نکاتی که در هنگام خرید لپ تاپ باید توجه کنید

نکاتی که در هنگام خرید لپ تاپ باید توجه کنید
  • 1402/1/7
  • گویا آی تی
  • 1

همانطور که می دانید قیمت لپ تاپ روز به روز در حال افزایش است بنابراین در هنگام خرید لپ تاپ باید به نکات توجه کنید تا انتخاب درستی را انجام دهید. از این رو یک راهنمای خرید لپ تاپ کارآمد و مختصر را برای شما تهیه کرده مهمی‌ایم.

این مقاله در ابتدای سال ۱۴۰۲ و عرضه آخرین نسل از پردازنده‌های نسل دوازده نگارش شده است.

برای خرید لپ تاپ به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتخاب و خرید لپ تاپ با کانفیگ مناسب برای بازی یا کار بسیار ضروری است. نکات مختلفی وجود دارد که شما باید در مورد آنها فکر کنید مانند قیمت لپ تاپ،‌ کاربری موردنظر، کانفیگ موردنیاز و در آخر برند مناسب را موردتوجه قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله راهنمای خرید لپ تاپ در سال ۲۰۲۳ نیز بیندازید.

۱٫ قیمت لپ تاپ

درحال حاضر اصلی نکته در خرید لپ تاپ میزان بودجه‌ای است که برای لپ تاپ درنظر گرفته‌اید. با افزایش ارز قیمت لپ تاپ نیز افزایش یافته و خرید لپ تاپ برای علاقه مندان سخت‌تر شده است. اما در این راهنما به شما پیشنهاد می‌کنیم تنها یک بار هزینه کنید و یک خرید و انتخاب درستی انجام دهید.

خرید لپ تاپ بالای قیمت ۴۰ میلیون

در این بازه قیمت گرانترین لپ تاپ‌ها قرار می‌گیرند که شامل لپ تاپ‌های گیمینگ و بالا رده هستند. این لپ تاپ‌ها به دلیل داشتن بالاترین سخت افزار انتخاب اکثر کاربران گیمر برای اجرای بازی‌های سنگین هستند. همچنین مورد توجه کاربران حرفه‌ای گرافیست و تدوین گران ویدیو نیز قرار می‌گیرند.

سخت افزار این دسته از لپ تاپ شامل آخرین نسل از پردازنده نسل دوازده و یازده Core i7 یا  Core i9 – حافظه رم با ظرفیت ۱۶ تا ۳۲ گیگابایت DDR4 یا DDR5 و پردازنده گرافیکی ۴ گیگ مجزا Nvidia Geforce یا  AMD Radeon می‌شود. ظرفیت حافظه SSD با ظرفیت ۱ ترابایت و بیشتر پیشنهاد می‌شود.

لپ تاپ‌های پیشنهادی:

  • لپ تاپ ایسوسFX517zr  و FX506hc
  • لپ تاپ لنوو Legion 5 15IAH7
  • لپ تاپ ایسر Nitro 5
  • لپ تاپ اچ پی Victus 15-fa0032dx

 

خرید لپ تاپ تا قیمت ۳۵ میلیون

در این بازه لپ تاپ‌های میان رده بازار را می‌توانید خریداری کنید که برای امور دانشجویی و مهندسی و برنامه نویسی توصیه می‌شود. سخت افزار این دسته باید به اندازه کافی قوی باشد تا در هنگام اجرای برنامه‌های مهندسی با مشکل مواجه نشوید. همچنین اگر علاقه مند به خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی هستید بهتر است به صفحه کلید توجه بیشتری داشته باشید.

سخت افزار پیشنهادی پردازنده نسل یازدهم و دهم  Core i5 یا Core i7 – حافظه رم ۸ تا ۱۶ گیگابایت DDR4 یا DDR5 و پردازنده گرافیکی ۲ گیگ مجزا Nvidia و AMD می‌باشد. حافظه SSD نیز بسته به نیاز کاربر از ۵۰۰ گیگابایت تا ۱ ترابایت می‌باشد.

لپ تاپ‌های پیشنهادی:

  • لپ تاپ ایسوس X515EP
  • لپ تاپ لنوو Ideapad 3 15ITL6
  • لپ تاپ ایسر Aspire 5 A515
  • لپ تاپ اچ پی ۲۵۵ G8

 

خرید لپ تاپ تا قیمت ۲۵ میلیون

در این بازه شما می‌توانید یک لپ تاپ اداری و حسابداری تهیه کنید و کارهای روزانه مانند وبگردی، تماشای فیلم و اجرای برنامه‌های آفیس و امور حسابداری را انجام دهید. اگر با برنامه‌های مالی سرو کار دارید حتماً پیشنهاد می‌کنیم لپ تاپ موردنظر شما دارای نامپد باشد.

سخت افزار این دسته از لپ تاپ را می‌توان به پردازندهCeleron  یا Core i3 – حافظه رم ۴ تا ۸ گیگابایت DDR4  و بدون نیاز به پردازنده گرافیکی مجزا (پردازنده Intel یا Vega) اشاره کرد. یک حافظه SSD از ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایت نیز مناسب است.

لپ تاپ‌های پیشنهادی:

  • لپ تاپ ایسوس R565EA
  • لپ تاپ لنوو V15 G2 ITL
  • لپ تاپ ایسر Aspire 3 A315

۲٫ سخت افزار مناسب برای خرید لپ تاپ

نمایشگر

رایج‌ترین صفحه نمایش را در هنگام خرید لپ تاپ می‌توان ۱۵ اینچی نامبرد که نمایشگر اکثر لپ تاپ‌های درحال تولید است. اما صفحه نمایش کوچتر از آن تنها برای تریدرها و افرادی که به دنبال یک لپ تاپ سبک و قابل حمل هستند مناسب است. صفحه نمایش بزرگتر ۱۷ اینچی نیز برای گیمرها پیشنهاد می‌شود تا حداکثر صفحه نمایش برخوردار شوند. نمایشگر لپ تاپ در چندین مدل تولید می‌شوند از جمله IPS، TFT، OLED و به تازگی لپ تاپ ۴k نیز وارد بازار شده است. تفاوت این نمایشگرها در وضوح و کیفیت تصویر است که با افزایش کیفیت قیمت لپ تاپ نیز افزایش می‌یابد.

پردازنده CPU

مهم‌ترین نکته در راهنمای خرید لپ تاپ نسل پردازنده می‌باشد. آخرین پردازنده تولید شده پردازنده نسل ۱۲ می‌باشد که از پردازنده‌های پیشین قدرت بالاتری دارد. برای مثال پردازنده اینتل نسل دوازده i5 از پردازنده نسل یازده i7 می‌تواند قوی‌تر باشد. شرکت intel و amd دو کمپانی تولید CPU می‌باشند. پردازنده‌های اینتل با مشخصه core i شناخته می‌شود که با کدهای Core i3 تا Core i9 تولید می‌شوند و عدد بالاتر نشان دهنده سرعت بیشتر می‌باشد برای مثال پردازنده i7 از i5 قدرت بیشتری دارد. این شرکت پردازنده‌های Pentium و  Celeronنیز تولید می‌کند که قدرت ضعیفتری دارند.

پردازنده AMD نیز مدل‌های مختفی دارد که پرطرفدارترین آنها Ryzen و Athlon هستند. پردازنده رایزن نیز با کدهای Ryzen3 تا Ryzen9 مشخص می‌شود که عدد بالاتر قدرت بیشتری دارد. جدیدترین سری Ryzen 6000 با پردازنده اینتل نسل ۱۲ رقابت می‌کند.

رم

بهترین ظرفیت رم لپ تاپ برای انواع کاربری‌ها را می‌توان ۱۶ گیگ نامبرد. ظرفیت بیشتر از آن تنها برای کارهای بسیار سنگین و پایین‌ترین ظرفیت نیز ۸ گیگ می‌باشد. در هنگام خرید لپ تاپ به تعداد اسلات رم توجه کنید تا بعداً برای ارتقای لپ تاپ با مشکل مواجه نشوید. همچنین به ترتیب نسل رم DDR5  از DDR4 سرعت بسیار بالاتری دارد.

حافظه ذخیره سازی

حافظه‌های پرسرعت SSD تولید شدند تا با افزایش سرعت سیستم مواجه شوید. بنابراین در خرید لپ تاپ توجه کنید که با هارد HDD خریداری نکنید (مگر برای ذخیره و آرشیو اطلاعات). اس اس دی‌ها دارای دو مدل رایج M2 NVMe و SATA می‌باشند که مدل NVMe چندین برابر پرسرعت‌تر می‌باشد. به این نکته توجه کنید که افزایش سرعت لپ تاپ به ظرفیت رم نیست بلکه به داشتن حافظه SSD است.

کارت گرافیک

کارت‌های گرافیک لپ تاپ به دو مدل یکپارچه و مجزا تقسیم می‌شود. مدل یکپارچه از همان پردازنده گرافیکی CPU استفاده می‌کند که در اینتل با Intel UHD و در AMD با Vega شناخته می‌شود. این پردازنده قدرت متوسطی دارد و برای اجرای بازی اصلاً مناسب نیست.

مدل گرافیک مجزا اغلب در لپ تاپ‌های گیمینگ و میان رده مشاهده می‌شود و با ظرفیت‌های ۲ و ۴ و ۶ و غیره عرضه می‌شوند. تولید کنندگان مطرح کارت گرافیک شرکت Nvidia Geforce و AMD هستند. کارت‌های انویدیا شامل سری RTX، GTX، MX است که سری RTX قویترین آن و MX ضعیف‌ترین آن می‌باشد.

سؤالات رایج در هنگام خرید لپ تاپ

بهترین برند لپ تاپ برای خرید کدام است؟

بطور خلاصه تمام برندهای لپ تاپ دارای بالاترین کیفیت می‌باشند. اگر لپ تاپ مک بوک اپل را درنظر نگیریم می‌توان گفت لپ تاپ ایسوس Asus و ایسر Acer و ام اس آی msi بالاترین قیمت برند را دارند و لپ تاپ لنوو Lenovo و اچ پی HP قیمت ارزانتر و مناسبتری دارند. از این رو بهتر است به بهترین برند لپ تاپ توجه نکنید بلکه به سخت افزار اهمیت دهید.

آیا خرید لپ تاپ دست دوم و خرید لپ تاپ استوک پیشنهاد می‌شود؟

شاید بخاطر افزایش قیمت لپ تاپ بسیاری از مخاطبان به فکر خرید لپ تاپ دست دوم و لپ تاپ استوک باشند. به دو علت پیشنهاد می‌کنیم از این تصمیم صرف نظر کنید. علت اول بخاطر قدیمی بودن پردازنده این سری از لپ تاپ‌ها در واقع عملکرد مناسب نمی‌گیرید و علت دوم ممکن است لپ تاپ موردنظر دچار استهلاک شده باشد. بنابراین به نکات خرید لپ تاپ و نسل سخت افزار توجه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. مقاله بسیاری مفیدی بود و رنج و قیمت لپ تاپ ها بخوبی مرتب شده بود و بهتری لپ تاپ هایی که میشد با آن رنج خرید کرد لیست شده.. در لپ تاپ های گیمینگ سری تاف F15 شاید همین FX506 پر فروش ترینش باشه ولی خودم شخصا برای خرید لپ تاپ ترجیح میدم لنوو Legion 5 را داشته باشم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *