دوره عکاسی و دوره تدوین را از کجا شروع کنیم؟

دوره عکاسی و دوره تدوین را از کجا شروع کنیم؟
  • 1401/8/22
  • گویا آی تی
  • 0

۷ مهارت لازم برای شروع عکاسی

  1. مثلث نوردهی The Exposure Triangle
  2. دیافراگم Aperture
  3. سرعت شاتر Shutter Speed
  4. ایزو ISO
  5. تراز سفیدی White Balance
  6. فوکوس Focus
  7. استفاده از سه پایه Tripod

مثلث نوردهی در عکاسی

مثلث نوردهی یا نورسنجی در عکاسی از سه عنصر اصلی دیافراگم، سرعت شاتر و ISO تشکیل می‌شود. نحوه کنترل این سه مورد در ثبت یک تصویر بی نقص بسیار مهم است.

دیافراگم دوربین

دیافراگم یا Aperture روزنه‌ای کوچک درون لنز دوربین است و نور از طریق آن به دوربین وارد می‌شود. در واقع دیافراگم مانند مردمک چشم عمل می‌کند و جهت تنظیم میزان نور ورودی از لنز باز و بسته می‌شود. با دیافراگم‌های بازتر مثل f/4 نور بیشتری به درون دوربین وارد می‌شود و در محیط‌های تاریک باعث ایجاد عکس روشن‌تری می‌شود و با دیافراگم‌های بسته‌تر مانند f/16 نور کمتری وارد دوربین می‌شود و در صحنه‌های روشن باعث ورود نور کمتر به لنز دوربین می‌شود.

تعریف سرعت شاتر در دوره عکاسی

سرعت شاتر یا زمان نوردهی، به فاصله زمانی گفته می‌شود که شاتر دوربین باز بوده و نور اثر مستقیم بر روی سنسور دارد. اگر قصد دارید از سوژه‌های در حال حرکت عکس بگیرید، باید سرعت شاتر بالا باشد تا بتوانید عکس واضحی ثبت کنید؛ با این وجود در مواقعی که قصد دارید نوردهی طولانی به تصویر داشته باشید به سرعت شاتر پایین نیاز دارید.

ایزو در عکاسی

ایزو میزان حساسیت حسگر به نور را اندازه گیری می‌کند. زمانی که میزان ایزو در دوربین زیاد می‌شود، حساسیت حسگر نسبت به نور بیشتر می‌شود. در این زمان حسگر نور بیشتری را جذب می‌کند و در نتیجه تصویر روشن‌تری خواهید داشت.

نکته قابل توجه این است که هر چقدر میزان ایزو را در تصویر بالا ببرید احتمال ایجاد نویز (دانه‌ها و لکه‌های ناخواسته) در تصویر بیشتر می‌شود. نکات تکمیلی در این مورد را فقط با شرکت در دوره عکاسی می‌توانید دریافت کنید.

تراز سفیدی عکس

تراز سفیدی عکس یا White Balance قابلیتی درون دوربین‌های عکاسی دیجیتال است که فرایند اصلاح رنگ‌ها را انجام می‌دهد. زمانی که شما عکسی را ثبت می‌کنید تمام منابع نوری اعم از چراغ‌ها، نور خورشید و… که رنگ دارند در تصویر تاثیر می‌گذارند. وایت بالانس رنگ‌هایی که ممکن است به سمت رنگ دیگری متمایل شده باشند را به سفید کامل تبدیل می‌کند و تاثیر رنگ‌های دیگر حاصل از منابع نوری را خنثی می‌کند.

فوکوس در عکاسی

فوکوس focus در تعریف ساده به فاصله بین سوژه تا دوربین گفته می‌شود. این قابلیت باعث می‌شود لنز دوربین روی یک قسمت از تصویر تمرکز بیشتری داشته باشد و آن را با شفافیت و وضوح بیشتری ثبت کند. توجه داشته باشید که فوکوس بیش از اندازه باعث افت کیفیت تصویر خواهد شد.

انواع حالت‌های فوکوس در دوره عکاسی

  1. حالت فوکوس خودکار Auto Mode
  2. حالت فوکوس مداوم Continuous Focus Mode
  3. حالت فوکوس منفرد Single Focus Mode

حالت فوکوس خودکار Auto Mode

در هنگام قرار گرفتن روی این حالت دوربین سعی می‌کند بهترین گزینه را برای وضعیت فعلی عکس شما انتخاب کند. استفاده از این روش ممکن است راحت‌تر به نظر برسد، اما احتمال خطای دوربین وجود دارد که در دوره عکاسی کاربرد صحیح از آن به شما آموزش داده می‌شود. ‌ ‌

حالت فوکوس مداوم Continuous Focus Mode

زمانی که به عکسبرداری مداوم می‌پردازید، استفاده از این حالت به شما کمک می‌کند تا با حرکت سوژه به طور خودکار آن را دنبال کنید. این حالت بیشتر برای عکاسی از کودکان در حال حرکت، حیوانات خانگی، حوزه ورزش و… کاربرد دارد. ‌

حالت فوکوس منفرد Single Focus Mode

وقتی دوربین را بر روی این حالت قرار می‌دهید، دوربین شما حدس می‌زند که سوژه ثابت است و حرکت نمی‌کند. هنگامی که دکمه دیافراگم کمی فشار داده ‌شود، دوربین روی سوژه فوکوس شده و به اصطلاح قفل می‌شود؛ در این حالت می‌توانید تصویر را مجددا تنظیم کنید( دکمه شاتر در همان حالت است) و زمانی که دکمه دیافراگم را کامل فشار دهید تصویر ثبت خواهد شد. این عمل نیازمند تکرار و تمرین بسیار است که تنها با شرکت در دوره‌های عکاسی محقق می‌شود.

تعداد نقطه فوکوس یا Focus Points چیست؟

گاهی اوقات وقتی سوژه‌ها آهسته در حال حرکت یا ثابت هستند، ترجیحا از گزینه تمرکز روی یک نقطه استفاده کنید. در این حالت دوربین شما توانایی فوکوس روی یک نقطه درون قاب یا فوکوس روی چندین نقطه (Multiple Points) در یک قاب را دارد.

نحوه استفاده از سه پایه دوربین

نحوه استفاده از سه پایه یا Tripod، تهیه یک سه پایه مناسب است و یکی از موارد مهمی است که در دوره عکاسی در مورد آن صحبت خواهد شد. در مرحله دوم یادگیری نحوه استفاده از آن بسیار مهم است که حتما باید در دوره عکاسی آن را بیاموزید.

باید دقیقا بدانید که در چه موقعیتی به سه پایه احتیاج دارید. مثلا برای عکاسی از آبشار و یا عکس‌هایی که نیاز به نور و سرعت بالایی دارند شما به یک سه پایه احتیاج دارید.

نرم افزار ویرایش عکس

مرحله دوم پس از گرفتن عکس، ادیت آن با استفاده از نرم افزارهای مرتبط است که به بهتر شدن تصاویر شما کمک خواهد کرد. اگر می‌خواهید در عکاسی حرفه‌ای شوید یادگیری برنامه‌های ویرایش عکس از موارد ضروری است که در دوره‌های عکاسی حرفه‌ای به طور کامل بیان شده است.

نرم افزارهای معروف ویرایش عکس در دوره عکاسی

  1. ادوبی فتوشاپ Adobe Photoshop
  2. ادوبی لایت روم Adobe Lightroom
  3. اسکای لوم لومینار Skylum Luminar
  4. کپچر وان Capture One
  5. کورل Corel PaintShop Pro

نرم افزارهای نام برده از آیتم‌های متنوعی برخوردارند که کار کردن با هریک بدون کسب مهارت و تجربه کافی در دوره‌های آموزش عکاسی ممکن نیست.

بهترین و استانداردترین نرم افزار برای ادیت عکس، نرم افزار لایت روم است. فرمت عکس‌ها باید RAW باشد تا عکس‌هایتان بیشترین کیفیت و انعطاف پذیری را داشته باشند. دقت داشته باشید رنگ بندی یکی از عناصر مهم در عکاسی است و اصلی‌ترین علت ادیت تصاویر بهبود رنگ‌ها در عکس است.

اهمیت یادگیری تدوین به صورت اصولی

امروزه تدوین بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل بازار کار مناسبی دارد. از طرفی دیگر به این دلیل که افراد زیادی از این موضوع آگاه هستند، رقابت نیز در حرفه مذکور بالا می‌باشد؛ با این وجود اگر قصد ورود به این حرفه را داشته باشید، چه کاری باید انجام دهید که بتوانید با سایرین رقابت کنید؟ بهترین راهکار، شرکت در دوره تدوین موسسه آموزش عالی آرمان می باشد. هنرجویان در این دوره تدوین به یادگیری تمامی مباحث از پایه تا پیشرفته می پردازند و از آموزش اساتید طراز اول کشور بهره مند می‌شوند. به دلیل اینکه در این دوره آموزش به صورت اصولی انجام می‌شود، هنرجویان پس از پایان دوره قادر هستند تا به یک تدوینگر حرفه ای تبدیل شوند.

درآمد تدوینگران حرفه ای چگونه است؟

همانطور که مطمئنا تا کنون متوجه شده اید، تدوینگری یک حرفه پردرآمد محسوب می شود. با این وجود به دلیل اینکه پروژه های مختلف نیازمند ویرایشات متفاوتی می باشند، نمی توان قیمت مشخصی را ذکر کرد. از طرفی دیگر توجه داشته باشید که تدوینگران هم می توانند به صورت دورکاری فعالیت کنند و هم به شرکت مورد نظر بروند و آنجا کار تدوین را انجام دهند. این موضوع کاملا به شما بستگی به شما دارد که چگونه دوست دارید کار کنید. همچنین درآمد تدوینگران با توجه به پروژه هایی که انجام می دهند متفاوت است، بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که درآمد شما به عنوان یک تدوینگر کاملا به این بستگی دارد که چقدر پروژه انجام بدهید. با این وجود توجه داشته باشید که شرکت در دوره تدوین و دریافت مدرک معتبر می تواند علاوه بر مهارت، شانس انتخاب شما توسط کارفرما را نیز افزایش دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *