاز دارند؟ چه ایده هایی در کشورهای دیگر عملی شده اند ولی در کشور ما هنوز اقدامی انجام نشده است؟

با پاسخ به این سوالات می توانید ایده های زیادی داشته باشید. آن ها را بررسی کنید و با توجه به علاقه و دانش خود بهترین را انتخاب کنید.

گام دوم: ایده خود را راه اندازی کسب و کار اعتبارسنجی کنید

بعد از یافتن ایده موردنظر برای راه اندازی کسب و کار استارتاپی خود آن را اعتبار سنجی کنید. شما در واقع در این مرحله بررسی می کنید که آیا ایده ی مناسبی انتخاب کرده اید یا خیر؟ برای این کار به ۳ سوال زیر پاسخ دهید.

ایده خود را اعتبارسنجی کنید

فرصت های اشتغال زایی و درآمد زایی ایده شما چقدر است؟ لازم است تا خواسته های شما با نیاز بازار مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است کالایی را در نظر داشته باشید ولی تقاضایی در بازار نداشته باشد.

در نظر داشته باشید آیا روند بازار رو به رشد است یا روند نزولی دارد؟ به عنوان مثال ممکن است به فکر راه اندازی تاکسی اینترنتی در شهرستانی باشید که در حال حاضر همچین امکانی را ندارد. اما در نظر داشته باشید که بعد از مدتی تاکسی های اینترنتی زیادی در آنجا شروع به کار می کنند و کسب و کار شما با مشکل مواجه خواهند شد.

کسب و کار شما نسبت به رقبا چه مزیتی دارد؟ اگر بخواهید مانند بقیه در بازار عمل کنید قطعا درآمد خوبی نخواهید داشت بنابراین باید مزیتی داشته باشید تا بتوانید مشتریان را جذب نمایید.

گام سوم: برای کسب و کار خود نامی انتخاب کنید

در این مرحله از راه اندازی کسب و کار، نام مناسبی برای کسب و کار استارتاپ خود تعیین کنید. اغلب صاحبان کسب و کار زمان زیادی برای این کار اختصاص نمی دهند. توصیه می گردد حداقل دو روز زمان برای این کار در نظر داشته باشید در غیر این صورت زمان زیادی را از دست خواهید داد.

نام کسب و کار شما در واقع نام برند شماست. نامی که شما در بازاریابی و تبلیغات از آن نام می برید و مشتریان شما آن را به خاطر می سپارند. لازم است تا نام برند شما کوتاه، ساده باشد و به آسانی تلفظ شود. خاص و منحصر به فرد باشد تا با سایر برندها اشتباه نشود. به راحتی در ذهن بماند و بتوان آن را در اینترنت ثبت کرد.

گام چهارم: برای کسب و کار خود برنامه ریزی داشته باشید

افراد ناموفق در دنیای کسب و کار اطلاعات زیادی در مورد برنامه ریزی استارتاپ نمی دانند. نوشتن برنامه برای کسب و کار مسیر را برای شما مشخص می کند بنابراین مهم است تا برای آن زمان کافی در نظر داشته باشید. برنامه راه اندازی کسب و کار شما باید در یک یا چند صفحه نوشته شود و شامل پاسخ سوالات زیر باشد. چه کسانی از محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند؟ تا چند ماه بعد قصد دارید به چه اهدافی دست یابید؟

برای کسب و کار خود برنامه ریزی داشته باشید

اهداف شما برای سال آینده چیست؟ چگونه می خواهید نیاز مشتریان خود را شناسایی کنید؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟ در چه زمینه ای می توانید با رقبا رقابت کنید و از آن ها پیشی بگیرید؟ نقاط ضعف آن ها چیست؟ چقدر سرمایه برای راه اندازی کسب و کار دارید؟

گام پنجم: در شروع کار کمتر هزینه کنید

پیشنهاد می گردد برای راه اندازی کسب و کار خود در ابتدا هزینه های زیادی صرف نکنید بلکه با هزینه کمی کار خود را شروع کنید و آن را امتحان کنید. به عنوان مثال پیشنهاد می گردد فروش اینترنتی خود را با یک سایت ارزان قیمت شروع کنید یا از یک صفحه ی اینستاگرام برای تبلیغات کمک بگیرید. تبلیغات بنری برای تبلیغات پیشنهاد نمی گردد زیرا هزینه ی زیادی برای شما دارد.

ممکن است شما در ابتدا سود زیادی نداشته باشید ولی بدانید در حال ازمون و خطا هستید و در صورت شکست نیز هزینه ی زیادی از دست نخواهید داد.

گام ششم: به امور مالی کسب و کار خود اهمیت بدهید.

یکی از پشیمانی های کارآفرینان بزرگ این است که چرا به امور مالی اهمیت نداده اند. لازم است شما درآمد حاصل از کسب و کار خود را مدیریت کنید و به درستی در مورد آن تصمیم گیری نمایید. همچنین بهتر است در مورد روش های تامین منابع مالی مانند وام، سرمایه گذاری و … اطلاعات کاملی داشته باشید.

علاوه براین موارد از هوش مالی بالایی برخوردار باشید، بازار را به خوبی بشناسید، توانایی پیش بینی شرایط بازار را داشته باشید و بدانید عواملی مانند رکود یا تورم چه تاثیری بر نتیجه کسب و کار شما خواهند داشت.

خلاصه اقداماتی که می توانید در زمینه امور مالی راه اندازی کسب و کار انجام دهید:

  • فردی را به عنوان حسابدار استخدام کنید.
  • با مفاهیم و کلمات مربوط به علم اقتصاد آشنا باشید.
  • تلاش کنید هوش مالی خود را افزایش دهید.
  • هزینه های اضافی کسب و کار خود را کاهش دهید.
  • هزینه ها و درآمدهای کسب و کار خود را در نظر داشته باشید.
  • با قوانین مالیات آشنا باشید.

گام هفتم: محصولات و خدمات خود را گسترش دهید

بعد از طی مراحل بالا حال نوبت آن فرا رسیده است که تا ایده های خلاقانه ای در مورد محصولات و خدمات خود برای راه اندازی کسب و کار داشته باشید. به عبارتی دیگر در این مرحله باید بتوانید محصول خود را توسعه دهید. می توانید برای این کار محصول منحصر به فرد خود را داشته باشید، محصولات خود را سفارشی سازی کنید، مجموعه ای از یک محصول را ارائه دهید.

همواره سعی کنید محصول منحصر به فرد و جدیدی به مشتریان خود ارائه دهید. زیرا در این صورت به عنوان اولین ارائه دهنده فروش خوبی خواهید داشت و توسط شما قیمت گذاری خواهد شد. روشی دیگر برای توسعه محصول سفارشی سازی آن ها است. با این کار مشتریان خاصی را هدف قرار می دهید و موفق تر می شوید. ارائه پک محصول نیز یکی دیگر از روش های ارائه محصولات می باشد. در این روش شما می توانید با کسب و کارهای دیگر همکاری داشته باشید و فقط خود را به یک محصول محدود نکنید.

گام هشتم: مجوزهای مورد نیاز کسب و کارتان را دریافت کنید

نیازی نیست حتما در ابتدای مراحل راه اندازی کسب و کار خود برای دریافت مجوزها اقدام کنید. بلکه شما می توانید بعد از راه اندازی و کسب درآمد به مرور زمان این کار را انجام دهید.

گام نهم: مکان مناسبی را برای کسب و کار خود بیابید

در حال حاضر کسب و کارهای آنلاین نیازی به مکان خاصی ندارند. اما مشتریان اعتماد بیشتری دارند به کسب و کارهایی که دارای یک مکان فیزیکی و شماره تماس ثابت هستند. اگر قصد اجاره ی مکان مناسبی برای راه اندازی کسب و کار خود را دارید، حتما مسائلی مانند فضای موردنیاز، سرمایه لازم، قابلیت دسترسی و… در نظر داشته باشید.

مکان مناسبی را برای کسب و کار خود بیابید

گام دهم: تیم کاری خود را گسترش بدهید

گسترش تیم کاری آخرین مرحله از راه اندازی کسب و کار می باشد. در این مرحله شما لازم است با توجه به بازار فروش، نیاز، سرمایه و… تعداد تیم کاری خود را گسترش بدهید. امروزه داشتن نیروهایی در زمینه گرافیک، طراح سایت، بازاریاب، حمل و نقل و… پیشنهاد می گردد.

دکتر علیرضا امانی – راه اندازی کسب و کاری جدید کار دشواری نیست

به خاطر داشته باشید نباید بعد از رسیدن به موفقیت کوچکی دست از تلاش بردارید. بلکه لازم است همواره مطالب جدیدی را بیاموزید و رشد کنید. در حال حاضر کسب و کارهای مجازی فرصت شغلی خوبی را برای همگان فراهم کرده است بنابراین پیشنهاد می گردد تا از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشید و کسب و کاری اینترنتی برای خود ایجاد کنید.در آخر اگر نیاز به هرگونه مشاوره برای کسب و کار خود را دارید تیم دکتر علیرضا امانی میتواند شما را در امر مشاوره کسب و کار ، کلیه خدمات مرتبط با مارکتینگ مانند تعریف استراتژی فروش و… یاری نماید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *